V Ústí se neustále zhoršuje čistota ovzduší
ÚSTÍ NAD LABEM - Ačkoliv se v minulosti dařilo výrazně zlepšit čistotu ovzduší ve městě, dnes znečištění opětovně dosáhlo stavu z roku 1995.
Tuto alarmující informaci lze najít v analytickém profilu města, který je součástí Strategie rozvoje města do roku 2015. „Původní pokles objemu emisí, především oxidu siřičitého a oxidů dusíku, s minimem v roce 2004, se v posledních dvou letech opět obrátil,“ píše se v dokumentu.
Například produkce oxidu siřičitého v roce 2006 téměř dosáhla hodnot z konce devadesátých let. Hodnoty oxidů dusíku jsou pak dokonce skoro nejvyšší za celou dekádu.
„Podobný trend, nicméně s hodnotami nižšími než většinu let dekády před rokem 2002, lze vypozorovat i u uhlovodíků,“ pokračuje analýza. Na svědomí to mají především největší znečišťovatelé ovzduší ve městě. Těmi jsou společnosti Dalkia Česká republika a ENERGY Ústí nad Labem.
Dalším faktorem znečištění je třeba nárůst látek PM10, což jsou tuhé látky do velikosti 10 mikrometrů. „Příčinou jsou především intenzivní stavební činnost, práce v kamenolomu Mariánská skála a zvyšující se intenzita dopravy,“ píše se v analýze. „Intenzita provozu na některých komunikacích (...) svědčí o neúměrném zatížení životního prostředí.“
Tento závěr je podložen měřeními na automatizované stanici imisního monitoringu ve Všebořicích.
Karel Nepraš, zastupitel za Stranu zelených, k tomu podotknul, že škodlivost prachových částic v ovzduší je vědecky podložena. „Je to tu skutečně hodně špatné, proto bychom měli udělat maximum pro to, aby se to tu nezhoršovalo.“
Podle něj však kroky vedení města spíš vedou k opačnému efektu. „Například zdejší rozsáhlá podpora individuální dopravy je vysloveně v tomto směru kontraproduktivní a dlouhodobě neudržitelná.“
Podle něj je třeba spíš investovat do podpory vozového parku a rozvoje městské hromadné dopravy. „Je třeba pro individuální dopravu uzavřít větší část centra a podporovat například cyklistiku.“
Náměstek primátora Arno Fišera k tomu dodal, že doprava je sice problém, ale že do roku 2010 se s ní pravděpodobně nedá nic dělat. „Pracujeme na odlehčení silnice okolo Labe. Od roku 2008 by zde měla být mýtná brána, to by mohlo pomoci.“
Fišera dále dodal, že mnohem víc mu vadí lokální znečišťovatelé. „Když jsem viděl, co všechno se nám bude sypat na hlavu třeba od střekovské ENERGY, která spaluje hnědé uhlí, tak jsem se zděsil. Ale zakročit také můžeme, až překročí imisní limity.“
Janni Vorlíček