Loď s nulovými emisemi
"Bitva proti změně klimatu musí být vybojována na všech úrovních. Proto,
následujíce autobusy poháněné vodíkovými palivovými články, investujeme do
technologie palivových článků u lodní dopravy. V roce 2008 představíme prototyp
lodě pro vnitrozemskou osobní dopravu s nulovými emisemi škodlivin jako součást
systému veřejné dopravy na jezeru Alster," prohlásil hamburský senátor Axel
Gedaschko.
"Bitva proti změně klimatu musí být vybojována na všech úrovních. Proto, následujíce autobusy poháněné vodíkovými palivovými články, investujeme do technologie palivových článků u lodní dopravy. V roce 2008 představíme prototyp lodě pro vnitrozemskou osobní dopravu s nulovými emisemi škodlivin jako součást systému veřejné dopravy na jezeru Alster," prohlásil hamburský senátor Axel Gedaschko.
V r. 2006 začal projekt podporovaný EU s názvem ZEMSHIPS (Zero Emission Ships, lodě s nulovými emisemi). Jeho těžištěm je vývoj prvního parníku kompletně poháněného palivovými články. Na jeho vývoji se podílí Proton Motor Fuel Cell s více než 13letými zkušenostmi v tomto oboru. Loď bude mít kapacitu 100 cestujících. Klíčovým zařízením bude palivový článek, ve kterém při elektrochemické reakci vodíku se vzdušným kyslíkem dochází ke vzniku elektrické energie a vodní páry. Bude sloužit jako hlavní zdroj pro pohon elektrického motoru i ostatních systémů lodi. K zajištění vodíku bude zřízena vodíková plnicí stanice. Pohon lodě je projektován jako hybridní, tzn. že při nižších výkonech bude elektrický proud pro trakční motor krátkodobě dodáván z akumulátorů.
Na projektu ZEMSHIPS se podílí 9 partnerů (dva z Česka - Ústav jaderného výzkumu Řež a ETC Consulting Group). Tento prototyp lodě by měl dát celosvětový impulz pro další rozvoj lodí poháněných vodíkem. Čeští partneři vytvoří počítačový model pohonného systému, budou spolupracovat na vyhodnocování provozních dat a napomohou přenosu projektových výsledků do dalších evropských měst.
V r. 2006 začal projekt podporovaný EU s názvem ZEMSHIPS (Zero Emission Ships, lodě s nulovými emisemi). Jeho těžištěm je vývoj prvního parníku kompletně poháněného palivovými články. Na jeho vývoji se podílí Proton Motor Fuel Cell s více než 13letými zkušenostmi v tomto oboru. Loď bude mít kapacitu 100 cestujících. Klíčovým zařízením bude palivový článek, ve kterém při elektrochemické reakci vodíku se vzdušným kyslíkem dochází ke vzniku elektrické energie a vodní páry. Bude sloužit jako hlavní zdroj pro pohon elektrického motoru i ostatních systémů lodi. K zajištění vodíku bude zřízena vodíková plnicí stanice. Pohon lodě je projektován jako hybridní, tzn. že při nižších výkonech bude elektrický proud pro trakční motor krátkodobě dodáván z akumulátorů.
Na projektu ZEMSHIPS se podílí 9 partnerů (dva z Česka - Ústav jaderného výzkumu Řež a ETC Consulting Group). Tento prototyp lodě by měl dát celosvětový impulz pro další rozvoj lodí poháněných vodíkem. Čeští partneři vytvoří počítačový model pohonného systému, budou spolupracovat na vyhodnocování provozních dat a napomohou přenosu projektových výsledků do dalších evropských měst.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích