Čtvrtek, 25. dubna 2024

Vláda souhlasí s návrhem na zavedení limitu pro emise CO2 z automobilů

Vláda souhlasí s návrhem na zavedení limitu pro emise CO2 z automobilů

Vláda na své středeční schůzi odsouhlasila pozici České republiky, v níž souhlasí se zavedením závazného limitu pro emise CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel do roku 2012 na úrovni 120 CO2/km. A to v případě, kdy Rada EU uzná, že dobrovolná dohoda, kterou uzavřely evropské automobilky s Evropskou komisí není dostatečně účinná.

Průměrné emise evropských automobilů se snížily o 12,4 % (srovnání emisí automobilů, prodávaných v EU-15 v roce 1995 – průměrně 186 g CO2/km, s emisemi vozů, prodávaných v EU-25 v roce 2004 – průměrně 162 g CO2/km). Komise sice předpokládá, že na přelomu let 2008/2009 by tato průměrná hodnota měla dosáhnout 140 g CO2/km, ovšem šance, že za další 4 roky to bude ještě o dalších 20 140 g CO2/km méně je podle analýz Komise bez přijetí závazného limitu velmi nízká.

“Česká republika vychází z předpokladu, že účastníci dobrovolné dohody mezi automobilovým průmyslem a Komisí EU nadále usilují o splnění závazků na snížení CO2  u nových automobilů na 140 g CO2/km do roku 2008. V případě, že Rada EU shledá, že dobrovolná dohoda s nevede ke stanovenému cíli, Česká republika souhlasí s přijetím cílového závazného limitu 120 g CO2/km do roku 2012 za předpokladu, že limit nebude stanoven pro všechny automobilky shodně, ale bude respektována rozdílná modelová struktura jednotlivých výrobců,” říká se ve schválené vládní pozici. Stanovisko dodává, že vláda považuje za “nezbytné stanovit parametry, na základě kterých budou stanoveny limity CO2 pro jednotlivé segmenty trhu.”

Evropská komise uvádí, že snižování emisí CO2 až na úroveň 120 g CO2/km sice může vést k určitému zvýšení cen prodávaných vozů, ovšem to bude kompenzováno tím, že automobily budou úspornější a lidé tedy ušetří za jejich levnější provoz. “V této souvislosti je třeba připomenout, že mezi lety 1995 a 2004 klesly emise CO2 z automobilů o více než 12 %, ovšem cena vozů stoupla méně, než o inflaci. K dispozici jsou již dnes úsporné vozy, které se dostávají pod limit 120 g CO2/km, skleníkové emise navíc také snižuje nahrazení ropného paliva biopalivy či zemním plynem.

Snižování emisí osobních automobilů je přitom velmi významné – právě ony jsou odpovědné za 12 % všech emisí CO2 v EU. Objem emisí ze silniční dopravy v EU-27 přitom stále roste – od roku 1990 do roku 2004 tento nárůst činil v celé Unii 26 %.

Další informace:

ec.europa.eu
Zdroj:MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů