Evropa se pře s USA o emise letadel
Evropská komise zmírnila podle agentury Reuters své návrhy týkající se zavedení
emisních povolenek pro letecké dopravce.
Původně se opatření, která by nutila přepravce platit za znečišťování ovzduší
při letech z a do Evropy, podobně jak to již nyní dělají velké firmy, měla týkat
všech světových aerolinek. Spojené státy americké a asijské země však
zareagovaly na takovýto plán velmi odmítavě. Washington dokonce pohrozil, že
pokud unie bude na svém "radikálním" návrhu trvat, podnikne proti Bruselu právní
kroky.
Evropská komise, která má podrobnosti svého plánu zveřejnit a schválit dnes,
proto částečně podle deníku Financial Times ustupuje. Emisní povolenky pro
aerolinky začnou být vydávány podle původního návrhu již od roku 2011. Zpočátku
se však budou týkat pouze leteckých přepravců ze starého kontinentu. A teprve za
další dva roky, v roce 2013, se systém emisních povolenek rozšíří i na
neevropské přepravce létající do unie.
Těmto změnám, na nichž se dohodli komisař EU pro životní prostředí Stavros
Dimas, komisař EU pro dopravu Jacques Barrot a komisař EU pro obchod Peter
Mandelson, po schválení komisí musí dát zelenou i vlády jednotlivých členských
zemí EU a evropský parlament.
"Musíme se naučit, jak integrovat aerolinky do celého systému emisních povolenek
a jak výhody tohoto kroku využít z politického a praktického hlediska," uvedl
pro FT jeden z úředníků Evropské komise, který si nepřál být jmenován.
Systém obchodování s povolenkami na emise zavedla Evropská unie ve snaze bojovat
s globálním oteplováním a splnit cíle týkající se snižování množství škodlivých
plynů, hlavně kysličníku uhličitého vypouštěných do ovzduší, které stanovuje
takzvaná Kjótská dohoda.
Povolenky se zatím týkají hlavně velkých znečišťovatelů z řad podniků,
elektráren či rafinérií.
Unie je nyní chce rozšířit i na aerolinky. Hlavně kvůli prognózám jak se rozvíjí
a bude rozvíjet letecká doprava. Tím pádem se totiž bude prudce zvyšovat i podíl
aerolinek na globálním znečišťování ovzduší. Již nyní letecká doprava vytváří
globálně asi tři procenta všech emisí.
Na rozdíl od Evropské unie se Spojené státy podpisu Kjótské dohody zatím brání.
A argumentují tím, že by takovýto závazek negativně ovlivnil americkou
ekonomiku, a navíc k ničemu podobnému se nechce zavázat ani další velký
znečišťovatel ovzduší - Čína.
Systém povolenek na emise funguje tak, že firmy, které překročí pevně stanovené
limity, zaplatí pokutu nebo si mohou na "trhu" koupit povolenky na další "právo
znečišťovat". Naopak, když své kvóty na emise nenaplní, mohou "přebytky"
prodávat.
Evropská komise zmírnila podle agentury Reuters své návrhy týkající se zavedení emisních povolenek pro letecké dopravce.
Původně se opatření, která by nutila přepravce platit za znečišťování ovzduší při letech z a do Evropy, podobně jak to již nyní dělají velké firmy, měla týkat všech světových aerolinek. Spojené státy americké a asijské země však zareagovaly na takovýto plán velmi odmítavě. Washington dokonce pohrozil, že pokud unie bude na svém "radikálním" návrhu trvat, podnikne proti Bruselu právní kroky.
Evropská komise, která má podrobnosti svého plánu zveřejnit a schválit dnes, proto částečně podle deníku Financial Times ustupuje. Emisní povolenky pro aerolinky začnou být vydávány podle původního návrhu již od roku 2011. Zpočátku se však budou týkat pouze leteckých přepravců ze starého kontinentu. A teprve za další dva roky, v roce 2013, se systém emisních povolenek rozšíří i na neevropské přepravce létající do unie.
Těmto změnám, na nichž se dohodli komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas, komisař EU pro dopravu Jacques Barrot a komisař EU pro obchod Peter Mandelson, po schválení komisí musí dát zelenou i vlády jednotlivých členských zemí EU a evropský parlament.
"Musíme se naučit, jak integrovat aerolinky do celého systému emisních povolenek a jak výhody tohoto kroku využít z politického a praktického hlediska," uvedl pro FT jeden z úředníků Evropské komise, který si nepřál být jmenován.
Systém obchodování s povolenkami na emise zavedla Evropská unie ve snaze bojovat s globálním oteplováním a splnit cíle týkající se snižování množství škodlivých plynů, hlavně kysličníku uhličitého vypouštěných do ovzduší, které stanovuje takzvaná Kjótská dohoda.
Povolenky se zatím týkají hlavně velkých znečišťovatelů z řad podniků, elektráren či rafinérií.
Unie je nyní chce rozšířit i na aerolinky. Hlavně kvůli prognózám jak se rozvíjí a bude rozvíjet letecká doprava. Tím pádem se totiž bude prudce zvyšovat i podíl aerolinek na globálním znečišťování ovzduší. Již nyní letecká doprava vytváří globálně asi tři procenta všech emisí.
Na rozdíl od Evropské unie se Spojené státy podpisu Kjótské dohody zatím brání. A argumentují tím, že by takovýto závazek negativně ovlivnil americkou ekonomiku, a navíc k ničemu podobnému se nechce zavázat ani další velký znečišťovatel ovzduší - Čína.
Systém povolenek na emise funguje tak, že firmy, které překročí pevně stanovené limity, zaplatí pokutu nebo si mohou na "trhu" koupit povolenky na další "právo znečišťovat". Naopak, když své kvóty na emise nenaplní, mohou "přebytky" prodávat.
Původně se opatření, která by nutila přepravce platit za znečišťování ovzduší při letech z a do Evropy, podobně jak to již nyní dělají velké firmy, měla týkat všech světových aerolinek. Spojené státy americké a asijské země však zareagovaly na takovýto plán velmi odmítavě. Washington dokonce pohrozil, že pokud unie bude na svém "radikálním" návrhu trvat, podnikne proti Bruselu právní kroky.
Evropská komise, která má podrobnosti svého plánu zveřejnit a schválit dnes, proto částečně podle deníku Financial Times ustupuje. Emisní povolenky pro aerolinky začnou být vydávány podle původního návrhu již od roku 2011. Zpočátku se však budou týkat pouze leteckých přepravců ze starého kontinentu. A teprve za další dva roky, v roce 2013, se systém emisních povolenek rozšíří i na neevropské přepravce létající do unie.
Těmto změnám, na nichž se dohodli komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas, komisař EU pro dopravu Jacques Barrot a komisař EU pro obchod Peter Mandelson, po schválení komisí musí dát zelenou i vlády jednotlivých členských zemí EU a evropský parlament.
"Musíme se naučit, jak integrovat aerolinky do celého systému emisních povolenek a jak výhody tohoto kroku využít z politického a praktického hlediska," uvedl pro FT jeden z úředníků Evropské komise, který si nepřál být jmenován.
Systém obchodování s povolenkami na emise zavedla Evropská unie ve snaze bojovat s globálním oteplováním a splnit cíle týkající se snižování množství škodlivých plynů, hlavně kysličníku uhličitého vypouštěných do ovzduší, které stanovuje takzvaná Kjótská dohoda.
Povolenky se zatím týkají hlavně velkých znečišťovatelů z řad podniků, elektráren či rafinérií.
Unie je nyní chce rozšířit i na aerolinky. Hlavně kvůli prognózám jak se rozvíjí a bude rozvíjet letecká doprava. Tím pádem se totiž bude prudce zvyšovat i podíl aerolinek na globálním znečišťování ovzduší. Již nyní letecká doprava vytváří globálně asi tři procenta všech emisí.
Na rozdíl od Evropské unie se Spojené státy podpisu Kjótské dohody zatím brání. A argumentují tím, že by takovýto závazek negativně ovlivnil americkou ekonomiku, a navíc k ničemu podobnému se nechce zavázat ani další velký znečišťovatel ovzduší - Čína.
Systém povolenek na emise funguje tak, že firmy, které překročí pevně stanovené limity, zaplatí pokutu nebo si mohou na "trhu" koupit povolenky na další "právo znečišťovat". Naopak, když své kvóty na emise nenaplní, mohou "přebytky" prodávat.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích