Evropská komise chystá obchod s emisními odpustky
Zdražování. Ústup strategických investorů. Technologické zaostávání. Přenášení výroby mimo Evropu. Růst byrokracie. Absurdní kupčení s virtuálními kvótami. Taková je představa Evropské komise o budoucnosti automobilového trhu. Rozhodla se totiž, že v roce 2012 musí všechna nová auta vypouštět v průměru o čtvrtinu méně škodlivých emisí než dnes, tedy 120 g CO2 na kilometr. Jistě, tlak na snížení emisí je nutný pro zlepšení životního prostředí . Ale způsob, který volí Evropská komise, je nešťastný. Za porušení norem by automobilky měly platit drakonické tresty. Aby však komise nastavila "vlídnější tvář", chce automobilkám vyrábějícím silnější vozy umožnit spojení s menšími výrobci, odkupovat od nich nevyužité množství emisí a v průměru tak přísné normy plnit.
Evropští komisaři ve svých plánech jaksi zapomněli na předpokládané chování spotřebitelů. Pokud vysněná euroauta kvůli investicím do ekologických technologií citelně zdraží, zákazníci se vydají dvěma cestami. Část z nich zůstane u starých neekologických miláčků, vozový park Evropy začne stárnout a životní prostředí bude trpět víc, než kdybychom všichni přesedlali do SUV velikosti slona. A když už bude Evropan kupovat nový vůz, rozhodne se koupit levný automobil vyrobený v zemi, jež se k tažení za nízké emise nepřipojí.
Pak nastane další fáze eurofrašky. Evropská komise začne přemýšlet, jak mimoevropskou produkci znevýhodnit: kvótami, celními bariérami, vyššími daněmi. Proběhnou nekonečná diplomatická jednání, expertní komise dají hlavy dohromady a následně budou vydány hory nových předpisů a euronorem, které by měly trh ozdravit a posílit - což je činnost, kterou zvládají evropští úředníci nejlépe. Tlak na snížení emisí je nutný, ale obchod s emisními právy v automobilovém průmyslu není způsob, jímž bychom dosáhli cíle. A navíc - regulace může zničit fungující trh.
AUTOR: Ronald Mahler
Autor je ředitelem společnosti T-Mobile