Procter & Gamble: místo ropy palmový olej
Drahá ropa? Nevadí - vystačíme s kokosovými ořechy a palmovým olejem. Tak se dá
s trochou nadsázky shrnout zásadní rozhodnutí amerického koncernu Procter &
Gamble (P&G), světové jedničky mezi producenty spotřebního zboží.
Během tří až pěti let chce z výroby vyřadit 20 procent takzvaných surfaktantů z
ropných látek, které jsou potřebné k výrobě mycích prostředků. Nahradí je
palmovým nebo kokosovým olejem.
"Krásně rostou a stojí minimum úsilí," komentoval pro Financial Times výhody
palem oproti ropě, která je neobnovitelným zdrojem, Alan Lafley, šéf P&G.
Drahá ropa? Nevadí - vystačíme s kokosovými ořechy a palmovým olejem. Tak se dá s trochou nadsázky shrnout zásadní rozhodnutí amerického koncernu Procter & Gamble (P&G), světové jedničky mezi producenty spotřebního zboží.
Během tří až pěti let chce z výroby vyřadit 20 procent takzvaných surfaktantů z ropných látek, které jsou potřebné k výrobě mycích prostředků. Nahradí je palmovým nebo kokosovým olejem.
"Krásně rostou a stojí minimum úsilí," komentoval pro Financial Times výhody palem oproti ropě, která je neobnovitelným zdrojem, Alan Lafley, šéf P&G.
Nejde o novinku
Tato myšlenka přitom není ničím novým. V hledání alternativ byl průkopníkem už proslulý Henry Ford, který svůj první masový model Ford T v roce 1908 zkonstruoval pro pohon na etanol z kukuřice. Samotný P&G používá v menších množstvích palmový olej k výrobě zboží, jako jsou šampóny Head & Shoulders nebo prací prášek Tide, už od začátku 90. let. Proč tedy firmy masívně nevyužívaly alternativní zdroje k ropě už dřív?
"Bylo dost ropy," tvrdí Jan Picálek z české VŠCHT. Zásoby navíc nyní docházejí. Ceny, které v poslední době dosahovaly rekordních výšek, podle analytiků klesat příliš nebudou a jsou navíc náchylné k prudkým výkyvům. Taková rizika jsou u palmového oleje daleko nižší. P&G tedy bude ve změněné situaci masívně investovat v Malajsii, Indonésii nebo na Filipínách, kde chce budovat nové plantáže a zpracovatelské závody.
Honbu za obnovitelnými zdroji přitom má už dávno v popisu práce například německá firma Henkel, která je známa svým "zeleným" přístupem k výrobě čisticích a mycích prostředků.
Konkurence se také snaží
"Surfaktanty z obnovitelných zdrojů, jako jsou škroby nebo oleje, používáme v 50 procentech našich pracích prostředků," uvedl pro HN Jan-Dirk Seiler-Hausmann z oddělení výzkumu a vývoje Henkelu. Firma se podle něj snaží ekologické suroviny využít všude, kde to jde a kde je to zároveň ekonomické. Asi nejrozšířenějším výrobkem Henkelu z čistě obnovitelných zdrojů je známé lepidlo Pritt Stick. Pozadu nechce zůstat ani Unilever, další rival P&G, který například v Africe pátrá po dalších plodinách, které by mohly ropu nahradit stejně jako palmový olej.
Rozhodnutí takového kolosu, jako je P&G, má ovšem daleko větší dopady na trhy, než například úsilí Henkelu. Americký kolos, který se svou tržní hodnotou přes 137 miliard dolarů řadí do první dvacítky největších firem světa, bude mít daleko silnější pozici při vyjednávání o cenách a může zahýbat situací v sektoru. Pro srovnání - Henkel nedosahuje ani na první pětistovku firem, i když jen těsně.
Během tří až pěti let chce z výroby vyřadit 20 procent takzvaných surfaktantů z ropných látek, které jsou potřebné k výrobě mycích prostředků. Nahradí je palmovým nebo kokosovým olejem.
"Krásně rostou a stojí minimum úsilí," komentoval pro Financial Times výhody palem oproti ropě, která je neobnovitelným zdrojem, Alan Lafley, šéf P&G.
Nejde o novinku
Tato myšlenka přitom není ničím novým. V hledání alternativ byl průkopníkem už proslulý Henry Ford, který svůj první masový model Ford T v roce 1908 zkonstruoval pro pohon na etanol z kukuřice. Samotný P&G používá v menších množstvích palmový olej k výrobě zboží, jako jsou šampóny Head & Shoulders nebo prací prášek Tide, už od začátku 90. let. Proč tedy firmy masívně nevyužívaly alternativní zdroje k ropě už dřív?
"Bylo dost ropy," tvrdí Jan Picálek z české VŠCHT. Zásoby navíc nyní docházejí. Ceny, které v poslední době dosahovaly rekordních výšek, podle analytiků klesat příliš nebudou a jsou navíc náchylné k prudkým výkyvům. Taková rizika jsou u palmového oleje daleko nižší. P&G tedy bude ve změněné situaci masívně investovat v Malajsii, Indonésii nebo na Filipínách, kde chce budovat nové plantáže a zpracovatelské závody.
Honbu za obnovitelnými zdroji přitom má už dávno v popisu práce například německá firma Henkel, která je známa svým "zeleným" přístupem k výrobě čisticích a mycích prostředků.
Konkurence se také snaží
"Surfaktanty z obnovitelných zdrojů, jako jsou škroby nebo oleje, používáme v 50 procentech našich pracích prostředků," uvedl pro HN Jan-Dirk Seiler-Hausmann z oddělení výzkumu a vývoje Henkelu. Firma se podle něj snaží ekologické suroviny využít všude, kde to jde a kde je to zároveň ekonomické. Asi nejrozšířenějším výrobkem Henkelu z čistě obnovitelných zdrojů je známé lepidlo Pritt Stick. Pozadu nechce zůstat ani Unilever, další rival P&G, který například v Africe pátrá po dalších plodinách, které by mohly ropu nahradit stejně jako palmový olej.
Rozhodnutí takového kolosu, jako je P&G, má ovšem daleko větší dopady na trhy, než například úsilí Henkelu. Americký kolos, který se svou tržní hodnotou přes 137 miliard dolarů řadí do první dvacítky největších firem světa, bude mít daleko silnější pozici při vyjednávání o cenách a může zahýbat situací v sektoru. Pro srovnání - Henkel nedosahuje ani na první pětistovku firem, i když jen těsně.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích