Zelený týden přilákal z Česka hlavně pivovary
Výrobky ekologického zemědělství či rostoucí nabídka agroturistiky - to jsou
trendy, které lze vidět na letošním prestižním agrosalónu v Berlíně. Veletrh
Grüne Woche, což znamená Zelený týden, přivedl do německé metropole více než
1500 vystavovatelů z 55 zemí světa. Organizátoři předpokládají, že od uplynulého
pátku do příští neděle navštíví výstavu půl miliónu lidí. Česká účast je letos
nejsilnější za posledních pět let, čítá čtrnáct vystavovatelů. Nepřináší ovšem
proti minulosti podstatnou změnu. \"S nadsázkou lze říci, že kdo nepije pivo,
ten se v naší expozici nezastaví,\" komentuje prezident Potravinářské komory
Jaroslav Camplík fakt, že tuzemské expozici opět vévodí čtyři pivovary.
\"Samozřejmě nic proti tomu, že si naše pivo udržuje výbornou pověst v
zahraničí. Ale na příštím ročníku, před vstupem do Evropské unie, bychom chtěli
představit světu i jiné české potraviny,\" dodává Camplík. Sami pivovarníci
považují svoji účast v Berlíně za přínosnou. \"Přímo na akci rozhodně
nevyděláme, i když polovinu nákladů na plochu hradí Ministerstvo zemědělství. Za
deset dní tu vytočíme nejméně patnáct hektolitrů, třetinku za dvě eura,\" uvedla
Ivana Pirkerová z exportního oddělení Pivovaru Louny. \"Vyvážíme už asi dvanáct
procent produkce, a našim distributorům v Německu samozřejmě prezentace pivovaru
pomáhá,\" dodala. \"Předpokládáme, že do čtyř let pro nás bude německý trh
exportní jedničkou, a předstihne tak Slovensko,\" zdůvodňuje podobně účast
Pivovaru Krušovice ředitelka marketingu Hana Fenclová. Zapisovat se do povědomí
spotřebitelů a testovat prodejnost zboží považuje za svůj cíl lahůdkářská firma
Boneco. \"Už jsme prorazili třeba s kremžskou či francouzskou hořčicí, teď si
ověřujeme zájem o staročeskou,\" konstatoval marketingový ředitel Jaroslav
Filip. \"Určitě by náš stát měl v Berlíně představovat mnohem více specialit.
Mohly by to být naše sýry, pardubický perník nebo cukrovinky,\" míní. \"Zvlášť
před vstupem do unie by bylo dobré, aby si šance uspět na cizích trzích ověřilo
co nejvíce firem,\" tvrdí Milan Knotek, obchodní ředitel společnosti Jemča,
tuzemské jedničky v prodeji čajů. \"My jsme si například potvrdili, že zatímco
opadá zájem o černé čaje, můžeme uspět se zeleným a ovocným,\" dodal.
MEZITITULEK: Zájem o biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] roste
Většina českých podnikatelů ale v perspektivy ekologického zemědělství příliš
nevěří. \"Je to spíš vějička na zákazníky, běžné potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] nejsou o nic horší než bioprodukty,\"
prohlásil ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna. Berlínský veletrh ovšem
potvrzuje, že bioprodukty táhnou. A to dokonce i v pivovarnictví. Biopivo,
půllitr za čtyři eura, nabízí například bavorský pivovar Hofmark. Německá
ministryně zemědělství Renate Künastová se pochlubila, že v její zemi už má
certifikát \"bio\" zhruba 14 tisíc výrobků. Podnikatelskou výzvou je také v
Česku opomíjená agroturistika. V cenách kolem třiceti eur pro dvě osoby na den
nabízejí pobyty na venkově už stovky západoevropských farmářů. ZDROJ: HN
Výrobky ekologického zemědělství či rostoucí nabídka agroturistiky - to jsou trendy, které lze vidět na letošním prestižním agrosalónu v Berlíně.
Veletrh Grüne Woche, což znamená Zelený týden, přivedl do německé metropole více než 1500 vystavovatelů z 55 zemí světa. Organizátoři předpokládají, že od uplynulého pátku do příští neděle navštíví výstavu půl miliónu lidí.
Česká účast je letos nejsilnější za posledních pět let, čítá čtrnáct vystavovatelů. Nepřináší ovšem proti minulosti podstatnou změnu.
\"S nadsázkou lze říci, že kdo nepije pivo, ten se v naší expozici nezastaví,\" komentuje prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík fakt, že tuzemské expozici opět vévodí čtyři pivovary. \"Samozřejmě nic proti tomu, že si naše pivo udržuje výbornou pověst v zahraničí. Ale na příštím ročníku, před vstupem do Evropské unie, bychom chtěli představit světu i jiné české potraviny,\" dodává Camplík.
Sami pivovarníci považují svoji účast v Berlíně za přínosnou. \"Přímo na akci rozhodně nevyděláme, i když polovinu nákladů na plochu hradí Ministerstvo zemědělství. Za deset dní tu vytočíme nejméně patnáct hektolitrů, třetinku za dvě eura,\" uvedla Ivana Pirkerová z exportního oddělení Pivovaru Louny. \"Vyvážíme už asi dvanáct procent produkce, a našim distributorům v Německu samozřejmě prezentace pivovaru pomáhá,\" dodala.
\"Předpokládáme, že do čtyř let pro nás bude německý trh exportní jedničkou, a předstihne tak Slovensko,\" zdůvodňuje podobně účast Pivovaru Krušovice ředitelka marketingu Hana Fenclová.
Zapisovat se do povědomí spotřebitelů a testovat prodejnost zboží považuje za svůj cíl lahůdkářská firma Boneco. \"Už jsme prorazili třeba s kremžskou či francouzskou hořčicí, teď si ověřujeme zájem o staročeskou,\" konstatoval marketingový ředitel Jaroslav Filip. \"Určitě by náš stát měl v Berlíně představovat mnohem více specialit. Mohly by to být naše sýry, pardubický perník nebo cukrovinky,\" míní.
\"Zvlášť před vstupem do unie by bylo dobré, aby si šance uspět na cizích trzích ověřilo co nejvíce firem,\" tvrdí Milan Knotek, obchodní ředitel společnosti Jemča, tuzemské jedničky v prodeji čajů. \"My jsme si například potvrdili, že zatímco opadá zájem o černé čaje, můžeme uspět se zeleným a ovocným,\" dodal.
MEZITITULEK: Zájem o biopotraviny roste
Většina českých podnikatelů ale v perspektivy ekologického zemědělství příliš nevěří. \"Je to spíš vějička na zákazníky, běžné potraviny nejsou o nic horší než bioprodukty,\" prohlásil ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna. Berlínský veletrh ovšem potvrzuje, že bioprodukty táhnou. A to dokonce i v pivovarnictví. Biopivo, půllitr za čtyři eura, nabízí například bavorský pivovar Hofmark. Německá ministryně zemědělství Renate Künastová se pochlubila, že v její zemi už má certifikát \"bio\" zhruba 14 tisíc výrobků.
Podnikatelskou výzvou je také v Česku opomíjená agroturistika. V cenách kolem třiceti eur pro dvě osoby na den nabízejí pobyty na venkově už stovky západoevropských farmářů.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích