Pátek, 29. března 2024

"Zelené" tendry jsou neprůhledné a nebudí důvěru

"Zelené" tendry jsou neprůhledné a nebudí důvěru
Klíčová výběrová řízení, vyhlašovaná státem v agrární oblasti, mají jedno společné: jsou velmi často neprůhledná. Zrušený tendr na firmy, jež mají získat monopol na výrobu biolihu, to potvrzuje.
Nejde přitom o okrajové téma, vždyť výroba bioetanolu z obilí má být pro státní rozpočet náročnější než třeba zápůjčka letounů Grippen. Jestliže ta přijde za deset let na dvacet miliard korun, jen úleva spotřební daně kvůli biolihu za stejnou dobu přesáhne 24 miliard - a to nemá být výdaj jediný.

Proč jen pět vyvolených?
Lihový tendr, vymyšlený na Ministerstvu zemědělství (MZe) a prováděný Ministerstvem životního prostředí (MŽP), trpěl snad všemi myslitelnými neduhy. Zodpovědní úředníci o jeho průběhu nic nesdělovali, mlčenlivost si nechali doporučit od právníků. Tajili vše tak důkladně, že se i účastníci tendru podle svých slov dozvídali informace nejdřív z tisku. Tam se ovšem dokonce mohli už předem dočíst, které firmy doporučí nezávislá výběrová komise do dalšího kola. A informace médií "seděly".
Tendr byl zatížen i prosazováním jedné konkrétní technologie, kterou měli uchazeči převzít, pokud chtěli podmínkám vyhovět. MŽP stále protahovalo termíny soutěže, firmy se jen dohadovaly, kdy vůbec skončí. Podle původního záměru se přitom měl biolíh přidávat do veškerého benzínu už dnes. Teď je skoro jisté, že se to nestihne ani od roku 2007, jak uvádí poslední plánovaný termín.
Úředníci ale stále neumějí nebo nechtějí odpovědět na hlavní otázku: Proč vůbec tendr na biolíh vypsali a určili, že koncesi na jeho výrobu získá jen pět vyvolených podniků? Vždyť přece bohatě stačí, že stát určí pro program biolihu pravidla, a nechť jej dodávají ty firmy, které se na trhu uplatní. Tak argumentují nejen ekonomové, ale i mnozí politici - odpovědní úředníci však neslyší.
Zodpovědnost za nápad s tendrem ani za jeho průběh ostatně nemá asi nikdo. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek jej obhajovat nehodlal. Jen popravdě odkázal na to, že pouze plnil usnesení vlády, resp. přísně se držel scénáře připraveného MZe. A to zase pravdivě upozorňovalo, že biolíh sice zůstává jeho prioritou, ale do Ambrozkových kompetencí ani náhodou nemíní zasahovat.

Bezpečná časová tíseň
Obdobným projektem, kdy žádný státní úředník za nic nenesl zodpovědnost a tendr přitom neprobíhal standardně, byl před časem i výběr firmy, jež měla vytvořil takzvanou Platební agenturu. To je instituce nezbytná pro rozdělování agrárních dotací. MZe v roce 2003 nevypsalo standardní výběrové řízení s poukazem na časovou tíseň. Podle tehdejšího šéfa resortu Jaroslava Palase totiž předchozí vedení ministerstva zavinilo mnohaměsíční zpoždění příprav a hrozilo, že agentura nebude připravena před rozšířením Evropské unie. Palasův předchůdce Jan Fencl ovšem v téže době tvrdil, že v přípravách bylo Česko první mezi kandidátskými zeměmi.
Na dotazy, kdo a zda vůbec zpoždění zavinil, nikdo odpověď nedal. Časová tíseň posloužila jako bezpečné alibi vůči podezření, zda byl tendr za nejméně půl miliardy korun předražený.
Další kauza s veřejnou soutěží se odehrála kolem prodeje akcií největších mlékáren Madeta. Oba protagonisté byli titíž jako v předchozím případě.
Podpůrný rolnický fond Ministerstva zemědělství držel kontrolní balík akcií Madety. A ministr Fencl bez jakékoliv soutěže rozhodl o jeho prodeji zemědělcům, kteří Madetě dodávají surovinu. Udělal to těsně před koncem svého ministerského mandátu a podle názoru drtivé většiny podnikatelů jen proto, aby se pomstil šéfovi mlékárny, s nímž vedl spory.
Fenclův nástupce Palas ovšem s šéfem Madety spory nevedl. Naopak mu pomohl zbavit se nepříjemných podílníků, kteří na ceny dodávaného mléka mají opačný názor než vedení Madety. Palas prohlásil Fenclův krok za neplatný (věc se nyní řeší u soudu) a pak potichu, a opět bez výběrového řízení, akcie převedl na firmu spřízněnou se šéfem Madety.

Ani Lesy "nezklamaly"
Ke sporným tendrům agrárního oboru se řadí i únorové výběrové řízení na lesnické práce. To vyhlásil státní podnik Lesy ČR pro soukromé firmy, jimž dává zakázky. Po zveřejnění výsledků tendr označila asociace lesnických firem za nestandardní - což ostatně tvrdila už při jeho přípravách. Poukazovala už na problémy s nezávislostí výběrové komise, a pak prokázala, že byly leckdy vybrány nabídky cenově výrazně horší než nevybrané. I nový ministr zemědělství Petr Zgarba to komentoval slovy, že v tendru opravdu bohužel vypadly některé "slušné a cenově rozumné" nabídky. Do příště se z toho podle něj všichni poučí. Ale hned dodal, že jeho výrok není zpochybňováním výsledků soutěže.
Z toho se dá odvodit, že je prostě normální, když se ve výběrových řízeních na část dobrých nabídek nedostane. Z jiných postupů úředníků vyplývá, že výběrová řízení buď vůbec nejsou potřeba (například podpůrný rolnický fond označují ministři zemědělství za soukromou instituci, která tendry vyhlašovat nemusí), nebo se použije zaklínadlo o časové tísni.

Nejvýznamnější sporná výběrová řízení v českém zemědělství a lesnictví
Výběr firem, které měly získat koncesi na výrobu biolihu
Česko musí plnit směrnici Evropské unie o větším používání biopaliv, biolíh z obilí se má proto přidávat do veškerého benzínu. Projekt vypracovalo Ministerstvo zemědělství. Ministerstvo životního prostředí letos dostalo na starost vypsat tendr, z něhož mělo vzejít pět firem, jež by na výrobu biolihu získaly monopol.
Kritika: Výsledky prvního kola tendru se objevily v tisku díky kuloárním zdrojům ještě předtím, než kolo proběhlo. Ekonomové upozorňovali na korupční prostředí. V tendru byla zvýrazněna nutnost pořídit si technologii jen jedné firmy. Úředníci nedoložili, proč vůbec přidělovat firmám koncese, proč nenechat trh s biolihem volné soutěži.
Výsledek: Ministr životního prostředí Libor Ambrozek tento týden navrhl vládě zrušení tendru. Přiznal pochybnost o jeho transparentnosti.

Prodej kontrolního balíku akcií největších mlékáren madeta
V roce 2002 tehdejší ministr zemědělství Jan Fencl rozhodl o prodeji více než třetiny akcií zemědělcům, dodavatelům Madety. Jeho nástupce Jaroslav Palas rozhodnutí zrušil a prodal v prosinci roku 2003 akcie majiteli firmy Interlacto, spřízněnému s majitelem Madety. Zemědělci Palasův krok napadli u soudu.
Kritika: Ani Fencl, ani Palas vůbec na prodej akcií veřejnou soutěž nevyhlásili. Palas tvrdil, že akcie byly majetkem Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu. Ten je podle něj soukromou firmou - i když jeho jediným akcionářem je stát a valnou hromadu zastupuje ministr zemědělství. Řada ekonomů i politiků to označila za nesmysl. Palas se navíc snažil prodej akcií zcela utajit.
Výsledek: Soud letos zamítl žalobu zemědělců na postup fondu. Ti se odvolali a soudní spor bude pokračovat.

vytvoření platební agentury, přidělující agrární dotace
Platební agentura je nezbytná pro rozdělování zemědělských dotací v zemích Evropské unie. Ještě v roce 2002 tehdejší ministr zemědělství Jan Fencl tvrdil, že v jejích přípravách je Česko na špici mezi kandidátskými zeměmi. Jeho nástupce Jaroslav Palas ovšem pak ohlásil obrovské zpoždění a kvůli časové tísni nezvolil pro výběr firmy v roce 2003 standardní výběrové řízení.
Kritika: Nikdo neprokázal, že časová tíseň skutečně nastala. Ministerstvo vybralo auditorskou firmu BDO, aby doporučila konkrétní firmu pro vybudování agentury - to byla společnost SAP. Zároveň pak jiná složka firmy BDO kontrolovala, zda SAP zadání splnil. Konkurenční firmy tvrdily, že by zakázku za půl miliardy korun zvládly levněji.
Výsledek: Kritika ustala, agentura byla hotova včas, pracuje dobře.

Zakázky státního podniku LESY ČR pro soukromé Firmy
V roce 2004 rozhodlo Ministerstvo zemědělství, že vypíše nové tendry pro všechny firmy, které dosud dlouhodobě prováděly pro státní podnik Lesy ČR lesnické práce. V únoru 2005 vyhlásilo MZe první tendr na zhruba 12 procent území.
Kritika: Lesy ČR, řízené Ministerstvem zemědělství, nepostupovaly podle zákona o veřejných zakázkách. "Právníci nám doporučili výjimku," řekl bývalý ředitel státního podniku Lesy ČR Kamil Vyslyšel. V tendrech vítězily i firmy, které nabízely výrazně dražší ceny prací, než ty, které prohrály. Podle asociace lesnických firem bylo výběrové řízení neprůhledné.
Výsledek: Tendr platí. "Výběrové řízení bylo zcela čisté, čistoučké," prohlásil mluvčí Lesů Lubomír Šálek. Ministr zemědělství Zgarba připustil že byly některé dobré nabídky vynechány, ale výsledky tendru nezpochybnil.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů