V EU zahájen výzkum ekologických letadel
Evropská unie včera odstartovala projekt, který by měl do roku 2015 snížit hluk
a emise u dopravních letadel. Rozpočet projektu Clean Sky (Čisté nebe) činí 1,6
miliardy eur, tedy více než 40 miliard korun a většina těchto peněz by měla
zamířit na výzkum účinnějších leteckých motorů a rovněž protihlukových opatření
kolem letišť.
Evropská unie včera odstartovala projekt, který by měl do roku 2015 snížit hluk a emise u dopravních letadel. Rozpočet projektu Clean Sky (Čisté nebe) činí 1,6 miliardy eur, tedy více než 40 miliard korun a většina těchto peněz by měla zamířit na výzkum účinnějších leteckých motorů a rovněž protihlukových opatření kolem letišť.
"Clean Sky má odpovědět na dvě jednoduché otázky. Jak lítáme a čím lítáme. Znečištění, které za sebou letectví zanechává, se zdá být nepřijatelné," řekl novinářům šéf švédské společnosti Ake Svensson.
Na vývoji tišších a "čistších" letadel se má podílet 86 organizací z 16 členských států Evropské unie, přičemž 54 z nich tvoří zástupci průmyslu a zbytek univerzity a nejrůznější výzkumná centra. Na financování se půl na půl podílí Evropská unie a soukromý sektor. Každý tak přispěje částkou zhruba 800 milionů eur (asi 20 miliard korun).
Výrobcům letadel nezbývá než začít s výrobou letadel, která budou mít především nižší emise oxidu uhličitého. Členské státy Evropské unie totiž chtějí letecké firmy od roku 2012 zapojit do obchodování s emisemi skleníkových plynů. Rok 2012 přitom platí jak pro lety uvnitř unie, tak pro lety z unie do ostatních zemí světa a opačným směrem.
Na vývoji tišších a "čistších" letadel se má podílet 86 organizací z 16 členských států Evropské unie, přičemž 54 z nich tvoří zástupci průmyslu a zbytek univerzity a nejrůznější výzkumná centra. Na financování se půl na půl podílí Evropská unie a soukromý sektor. Každý tak přispěje částkou zhruba 800 milionů eur (asi 20 miliard korun).
Výrobcům letadel nezbývá než začít s výrobou letadel, která budou mít především nižší emise oxidu uhličitého. Členské státy Evropské unie totiž chtějí letecké firmy od roku 2012 zapojit do obchodování s emisemi skleníkových plynů. Rok 2012 přitom platí jak pro lety uvnitř unie, tak pro lety z unie do ostatních zemí světa a opačným směrem.
Sdílet článek na sociálních sítích