Čtvrtek, 18. dubna 2024

Kdo chce levný diesel, má poslední šanci

Kdo chce levný diesel, má poslední šanci
Desítky tisíc korun ušetří motoristé, kteří neodloží nákup naftového auta a pořídí si jej raději ještě letos. Během příštího roku začnou automobilky uvádět na trh technologicky náročnější dieselové motory, které dokážou splnit limity emisní normy Euro 5. Ta bude pro nově přihlášená auta platit od ledna 2009.
Jakým způsobem se automobilky s přísnými ekologickými předpisy chtějí vyrovnat, ukázal jako první Mercedes. Ten už nyní nabízí v USA dieselové motory pod názvem Bluetec, které používají oxidační katalyzátory. U terénních a nákladních aut ale takové řešení nestačí, proto musí společně s naftou tankovat do zvláštní nádržky i speciální roztok na bázi močoviny s názvem AdBlue, který je vstřikován do výfukového potrubí. V něm se zplodiny při vysoké teplotě přemění na amoniak, jehož je zapotřebí pro chemickou reakci v katalyzátoru. Nebezpečné oxidy dusíku se pak rozloží na neškodný dusík a vodu.
Systém Bluetec využije u svých aut také koncern Volkswagen. Na rozdíl od Mercedesu si ale ponechá označení naftových motorů písmeny TDI.
Pro řidiče nákladních aut není Bluetec žádnou novinkou. "Nabízíme jej už dva roky," říká Jan Kuhn, mluvčí českého zastoupení značky Mercedes-Benz. Zájemci o kamion si podle Jana Kuhna umějí dobře spočítat, že za dva roky bude vůz splňující jenom normu Euro 3 coby ojetina hůře prodejný. Proto si dopravci s předstihem nakupují motory s euro pětkou.
Nákladní auta se pro splnění emisních limitů neobejdou bez močovinového roztoku. Na standardně montovanou devadesátilitrovou nádrž pro AdBlue ujede kamion šest a půl tisíce kilometrů, u offroadů a SUV má podstatně menší dvacetilitrová nádrž vystačit na celou dobu mezi servisními intervaly. Majitelé osobních aut by se tak nemuseli o tankování roztoku starat, jeho doplnění by proběhlo v rámci pravidelné údržby v servisu. "Za dva roky provozu Blueteku jsme s ním neměli žádné problémy," říká Jan Kuhn. Prodejci podle něj vyzkoušeli i situaci, kdy roztok AdBlue během jízdy dojde: "Motoru to nijak neublíží, jen ale neplní emise."
Ačkoliv zavedení Eura 5 majitelům dieselových aut nejspíš nepřinese žádné těžkosti, horší už to bude pro jejich peněženku. Automobilky očekávají, že přechod na přísnější normu prodraží jejich auta zhruba o 500 eur (asi 14 tisíc korun). Do této částky však není započítán filtr pevných částic, bez kterého se dieselové motory od roku 2009 také neobejdou. Dnes je filtr většinou nabízen jako příplatková výbava za cenu kolem 20 tisíc korun.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů