Čtvrtek, 28. března 2024

Brusel nutí firmy vyrábět ekologičtější auta

Brusel nutí firmy vyrábět ekologičtější auta
Plno malých a úsporných aut, mezi tím čoudící zastaralé modely pro chudší a pár limuzín pro bohaté. Tak by mohla vypadat Evropa po roce 2012. Alespoň pokud bude přijat včera schválený návrh Evropské komise na omezení emisí oxidu uhličitého z automobilů na 130 gramů na kilometr. Životnímu prostředí ale tento návrh příliš nepomůže.
"V nejbližších letech bude efekt zanedbatelný. Snížení emisí na jedno auto totiž může snadno přebít nárůst dopravy, jako se to třeba teď děje v Čechách. Navíc zůstanou v provozu stará auta," říká Hana Brůhová-Foltýnová z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. "Je to ale impuls pro výrobce, aby produkovali úspornější auta," dodává.

Útěk na východ
Jenže výroba úspornějších aut sebou ponese také nemalé náklady. Podle britské Společnosti výrobců motorových vozidel by zavedení takové technologie mohlo zdražit každé nové auto o 2500 eur (asi o 70 tisíc korun). Zástupci mladoboleslavské Škodovky už prohlásili, že v případě přijetí návrhu přesunou výrobu z Čech na východ.
Je tam totiž levnější pracovní síla a firma si tak chce kompenzovat náklady vzniklé snahou dodržet novou normu. "Je to asi spíš marketingový tah než reálná hrozba," říká ale ekonomický analytik České spořitelny David Navrátil.
"Škodovka plánuje dramaticky zvyšovat výrobu, a to hlavně na východě. Část výroby tedy zůstane v Čechách a část by jí společnost přenesla na východ tak jako tak, i bez nové regulace," domnívá se analytik.
Problém je jinde. Výrobci velkých vozů, jako je Ford či Volkswagen, mateřská společnost české Škody Auto, obviňují komisi, že podlehla tlaku výrobců malých aut třeba z Francie. "Malé automobily, které váží třeba 600 kilo, splní novou normu snadno," potvrzuje to Boleslav Kadleček z katedry dopravy České zemědělské univerzity. "Ale velké vozy vážící okolo 1,5 tuny, jako například Škoda Octavia, ty budou mít problém."
"Vyrábíme auta, jejichž emise jsou v průměru dokonce pod 110 gramy na kilometr," chlubí se ostatně Matěj Matolín, mluvčí kolínské továrny TPCA, z níž vyjíždějí i malé a levné Peugeoty a Citroeny.

Spousta možností
Úředníci Evropské komise tvrdí, že dopad regulace na ceny aut se vyrovná tím, že majitelé vozů díky jejich větší efektivitě ušetří za benzín či naftu. Přiznávají ale, že studie na toto téma není ještě hotova. Ostatně ani nemůže, když není rozhodnuto, jak bude vůbec nová regulace vypadat a kdy začne platit. Brusel zatím pouze slíbil zveřejnění konečného návrhu do poloviny roku 2008.
Dokument bude pravděpodobně obsahovat návrh nové Směrnice regulací vypouštění oxidu uhličitého z aut. Bude se týkat všech osobních vozů prodávaných v Evropské unii. Podrobnosti ale chtějí úředníci teprve dopracovat po jednání s představiteli jednotlivých členských zemí, ekologů a lobbistů automobilového průmyslu.
Konkrétních návrhů je více: Emise lze omezit u všech aut stejně; nebo bude každý výrobce muset dodržet průměr emisí ze všech jeho vozů, bez ohledu na skutečné emise každého auta; nebo bude limit záviset na váze stroje; anebo, jak to navrhují někteří poslanci Evropského parlamentu, vznikne systém obchodování s emisemi. Firmy by dostaly povolenky, které by použily či prodaly konkurenci.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů