Čtvrtek, 25. dubna 2024

Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

Problém s ovzduším v ČR: CNG by mělo pomoci

Česká plynárenská unie zveřejnila obsáhlou tiskovou zprávu, hodnotící současnou situaci stavu ovzduší u nás a možnost zlepšení pomocí vozidel, poháněných stlačeným zemním plynem.

Zní to až děsivě, ale Česká republika je na tom s ovzduším, konkrétně v oblasti výskytu pevných prachových částic (PM), velmi špatně. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily emisní limity, žije více než 66 % populace.

Pokud vezmeme například Prahu, je stav alarmující. Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) dělají ekologům a vědcům vrásky na čele. V Praze je totiž situace z hlediska karcinogenních PAU dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo v Londýně. V porovnání s třiceti velkými městy v Evropě patří Praha spolu s Turínem a Barcelonou mezi tři prachem nejzamořenější města.


„Praha se stává v poslední době jednou z oblastí s nejvyšším stupněm znečištění ovzduší v ČR, což způsobuje extenzivní nárůst dopravy,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR. „Můžeme hovořit o časované bombě, kdy neřešení současných problémů bude znamenat v příštím období významné ekonomické náklady na nemocnost a hospodářské ztráty z ní plynoucí.“ Vliv dopravy podle Světové zdravotnické organizace je významný i ve vzdálenosti 50 - 500m od silnice. U řidičů pražské MHD bylo navíc pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů. Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí.


Tak se tedy dostáváme k možnému řešení – pomohl by přechod na jiné druhy pohonů, které tolik (nebo vůbec) nezatěžují životní prostředí. Elektromobily či vodíkový pohon je jistě v dlouhodobém horizontu přijatelné řešení, my bychom ale potřebovali řešení, které je dostupné tady a teď, navíc finančně realizovatelné. A tím je CNG, čili pohon vozidel na stlačený zemní plyn. A kdo jiný by měl jít příkladem něž stát?


Mnozí provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy se pro autobusy s CNG již rozhodli. U nich pochopitelně nevadí, že čerpacích stanice pro CNG je u nás jako šafránu (přesněji - 18), protože si snadno postaví své stanice (nebo se lze domluvit na spolupráci s některou z plynárenských společností). Dnes u nás jezdí 213 autobusů v téměř všech největších městech a další města se na jejich nákup brzy chystají. Nákup autobusů na CNG plánuje i Dopravní podnik města Brna a to více jak 100 autobusů. Mladá Boleslav, Karlovy Vary, podobně jako Třebíč, plánují pořízení alespoň 14 autobusů. A jak si v tomto ohledu stojí Praha?


Dopravní podnik hlavního města Prahy, který je největším dopravcem ve městě, má dnes více než 1300 autobusů. Ani jeden z nich však stále nejezdí na zemní plyn. Přitom pět autobusů poháněných CNG jezdilo v Praze už začátkem 90. let minulého století, po jejich vyřazení ale nenásledovala žádná náhrada. Praha již v květnu 2007 schválila Akční plán pražské energetické koncepce s využitím zemního plynu v dopravě, zatím zde ale od ledna 2008 sváží jen čtyři vozy na CNG komunální odpad. Další dvě taková vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací Praha zřejmě nasadí v březnu. Nicméně je nutné dodat, že v současné době Dopravní podnik hl. města Prahy posuzuje možnosti využití CNG autobusů a firma CONNEX Praha, s. r. o. na jedné lince již 1 autobus zkušebně provozuje. Snad tedy město, které chce pořádat olympiádu, dokáže tento ekologičtější druh dopravy v rámci svého okrsku prosadit.


Podporu pro vozidla CNG může přinést i projednávané osvobození od silniční daně. Vláda ČR dne 9. ledna 2008 schválila návrh novely zákona o silniční dani a Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ji dne 1. února 2008 projednala v 1. čtení. Plní tím další z úkolů, které si stanovila v Národním programu snižování emisí ČR přijatém v červnu 2007, spočívající v podpoře modernizace vozidel a užívání z pohledu znečišťování ovzduší tzv. „čistých“ vozidel. V Programu je mimo jiné také uvedeno, že by od roku 2014 mělo každé čtvrté státní auto využívat buď hybridní pohon nebo pohon na alternativní paliva.


Významnou předností CNG vozidel je jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Vozidla s pohonem na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce pevných částic a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu také nevznikají karcinogenní látky, jako polyaromatické uhlovodíky, aldehydy či aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla s pohonem CNG menší v porovnání s benzínem či naftou. Navíc, nárůst ceny CNG by se podle odborníků měl tento rok zastavit a náklady na jeden kilogram CNG by měly minimálně udržet hranici zhruba 50 % ceny jednoho litru nafty.

autor: Aleš Jungmann
zdroj: Česká plynárenská unie

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů