Ovzduší neznečišťují jen velké firmy
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Zatímco emise tuhých znečišťujících látek v ovzduší z velkých průmyslových a energetických zdrojů v Moravskoslezském kraji (MSK) klesají, z malých zdrojů - především pak z dopravy a lokálních topenišť - narůstají.
Např. v roce 2008 v porovnání s rokem 2007 to bylo u velkých průmyslových zdrojů o zhruba 1000 tun méně, z malých zdrojů naopak přibližně o 300 tun více. Vyplývá to ze Situační zprávy za rok 2008, s jejímiž výsledky v pondělí seznámili novináře představitelé moravskoslezského Krajského úřadu.
Potvrdili, že k největším znečišťovatelům ovzduší nadále v MSK patří hutní a energetické podniky. V roce 2008 jimi vypuštěných např. 3266 tun tuhých látek znamenalo 39procentní podíl na celkovém množství emisí. U malých zdrojů s 2279 tunami to bylo 28 procent a 2002 tun z dopravy znamenalo 24 procent.
K řešení situace u dvou posledně jmenovaných zdrojů hodlá MSK realizovat některá opatření. Je to např. zákonodárná iniciativa kraje ve vztahu k malým zdrojům, tedy i kotlům v obydlích občanů. V praxi by to znamenalo jednou za dva roky měření účinnosti spalování, měření množství vypouštěných látek a kontrola stavu spalinových cest. Laicky řečeno - prověřit, zda se topí palivem, které je pro kotel určeno výrobcem. Měla by být i možnost stanovit opatření k nápravě nebo sankci, v případě nutnosti pak možnost přístupu orgánů ochrany ovzduší k takovému zdroji, který je umístěn v obydlí.
Tato naše technická novela již je v Poslanecké sněmovně a mohla by být projednána ještě v tomto jejím volebním období, domnívá se náměstek hejtmana MSK Miroslav Novák (ČSSD). Pokud by se tak stalo, v platnost by toto opatření mohlo vstoupit už příští zimu.
Ke snížení emisí z dopravy chce kraj přispět mj. budováním obchvatů sídel. V Ostravě se např. jedná o Prodlouženou Rudnou a Severní spoj, dále pak o obchvaty Frýdku-Místku, Karviné a Opavy. Kraj bude pokračovat ve vyšší frekvenci čištění svých komunikací. I když je stanoveno minimálně dvakrát ročně, kraj to zajišťuje nákladem 25 miliónů korun 12krát roce v intervalu zhruba 14 dnů v období jaro-podzim.
Zatím ve stadiu analýz je možnost využívání městské hromadné dopravy (MHD) v periodách se zhoršenými rozptylovými podmínkami. Pokud by se záměr realizoval, ve statutárních městech Karviná a Ostrava by ve dnech, kdy množství emisí dosáhne přes 150 mikrogramů na metr krychlový, čili trojnásobně více než povoluje limit, občané mohli MHD cestovat zdarma. A tudíž by pro ně mohlo být výhodné nejezdit městem auty.