Ať už jde o biošpagety, biošpenát či bio-špek - příznivci zdravé výživy nemusejí
v britských obchodech své zboží dlouho hledat. Nabízí je většina tamních
supermarketů, mnoho z nich dokonce pod vlastní značkou.
Zájem o bioprodukty totiž stále roste. Vloni Britové vydali za ekologicky
vypěstované potraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] více než jednu
miliardu liber, uvádí studie svazu ekologických potravin Soil Association (SA).
Velká Británie se po Spojených státech a Německu stává třetím největším trhem
pro bioprodukty na světě. \"Budoucnost je tomuto trhu velmi nakloněna,\" uvedl
Patrick Holden, ředitel SA. Již v uplynulých letech obraty z biovýrobků ročně
rostly až o deset procent.
Z nového trendu zdravé výživy přitom profitují právě velké supermarkety. V
minulém obchodním roce se na obratu maloobchodních řetězců tyto výrobky podílely
81 procenty, což odpovídá zhruba 820 miliónům liber. \"Zákazníci chtějí
biopotraviny, proto se tato oblast stala pro supermarkety velmi důležitá,\" říká
Timothy Attenborough, analytik BNP Paribas.
Ekologické produkty mají navíc mnohem vyšší marže než běžné potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food]. To je podle analytika Commerzbank
Jürgena Elferse jedním z důvodů, proč budou v budoucnu obchody na tyto výrobky
klást ještě větší důraz. Na rozdíl od kontinentální Evropy je navíc britský trh
s potravinami již zahlcen vlastními značkami řetězců, a tak jsou bio-produkty
jednou z mála možností, jak dále zvyšovat obrat.
Brity samotné zatím vyšší ceny biopotravin neodrazují. Více peněz jsou ochotni
vydávat především za dětskou výživu. Ekologické kašičky tak podle statistik Soil
Association pravidelně jí tři ze čtyř britských batolat. Celkově rostl obrat z
prodeje biopotravin dvakrát rychleji než u klasických potravin.
Kromě potravin jsou z ekologické produkce k dostání také vína, pivo či jiné
alkoholické nápoje. Právě tato oblast roste nejvíce. Řetězec Tesco navíc začíná
svůj ekosortiment rozšiřovat také o medikamenty a kosmetické přípravky. Celkově
má tato firma v nabídce 1200 ekologických produktů, konkurenční Sainsbury kolem
1000 a Safeway 500.
Přestože obrat z ekologických produktů v supermarketech absolutně stoupl, reálně
poprvé po pěti letech mírně klesl. \"Spotřebitelé už znají biopotraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] ze supermarketů a zkoušejí teď
nakupovat i v malých specializovaných obchodech,\" míní Helen Shrimptonová z SA.
Přesto však podle analytika Timothy Attenborougha zákazníci zůstanou spíše u
velkých obchodů. \"Lidé mají dnes méně peněz a ekologické potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] v supermarketech jsou pořád ještě
levnější. Většina z nich proto dále bude nakupovat u velkých řetězců,\" míní.
Všechny bioprodukty jsou přitom označeny zvláštní pečetí. Tu po kontrole výroby
uděluje ze 70 procent právě Soil Association.
Ať už jde o biošpagety, biošpenát či bio-špek - příznivci zdravé výživy nemusejí v britských obchodech své zboží dlouho hledat. Nabízí je většina tamních supermarketů, mnoho z nich dokonce pod vlastní značkou. Zájem o bioprodukty totiž stále roste. Vloni Britové vydali za ekologicky vypěstované potraviny více než jednu miliardu liber, uvádí studie svazu ekologických potravin Soil Association (SA). Velká Británie se po Spojených státech a Německu stává třetím největším trhem pro bioprodukty na světě. \"Budoucnost je tomuto trhu velmi nakloněna,\" uvedl Patrick Holden, ředitel SA. Již v uplynulých letech obraty z biovýrobků ročně rostly až o deset procent. Z nového trendu zdravé výživy přitom profitují právě velké supermarkety. V minulém obchodním roce se na obratu maloobchodních řetězců tyto výrobky podílely 81 procenty, což odpovídá zhruba 820 miliónům liber. \"Zákazníci chtějí biopotraviny, proto se tato oblast stala pro supermarkety velmi důležitá,\" říká Timothy Attenborough, analytik BNP Paribas. Ekologické produkty mají navíc mnohem vyšší marže než běžné potraviny. To je podle analytika Commerzbank Jürgena Elferse jedním z důvodů, proč budou v budoucnu obchody na tyto výrobky klást ještě větší důraz. Na rozdíl od kontinentální Evropy je navíc britský trh s potravinami již zahlcen vlastními značkami řetězců, a tak jsou bio-produkty jednou z mála možností, jak dále zvyšovat obrat. Brity samotné zatím vyšší ceny biopotravin neodrazují. Více peněz jsou ochotni vydávat především za dětskou výživu. Ekologické kašičky tak podle statistik Soil Association pravidelně jí tři ze čtyř britských batolat. Celkově rostl obrat z prodeje biopotravin dvakrát rychleji než u klasických potravin. Kromě potravin jsou z ekologické produkce k dostání také vína, pivo či jiné alkoholické nápoje. Právě tato oblast roste nejvíce. Řetězec Tesco navíc začíná svůj ekosortiment rozšiřovat také o medikamenty a kosmetické přípravky. Celkově má tato firma v nabídce 1200 ekologických produktů, konkurenční Sainsbury kolem 1000 a Safeway 500. Přestože obrat z ekologických produktů v supermarketech absolutně stoupl, reálně poprvé po pěti letech mírně klesl. \"Spotřebitelé už znají biopotraviny ze supermarketů a zkoušejí teď nakupovat i v malých specializovaných obchodech,\" míní Helen Shrimptonová z SA. Přesto však podle analytika Timothy Attenborougha zákazníci zůstanou spíše u velkých obchodů. \"Lidé mají dnes méně peněz a ekologické potraviny v supermarketech jsou pořád ještě levnější. Většina z nich proto dále bude nakupovat u velkých řetězců,\" míní. Všechny bioprodukty jsou přitom označeny zvláštní pečetí. Tu po kontrole výroby uděluje ze 70 procent právě Soil Association.