Za nic nemůžeme, jen plníme usnesení
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek, jehož úřad má výběr lihovarů pro
výrobu biolihu na starosti, své záměry obhajovat nechce. Týdenní lhůta mu podle
jeho mluvčí nestačila na to, aby svůj názor na podporu koncesí napsal. HN proto
čerpají z jeho odpovědí, které našemu listu poskytl už v květnu.
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek, jehož úřad má výběr lihovarů pro výrobu biolihu na starosti, své záměry obhajovat nechce. Týdenní lhůta mu podle jeho mluvčí nestačila na to, aby svůj názor na podporu koncesí napsal. HN proto čerpají z jeho odpovědí, které našemu listu poskytl už v květnu.
HN: Proč ministerstvo neinformuje o průběhu výběrového řízení a všech důvodech k jeho vyhlášení transparentně, když už zvolilo cestu přidělování výrobních podílů na určité firmy? Kritika celého procesu sílí, hovoří se o korupci - vždyť by tyto hlasy otevřenost mohla vyvrátit!
Náš úřad vychází z usnesení vlády z 1. září loňského roku. Podklady pro celý program připravilo Ministerstvo zemědělství, naším úkolem je pouze administrovat výběrové řízení. Přitom postupujeme podle právní firmy, která byla pro tento účel vybrána na základě výběrového řízení z října 2004 - jde o advokátní kancelář Jansta, Kostka a spol.
S touto firmou byla uzavřena smlouva na činnost právního poradce pro zajištění výběrového řízení na rozdělení stanoveného objemu bioetanolu. Na doporučení firmy jsou informace o žadatelích poskytovány v blocích po dokončení jednotlivých etap výběrového řízení.
HN: Spekulace ovšem nabývají až takového rozměru, že podle nich celý proces má být napadnutelný záměrně, aby mohl být zrušen. KDU-ČSL se podle tohoto scénáře, jenž pochází ze zdrojů ČSSD, totiž chystá znovu rozdělit koncese, až po volbách bude spoluvládnout s ODS. Jak vyvrátit tyto spekulace?
Takové spekulace se samozřejmě vyvracejí velmi obtížně, taková už je povaha spekulací o budoucnosti. V tomto kontextu je ale důležité, že podklady pro výběrové řízení připravovalo Ministerstvo zemědělství, které už řadu let řídí ČSSD. A těmito podklady se striktně řídíme. Komise pro výběrové řízení je složena ze zástupců čtyř ministerstev: životního prostředí, dopravy, zemědělství, průmyslu, a také Úřadu vlády.
HN: Jak ale hodnotíte skutečnost, že HN ještě před prvním kolem zveřejnily podle svých zdrojů seznam "favoritů" prvního kola - a všech šest jmenovaných firem se také do druhého kola dostalo?
Máte zřejmě informace přímo od některého ze členů komise. Já jsem seznam podepsal den poté, co HN seznam zveřejnily.
HN: Proč Ministerstvo životního prostředí dělá rozhodnutí o biolihu ještě předtím, než je vypracována koncepce rozvoje biopaliv, již má dokončit Ministerstvo průmyslu a obchodu až na podzim?
Toto rozhodnutí není přáním našeho úřadu, ale plněním vládního usnesení ze dne 6. srpna 2003, kterým vláda schválila Program podpory výroby bioetanolu pro jeho přimíchávání do benzínů.
Jedním ze záměrů tohoto programu je i výstavba dostatečných výrobních kapacit pro výrobu bioetanolu. Cílem je ochrana ovzduší, naplnění příslušné evropské směrnice a podpora místních zemědělců. Byl předložen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, přičemž úřad dopisem ze dne 9. července 2004 sdělil, že k předloženému materiálu nemá žádné připomínky.
Celý program vychází ze směrnic Evropské unie, zejména pak z článku 16 Směrnice 2003/96/ES. Podle tohoto ustanovení lze daňově zvýhodnit výrobky podle víceletého programu pomocí povolení, vydávaných správním orgánem ekonomickému provozovateli na více než jeden rok, maximálně však na šest let.
K převodu těchto směrnic do českého právního řádu došlo na základě příslušných nařízení a usnesení vlády České republiky a novelizací zákonů. Rovněž se připravuje novela zákona o lihu.
Ministr Ambrozek se přes nabídku HN nevyjádřil k aktuálnímu průběhu výběrového řízení ani k podezření podnikatelů, že je provázeno korupcí. Náš deník přitom zveřejnil seznam firem, které byly "předurčeny" v prvním kole tendru zvítězit, už před uskutečněním samotného výběrového řízení. Informace přitom nezískal od nikoho z členů komise, nýbrž z podnikatelských kruhů, a to několik týdnů před prvním kolem výběrového řízení. Členové komise i advokátní kancelář Jansta a spol. k tendrům odmítají cokoli říci.
HN: Proč ministerstvo neinformuje o průběhu výběrového řízení a všech důvodech k jeho vyhlášení transparentně, když už zvolilo cestu přidělování výrobních podílů na určité firmy? Kritika celého procesu sílí, hovoří se o korupci - vždyť by tyto hlasy otevřenost mohla vyvrátit!
Náš úřad vychází z usnesení vlády z 1. září loňského roku. Podklady pro celý program připravilo Ministerstvo zemědělství, naším úkolem je pouze administrovat výběrové řízení. Přitom postupujeme podle právní firmy, která byla pro tento účel vybrána na základě výběrového řízení z října 2004 - jde o advokátní kancelář Jansta, Kostka a spol.
S touto firmou byla uzavřena smlouva na činnost právního poradce pro zajištění výběrového řízení na rozdělení stanoveného objemu bioetanolu. Na doporučení firmy jsou informace o žadatelích poskytovány v blocích po dokončení jednotlivých etap výběrového řízení.
HN: Spekulace ovšem nabývají až takového rozměru, že podle nich celý proces má být napadnutelný záměrně, aby mohl být zrušen. KDU-ČSL se podle tohoto scénáře, jenž pochází ze zdrojů ČSSD, totiž chystá znovu rozdělit koncese, až po volbách bude spoluvládnout s ODS. Jak vyvrátit tyto spekulace?
Takové spekulace se samozřejmě vyvracejí velmi obtížně, taková už je povaha spekulací o budoucnosti. V tomto kontextu je ale důležité, že podklady pro výběrové řízení připravovalo Ministerstvo zemědělství, které už řadu let řídí ČSSD. A těmito podklady se striktně řídíme. Komise pro výběrové řízení je složena ze zástupců čtyř ministerstev: životního prostředí, dopravy, zemědělství, průmyslu, a také Úřadu vlády.
HN: Jak ale hodnotíte skutečnost, že HN ještě před prvním kolem zveřejnily podle svých zdrojů seznam "favoritů" prvního kola - a všech šest jmenovaných firem se také do druhého kola dostalo?
Máte zřejmě informace přímo od některého ze členů komise. Já jsem seznam podepsal den poté, co HN seznam zveřejnily.
HN: Proč Ministerstvo životního prostředí dělá rozhodnutí o biolihu ještě předtím, než je vypracována koncepce rozvoje biopaliv, již má dokončit Ministerstvo průmyslu a obchodu až na podzim?
Toto rozhodnutí není přáním našeho úřadu, ale plněním vládního usnesení ze dne 6. srpna 2003, kterým vláda schválila Program podpory výroby bioetanolu pro jeho přimíchávání do benzínů.
Jedním ze záměrů tohoto programu je i výstavba dostatečných výrobních kapacit pro výrobu bioetanolu. Cílem je ochrana ovzduší, naplnění příslušné evropské směrnice a podpora místních zemědělců. Byl předložen Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, přičemž úřad dopisem ze dne 9. července 2004 sdělil, že k předloženému materiálu nemá žádné připomínky.
Celý program vychází ze směrnic Evropské unie, zejména pak z článku 16 Směrnice 2003/96/ES. Podle tohoto ustanovení lze daňově zvýhodnit výrobky podle víceletého programu pomocí povolení, vydávaných správním orgánem ekonomickému provozovateli na více než jeden rok, maximálně však na šest let.
K převodu těchto směrnic do českého právního řádu došlo na základě příslušných nařízení a usnesení vlády České republiky a novelizací zákonů. Rovněž se připravuje novela zákona o lihu.
Ministr Ambrozek se přes nabídku HN nevyjádřil k aktuálnímu průběhu výběrového řízení ani k podezření podnikatelů, že je provázeno korupcí. Náš deník přitom zveřejnil seznam firem, které byly "předurčeny" v prvním kole tendru zvítězit, už před uskutečněním samotného výběrového řízení. Informace přitom nezískal od nikoho z členů komise, nýbrž z podnikatelských kruhů, a to několik týdnů před prvním kolem výběrového řízení. Členové komise i advokátní kancelář Jansta a spol. k tendrům odmítají cokoli říci.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích