Zelí zóně pro Hyundai ustoupí
Zemědělci, kteří jako jediní vlastní pruh pole uprostřed průmyslové zóny, ve
které má za třicet miliard korun vyrůst továrna jihokorejské automobilky
Hyundai, nebudou stavbu komplikovat.
Kladou si ale jednu podmínku: stát jim má v okolí najít stejně velké pole, kde
by mohli pěstovat proslulé nošovické zelí. Nyní ho totiž pěstují právě uprostřed
budoucí automobilky.
"Nejsme žádnými spekulanty. Nechceme peníze. Potřebujeme půdu, abychom na ní
mohli hospodařit a zaměstnávat lidi, jejich obživou zůstává zemědělství," řekl
Hospodářským novinám předseda družstva Jiří Vícha.
Pokud stát nabídne zemědělcům půdu odpovídající bonity a v dostupné vzdálenosti,
dá se podle něj o výměně uvažovat.
Strategická průmyslová zóna Nošovice, o jejíž výstavbě vláda rozhodla již v roce
2002, je přitom v současnosti jediným prostorem, kde se dá na Ostravsku postavit
továrna na 200 hektarech.
A tolik nejméně potřebuje automobilka pro svůj závod. V Mošnově je k dispozici
zatím 60 hektarů a v Dolní Lutyni brání zřízení průmyslové zóny u polských
hranic vzácná hnízdiště ptáků. Nošovice jsou navíc nejblíže Žilině, kde vyrůstá
sesterská továrna Kia.. Obě automobilky mohou mít společné dodavatele, kteří si
postaví závody na moravsko-slovenském pomezí.
Toho jsou si vědomi i zemědělci a nechtějí státu v přilákání investice bránit.
Vadí jim ale, jak o zóně mluví premiér Jiří Paroubek.
"K rychlým výkupům pozemků bude asi nutno využít zákona o vyvlastnění. Ten
umožní rozumně zaplatit lidi za nucené výkupy pozemků ve veřejném zájmu," uvedl
premiér minulý týden.
"Pokud pan Paroubek hovoří o nějakém vyvlastňování, považuji to za návrat k
praktikám padesátých let minulého století. Půda je pro nás podnikatelským
prostředím, nechceme o ni přijít," reagoval na premiérova slova předseda
družstva. Slova o vyvlastnění, navíc podle zákona, který má za sebou teprve
první parlamentní čtení, považuje za příliš silná i severomoravský senátor
František Kopecký z ODS.
"Ctím vlastnictví, nemám rád slovo vyvlastňování. Myslím, že majitelé pozemků a
zástupci Moravskoslezského kraje jsou schopni dohodnout se k oboustranné
spokojenosti," říká Kopecký.
"Věřím, že brzy dospějeme k oboustranně uspokojivému řešení," potvrzuje náměstek
hejtmana Moravskoslezského kraje Pavel Drobil, který s vlastníky pozemků v
Nošovicích vyjednává.
Předpokládá, že do konce roku dosáhne souhlasu všech zúčastněných a Korejcům
nabídne požadované pozemky pro stavbu továrny. Zatím však kraj žádné pozemky na
výměnu nemá. A stejná situace se táhne již několik let. O příchodu automobilky
Hyundai do republiky CzechInvest jedná již od roku 2001. Za celé čtyři roky
nenašli státní úředníci společný jazyk se zemědělci, navíc do přípravy zóny se
neinvestovala ani koruna.
Podle vládního záměru z roku 2002 mají přitom tyto práce stát téměř 1,8 miliardy
korun.
Pozemky a rodinné domky je nutné vykoupit, vedle toho přivést do zóny elektřinu,
telekomunikace, vytápění, zřídit odpadové hospodářství, postavit příjezdové
silnice, protihlukové stěny ve vesnici.
Korejci chtějí začít stavět na jaře. Pokud se nyní začne s přípravou zóny, lze
termín stihnout. Pokud ne, Česko o investici přijde.
Zemědělci, kteří jako jediní vlastní pruh pole uprostřed průmyslové zóny, ve které má za třicet miliard korun vyrůst továrna jihokorejské automobilky Hyundai, nebudou stavbu komplikovat.
Kladou si ale jednu podmínku: stát jim má v okolí najít stejně velké pole, kde by mohli pěstovat proslulé nošovické zelí. Nyní ho totiž pěstují právě uprostřed budoucí automobilky.
"Nejsme žádnými spekulanty. Nechceme peníze. Potřebujeme půdu, abychom na ní mohli hospodařit a zaměstnávat lidi, jejich obživou zůstává zemědělství," řekl Hospodářským novinám předseda družstva Jiří Vícha.
Pokud stát nabídne zemědělcům půdu odpovídající bonity a v dostupné vzdálenosti, dá se podle něj o výměně uvažovat.
Strategická průmyslová zóna Nošovice, o jejíž výstavbě vláda rozhodla již v roce 2002, je přitom v současnosti jediným prostorem, kde se dá na Ostravsku postavit továrna na 200 hektarech.
A tolik nejméně potřebuje automobilka pro svůj závod. V Mošnově je k dispozici zatím 60 hektarů a v Dolní Lutyni brání zřízení průmyslové zóny u polských hranic vzácná hnízdiště ptáků. Nošovice jsou navíc nejblíže Žilině, kde vyrůstá sesterská továrna Kia.. Obě automobilky mohou mít společné dodavatele, kteří si postaví závody na moravsko-slovenském pomezí.
Toho jsou si vědomi i zemědělci a nechtějí státu v přilákání investice bránit. Vadí jim ale, jak o zóně mluví premiér Jiří Paroubek.
"K rychlým výkupům pozemků bude asi nutno využít zákona o vyvlastnění. Ten umožní rozumně zaplatit lidi za nucené výkupy pozemků ve veřejném zájmu," uvedl premiér minulý týden.
"Pokud pan Paroubek hovoří o nějakém vyvlastňování, považuji to za návrat k praktikám padesátých let minulého století. Půda je pro nás podnikatelským prostředím, nechceme o ni přijít," reagoval na premiérova slova předseda družstva. Slova o vyvlastnění, navíc podle zákona, který má za sebou teprve první parlamentní čtení, považuje za příliš silná i severomoravský senátor František Kopecký z ODS.
"Ctím vlastnictví, nemám rád slovo vyvlastňování. Myslím, že majitelé pozemků a zástupci Moravskoslezského kraje jsou schopni dohodnout se k oboustranné spokojenosti," říká Kopecký.
"Věřím, že brzy dospějeme k oboustranně uspokojivému řešení," potvrzuje náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavel Drobil, který s vlastníky pozemků v Nošovicích vyjednává.
Předpokládá, že do konce roku dosáhne souhlasu všech zúčastněných a Korejcům nabídne požadované pozemky pro stavbu továrny. Zatím však kraj žádné pozemky na výměnu nemá. A stejná situace se táhne již několik let. O příchodu automobilky Hyundai do republiky CzechInvest jedná již od roku 2001. Za celé čtyři roky nenašli státní úředníci společný jazyk se zemědělci, navíc do přípravy zóny se neinvestovala ani koruna.
Podle vládního záměru z roku 2002 mají přitom tyto práce stát téměř 1,8 miliardy korun.
Pozemky a rodinné domky je nutné vykoupit, vedle toho přivést do zóny elektřinu, telekomunikace, vytápění, zřídit odpadové hospodářství, postavit příjezdové silnice, protihlukové stěny ve vesnici.
Korejci chtějí začít stavět na jaře. Pokud se nyní začne s přípravou zóny, lze termín stihnout. Pokud ne, Česko o investici přijde.
V čem je problém
CzechInvest láká automobilku Hyundai do Česka od roku 2001
Jediná vhodná zóna v Nošovicích není připravena kvůli zemědělcům, kteří zatím nechtěli prodat pozemky
Nyní zemědělci z Nošovic říkají, že jsou ochotni plánovanou zónu opustit, když dostanou nová pole
Pokud se zemědělci s krajem nedohodnou, hrozí jim vyvlastněním
Zóna Nošovice
Rozloha: 276 hektarů
Náklady: 1 777 mil. Kč
z toho - výkup půdy: 414 mil. Kč - stavební náklady: 1 100 mil. Kč
Zdroj: Czechinvest
Kladou si ale jednu podmínku: stát jim má v okolí najít stejně velké pole, kde by mohli pěstovat proslulé nošovické zelí. Nyní ho totiž pěstují právě uprostřed budoucí automobilky.
"Nejsme žádnými spekulanty. Nechceme peníze. Potřebujeme půdu, abychom na ní mohli hospodařit a zaměstnávat lidi, jejich obživou zůstává zemědělství," řekl Hospodářským novinám předseda družstva Jiří Vícha.
Pokud stát nabídne zemědělcům půdu odpovídající bonity a v dostupné vzdálenosti, dá se podle něj o výměně uvažovat.
Strategická průmyslová zóna Nošovice, o jejíž výstavbě vláda rozhodla již v roce 2002, je přitom v současnosti jediným prostorem, kde se dá na Ostravsku postavit továrna na 200 hektarech.
A tolik nejméně potřebuje automobilka pro svůj závod. V Mošnově je k dispozici zatím 60 hektarů a v Dolní Lutyni brání zřízení průmyslové zóny u polských hranic vzácná hnízdiště ptáků. Nošovice jsou navíc nejblíže Žilině, kde vyrůstá sesterská továrna Kia.. Obě automobilky mohou mít společné dodavatele, kteří si postaví závody na moravsko-slovenském pomezí.
Toho jsou si vědomi i zemědělci a nechtějí státu v přilákání investice bránit. Vadí jim ale, jak o zóně mluví premiér Jiří Paroubek.
"K rychlým výkupům pozemků bude asi nutno využít zákona o vyvlastnění. Ten umožní rozumně zaplatit lidi za nucené výkupy pozemků ve veřejném zájmu," uvedl premiér minulý týden.
"Pokud pan Paroubek hovoří o nějakém vyvlastňování, považuji to za návrat k praktikám padesátých let minulého století. Půda je pro nás podnikatelským prostředím, nechceme o ni přijít," reagoval na premiérova slova předseda družstva. Slova o vyvlastnění, navíc podle zákona, který má za sebou teprve první parlamentní čtení, považuje za příliš silná i severomoravský senátor František Kopecký z ODS.
"Ctím vlastnictví, nemám rád slovo vyvlastňování. Myslím, že majitelé pozemků a zástupci Moravskoslezského kraje jsou schopni dohodnout se k oboustranné spokojenosti," říká Kopecký.
"Věřím, že brzy dospějeme k oboustranně uspokojivému řešení," potvrzuje náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavel Drobil, který s vlastníky pozemků v Nošovicích vyjednává.
Předpokládá, že do konce roku dosáhne souhlasu všech zúčastněných a Korejcům nabídne požadované pozemky pro stavbu továrny. Zatím však kraj žádné pozemky na výměnu nemá. A stejná situace se táhne již několik let. O příchodu automobilky Hyundai do republiky CzechInvest jedná již od roku 2001. Za celé čtyři roky nenašli státní úředníci společný jazyk se zemědělci, navíc do přípravy zóny se neinvestovala ani koruna.
Podle vládního záměru z roku 2002 mají přitom tyto práce stát téměř 1,8 miliardy korun.
Pozemky a rodinné domky je nutné vykoupit, vedle toho přivést do zóny elektřinu, telekomunikace, vytápění, zřídit odpadové hospodářství, postavit příjezdové silnice, protihlukové stěny ve vesnici.
Korejci chtějí začít stavět na jaře. Pokud se nyní začne s přípravou zóny, lze termín stihnout. Pokud ne, Česko o investici přijde.
V čem je problém
CzechInvest láká automobilku Hyundai do Česka od roku 2001
Jediná vhodná zóna v Nošovicích není připravena kvůli zemědělcům, kteří zatím nechtěli prodat pozemky
Nyní zemědělci z Nošovic říkají, že jsou ochotni plánovanou zónu opustit, když dostanou nová pole
Pokud se zemědělci s krajem nedohodnou, hrozí jim vyvlastněním
Zóna Nošovice
Rozloha: 276 hektarů
Náklady: 1 777 mil. Kč
z toho - výkup půdy: 414 mil. Kč - stavební náklady: 1 100 mil. Kč
Zdroj: Czechinvest
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích