Pátek, 29. března 2024

Proti ostatní Evropě u nás přibývá ojetin

Proti ostatní Evropě u nás přibývá ojetin
Ochrana životního prostředí je většinou vděčným tématem pro nekompetentní, plané a nic neřešící diskuse, ať už jsou na úrovni vlády, v parlamentu, mezi militantními ekologickými aktivisty, ve Straně zelených nebo někde v hospodě. Výsledky jsou ale všude stejné. Mnoho se toho napovídá, něco se i naslibuje, ale nic se neřeší.

P ředevším stát nedělá takřka nic, aby se situace v našem životním prostředí mohla zlepšovat. Mluví se o negativním vlivu silniční dopravy na zhoršování ovzduší u nás, ale jenom se mluví. Legislativa nereaguje na světový vývoj. Zcela chybí smysluplná koncepce zlepšování životního prostředí ve vztahu k motorovým vozidlům a silniční dopravě.

Problematická místa

Místo aby se vozidlový park zlepšoval a mládl, už třetí rok po sobě stárne. Je známo, že u nás přibývá automobilů bez katalyzátoru a vozů s katalyzátory nefunkčními, které nejsou kontrolovány, a nic se proti tomu nedělá. O zavedení normálního (nekorupčního či nekamarádíčkovského) režimu prohlídek v STK se také jenom léta mluví, ale zatím bez jakéhokoli výsledku.

Na druhé straně stát např. silniční daní u osobních vozů podnikatelů nerozlišuje automobily s katalyzátory nebo bez. I nejmodernější hybridní automobily nebo automobily splňující nejpřísnější ekologické normy jsou silniční daní postaveny na úroveň starých, páchnoucích, často i více než dvacetiletých pojízdných vraků nebo trabantů. O tom, že by byl někdo, jako je tomu v zahraničí, zvýhodněn, že si pořídil na svém novém vozidle filtr pevných částic, nebo že využívá technologie BlueTec a plní s předstihem normu Euro 5 se naší legislativě ani nezdá.

Přitom vyspělé země Západní Evropy se např. již dokázaly zbavit převážné většiny automobilů bez katalyzátoru. Buď se staly za přesně stanovených podmínek veterány, nebo je za ně nutné zaplatit citelnou ekologickou daň. Další variantou je likvidace starých vozidel nebo jejich vývoz do zemí, kde si to nechají líbit. V Maďarsku je ale nutné za ojetý vůz zaplatit registrační daň, jejíž výše se odvíjí od jeho stáří, takže auto starší 15 let se už nevyplatí přihlásit, a je to.

Kvalitní koncepce zaměřená na zlepšování životního prostředí, která by systémově a s předstihem řešila problematiku silniční dopravy, by zcela určitě významným způsobem přispěla k větší ohleduplnosti vozidel k ekologii, ale i k větší bezpečnosti na silnicích.

Skládka Evropy

Na toto téma, které do jisté míry souvisí s předcházející kapitolou, bylo již popsáno mnoho papíru a vysloveno mnoho řečí. Skutečnost je ale taková, že díky ničím neregulovanému dovozu ojetých automobilů, z nichž 30 % je starších deseti, a z toho téměř 5 % je starších 15 let, se asi poměrně brzo začne naplňovat význam rčení o skládce Evropy. To ani našim zeleným, natož pak zákonodárcům, zřejmě příliš nevadí a soustřeďují se na jiné, možná malichernější problémy. Některé sousední země dovoz starých, především ekologicky a bezpečností nevyhovujících vozidel nejrůznějšími formami omezují.

Zcela liberální politika "nicneřešení" umožnila dovézt letos do naší země např. (nikoli jako veterány) 11 trabantů, 6 Tater 613, 6 žigulíků, 3 vozy dávno zaniklé značky Triumph. Za prvních devět měsíců letošního roku bylo u nás registrováno 6980 ojetin starších 15 let, a to snad nepotřebuje žádný další komentář. Skutečných veteránů z toho bylo odhadem pár desítek kusů. Velké množství dovezených ojetin nesplňuje ani podmínky normy Euro 1 a "produkuje" až 50krát větší množství škodlivin, než současné automobily. Přitom již za dva roky by měla vstoupit v platnost ještě přísnější norma Euro 5. Vývoz ojetin ze západních zemí k nám a do dalších "liberálních" zemí je pro tyto země mimořádně výhodný, protože se v podstatě zbavují nemalého problému s likvidací vraků, který nás zanedlouho čeká. Přinutí nás k tomu opět předpisy EU na ochranu životního prostředí.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů