EUROsloupek Radka Honzáka
Je to jen dva týdny, co předseda Evropské komise José Barroso vyhlásil boj
globálnímu oteplování.
Tento týden měl poprvé ukázat, jak to myslí vážně. Komise totiž chtěla navrhnout
zákon, který by donutil automobilky snížit emise osobních vozů. Dva členové jeho
týmu se ale nedokázali shodnout, jak daleko jít. Nenarazili přitom na sebe jen
dva eurokomisaři, ale dvě politiky, které Brusel souběžně prosazuje.
Zastánci každé z nich mají svou pravdu a nechtějí z ní ustoupit. Komisař pro
životní prostředí Stavros Dimas tvrdí, že na výrobce bude platit jen tvrdý
zákon. Dobrovolné omezení emisí totiž splní zřejmě jen Fiat, Citroen, Renault a
Peugeot. Naopak eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen tvrdí, že něco takové
uškodí vývozu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti evropských podniků, které
unie musí podporovat. Mimochodem, automobilky z Verheugenovy vlasti, Německa,
jsou mezi největšími odpůrci zákona.
Spor nedokázal rozseknout ani Barroso. Ať se přikloní na kteroukoli stranu, vždy
uškodí jednomu z cílů, které sám deklaruje. Proto rozhodnutí odložil a hledá
kompromis. Brusel nejspíš nakonec hodí zodpovědnost i na výrobce pneumatik,
olejů i pohonných hmot, bude propagovat inteligentní dopravní systémy a učit
řidiče, jak jezdit ekologicky.
Dá se čekat, že tím naštve průmysl i ekology. Zároveň je ale jasné, že boj proti
změnám klimatu se v EU i jiných částech světa stává pořád častějším zaklínadlem,
a podobné třetí cesty asi budou jediným řešením. Z obou stran se ale už nyní
ozývá otázka, jestli někam povedou.
Autor je stálým zpravodajem HN v Bruselu
Je to jen dva týdny, co předseda Evropské komise José Barroso vyhlásil boj globálnímu oteplování.
Tento týden měl poprvé ukázat, jak to myslí vážně. Komise totiž chtěla navrhnout zákon, který by donutil automobilky snížit emise osobních vozů. Dva členové jeho týmu se ale nedokázali shodnout, jak daleko jít. Nenarazili přitom na sebe jen dva eurokomisaři, ale dvě politiky, které Brusel souběžně prosazuje.
Zastánci každé z nich mají svou pravdu a nechtějí z ní ustoupit. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas tvrdí, že na výrobce bude platit jen tvrdý zákon. Dobrovolné omezení emisí totiž splní zřejmě jen Fiat, Citroen, Renault a Peugeot. Naopak eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen tvrdí, že něco takové uškodí vývozu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti evropských podniků, které unie musí podporovat. Mimochodem, automobilky z Verheugenovy vlasti, Německa, jsou mezi největšími odpůrci zákona.
Spor nedokázal rozseknout ani Barroso. Ať se přikloní na kteroukoli stranu, vždy uškodí jednomu z cílů, které sám deklaruje. Proto rozhodnutí odložil a hledá kompromis. Brusel nejspíš nakonec hodí zodpovědnost i na výrobce pneumatik, olejů i pohonných hmot, bude propagovat inteligentní dopravní systémy a učit řidiče, jak jezdit ekologicky.
Dá se čekat, že tím naštve průmysl i ekology. Zároveň je ale jasné, že boj proti změnám klimatu se v EU i jiných částech světa stává pořád častějším zaklínadlem, a podobné třetí cesty asi budou jediným řešením. Z obou stran se ale už nyní ozývá otázka, jestli někam povedou.
Autor je stálým zpravodajem HN v Bruselu
Tento týden měl poprvé ukázat, jak to myslí vážně. Komise totiž chtěla navrhnout zákon, který by donutil automobilky snížit emise osobních vozů. Dva členové jeho týmu se ale nedokázali shodnout, jak daleko jít. Nenarazili přitom na sebe jen dva eurokomisaři, ale dvě politiky, které Brusel souběžně prosazuje.
Zastánci každé z nich mají svou pravdu a nechtějí z ní ustoupit. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas tvrdí, že na výrobce bude platit jen tvrdý zákon. Dobrovolné omezení emisí totiž splní zřejmě jen Fiat, Citroen, Renault a Peugeot. Naopak eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen tvrdí, že něco takové uškodí vývozu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti evropských podniků, které unie musí podporovat. Mimochodem, automobilky z Verheugenovy vlasti, Německa, jsou mezi největšími odpůrci zákona.
Spor nedokázal rozseknout ani Barroso. Ať se přikloní na kteroukoli stranu, vždy uškodí jednomu z cílů, které sám deklaruje. Proto rozhodnutí odložil a hledá kompromis. Brusel nejspíš nakonec hodí zodpovědnost i na výrobce pneumatik, olejů i pohonných hmot, bude propagovat inteligentní dopravní systémy a učit řidiče, jak jezdit ekologicky.
Dá se čekat, že tím naštve průmysl i ekology. Zároveň je ale jasné, že boj proti změnám klimatu se v EU i jiných částech světa stává pořád častějším zaklínadlem, a podobné třetí cesty asi budou jediným řešením. Z obou stran se ale už nyní ozývá otázka, jestli někam povedou.
Autor je stálým zpravodajem HN v Bruselu
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích