Výrobci i prodejci dostali pokuty za značky Bio
Desetitisícové pokuty dostali prodejci a výrobci, kteří neoprávněně používali
značku Bio. S dalšími bylo zahájeno správní řízení.
Značka Bio přitom označuje podle zákona produkty vyrobené v ekologickém
zemědělství a tyto potraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] musí mít
potřebné označení. V tuzemsku se přitom podle mezinárodní studie
spotřebitelských organizací označení bio, eko nebo přírodní využívá více, než
dovoluje zákon, a to klame nakupující.
Problémy s neoprávněným používáním označení Bio měli například výrobci olejů,
čajů, vajec nebo nektarů, uvedl Kamil Pecka z obecně prospěšné organizace
Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty
ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního
řízení nebo udělení pokuty.
Pokuta 50 tisíc tak například hrozí Pivovaru Litovel za užívaní spojení Bio
control systém. Vedení pivovaru nebylo včera k zastižení, aby mohlo případ
komentovat.
Pokutu 300 tisíc za to, že opakovaně ve svých prodejnách nabízela zákazníkům
jogurt ProBio bez osvědčení, že jde o biopotravinu, dostala podle internetových
stránek KEZ od ministerstva zemědělství také společnost Carrefour. \"O žádné
pokutě nic nevíme,\" řekla mluvčí firmy Jana Havlíčková.
Podle zástupců některých obchodních řetězců je ale pouze na výrobcích, aby si
označení výrobků hlídali. \"Někteří dodavatelé takové zboží produkují a
nabízejí, a jestliže to inspekce odhalí, případné pokuty přeúčtováváme na
dodavatele. Jestliže zákazník tento výrobek požaduje, tak ho samozřejmě do
řetězce zařadíme, bez toho, že bychom si jako nákupčí jeho závadnost uvědomili.
Výrobek a jeho etiketu by měl především mít povolen výrobce. To se v tuzemsku
přeskakuje, vadný výrobek se pustí na trh a pak to dopadá na prodejce,\" uvedl
Zdeněk Popek, vedoucí nákupu obchodního řetězce Julius Meinl.
V nabídce ekoproduktů se zákazníci špatně orientují, proto někteří prodejci
chtějí v prodejnách zřídit speciální oddělení pro ekologické potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] a pomoci tak v orientaci zákazníků.
\"Uvažuji o zřízení BIO koutku, ve kterém všechny výrobky ponesou označení
ekologického zemědělství, \" uvedl Václav Jiřička, vedoucí prodejny Naturstyle v
Praze. Markéta Doubravská ze Svazu ekologických zemědělců Pro-Bio uvedla, že
lidé v obchodech stále více vyhledávají výrobky označené jako bio, ale na druhou
stranu pořád chybí větší nabídka například ekomasy nebo vajec.
Desetitisícové pokuty dostali prodejci a výrobci, kteří neoprávněně používali značku Bio. S dalšími bylo zahájeno správní řízení.
Značka Bio přitom označuje podle zákona produkty vyrobené v ekologickém zemědělství a tyto potraviny musí mít potřebné označení. V tuzemsku se přitom podle mezinárodní studie spotřebitelských organizací označení bio, eko nebo přírodní využívá více, než dovoluje zákon, a to klame nakupující.
Problémy s neoprávněným používáním označení Bio měli například výrobci olejů, čajů, vajec nebo nektarů, uvedl Kamil Pecka z obecně prospěšné organizace Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního řízení nebo udělení pokuty.
Pokuta 50 tisíc tak například hrozí Pivovaru Litovel za užívaní spojení Bio control systém. Vedení pivovaru nebylo včera k zastižení, aby mohlo případ komentovat.
Pokutu 300 tisíc za to, že opakovaně ve svých prodejnách nabízela zákazníkům jogurt ProBio bez osvědčení, že jde o biopotravinu, dostala podle internetových stránek KEZ od ministerstva zemědělství také společnost Carrefour. \"O žádné pokutě nic nevíme,\" řekla mluvčí firmy Jana Havlíčková.
Podle zástupců některých obchodních řetězců je ale pouze na výrobcích, aby si označení výrobků hlídali. \"Někteří dodavatelé takové zboží produkují a nabízejí, a jestliže to inspekce odhalí, případné pokuty přeúčtováváme na dodavatele. Jestliže zákazník tento výrobek požaduje, tak ho samozřejmě do řetězce zařadíme, bez toho, že bychom si jako nákupčí jeho závadnost uvědomili. Výrobek a jeho etiketu by měl především mít povolen výrobce. To se v tuzemsku přeskakuje, vadný výrobek se pustí na trh a pak to dopadá na prodejce,\" uvedl Zdeněk Popek, vedoucí nákupu obchodního řetězce Julius Meinl.
V nabídce ekoproduktů se zákazníci špatně orientují, proto někteří prodejci chtějí v prodejnách zřídit speciální oddělení pro ekologické potraviny a pomoci tak v orientaci zákazníků. \"Uvažuji o zřízení BIO koutku, ve kterém všechny výrobky ponesou označení ekologického zemědělství, \" uvedl Václav Jiřička, vedoucí prodejny Naturstyle v Praze. Markéta Doubravská ze Svazu ekologických zemědělců Pro-Bio uvedla, že lidé v obchodech stále více vyhledávají výrobky označené jako bio, ale na druhou stranu pořád chybí větší nabídka například ekomasy nebo vajec.
Značka Bio přitom označuje podle zákona produkty vyrobené v ekologickém zemědělství a tyto potraviny musí mít potřebné označení. V tuzemsku se přitom podle mezinárodní studie spotřebitelských organizací označení bio, eko nebo přírodní využívá více, než dovoluje zákon, a to klame nakupující.
Problémy s neoprávněným používáním označení Bio měli například výrobci olejů, čajů, vajec nebo nektarů, uvedl Kamil Pecka z obecně prospěšné organizace Kontrola ekologického zemědělství (KEZ). Ta ze zákona kontroluje produkty ekologického zemědělství a navrhuje ministerstvu zemědělství zahájení správního řízení nebo udělení pokuty.
Pokuta 50 tisíc tak například hrozí Pivovaru Litovel za užívaní spojení Bio control systém. Vedení pivovaru nebylo včera k zastižení, aby mohlo případ komentovat.
Pokutu 300 tisíc za to, že opakovaně ve svých prodejnách nabízela zákazníkům jogurt ProBio bez osvědčení, že jde o biopotravinu, dostala podle internetových stránek KEZ od ministerstva zemědělství také společnost Carrefour. \"O žádné pokutě nic nevíme,\" řekla mluvčí firmy Jana Havlíčková.
Podle zástupců některých obchodních řetězců je ale pouze na výrobcích, aby si označení výrobků hlídali. \"Někteří dodavatelé takové zboží produkují a nabízejí, a jestliže to inspekce odhalí, případné pokuty přeúčtováváme na dodavatele. Jestliže zákazník tento výrobek požaduje, tak ho samozřejmě do řetězce zařadíme, bez toho, že bychom si jako nákupčí jeho závadnost uvědomili. Výrobek a jeho etiketu by měl především mít povolen výrobce. To se v tuzemsku přeskakuje, vadný výrobek se pustí na trh a pak to dopadá na prodejce,\" uvedl Zdeněk Popek, vedoucí nákupu obchodního řetězce Julius Meinl.
V nabídce ekoproduktů se zákazníci špatně orientují, proto někteří prodejci chtějí v prodejnách zřídit speciální oddělení pro ekologické potraviny a pomoci tak v orientaci zákazníků. \"Uvažuji o zřízení BIO koutku, ve kterém všechny výrobky ponesou označení ekologického zemědělství, \" uvedl Václav Jiřička, vedoucí prodejny Naturstyle v Praze. Markéta Doubravská ze Svazu ekologických zemědělců Pro-Bio uvedla, že lidé v obchodech stále více vyhledávají výrobky označené jako bio, ale na druhou stranu pořád chybí větší nabídka například ekomasy nebo vajec.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích