Čtvrtek, 28. března 2024

Trend bio roste

Trend bio roste
V poslední době se stále víc rozšiřuje nabídka ekologických produktů a jejich prodej navzdory vyšší ceně roste. Biovýrobky už nejsou doménou specializovaných prodejen: nejvyšší prodeje jsou v obchodních řetězcích. Podle údajů společnosti Green Marketing tvoří až 65 %, zatímco ve specializovaných bioprodej-nách a prodejnách zdravé výživy je to 25 % a v ostatních prodejnách potravin 2,5 %. Zbytek tvoří další formy prodeje, mezi kterými je nejsilnější prodej přímo z ekofarem.
Obchodní řetězce přes svou pozici tvrdí, že prodej bioproduktů má v ČR ještě stále velké rezervy. Pravda to může být minimálně z hlediska výběru v regálech, kde většinu tvoří stále dovoz ze zahraničí, který pořád roste. Co se týče nabídky, ta se většinou omezuje na trvanlivé potraviny a maso. Na trhu chybějí jednodušší produkty jako biozelenina, bioovoce a také bylinky či koření; ty je možné najít spíš v bioprodejnách, i když jen omezeně. Přes výše zmíněná negativa obraty za prodej bioproduktů rostou, i když zároveň ze všech uvedených důvodů není podle obchodníků zatím růst poptávky tak silný. Důvodem je i cena biopotravin: zhruba o 10 % vyšší než u klasických produktů. Přesto lze v poslední době podle Ivy Buriánkové, zabezpečující propagaci ve společnosti Albio, sledovat zvýšený zájem hypermarketů o bioprodukty. Jejich snahy jsou podpořeny i vytvářením vlastních bio privátních značek.
Zájem roste i na straně velkých konvenčních výrobců. "V rámci svých segmentů potřebují mít velké objemy, aby na malých maržích mohli vydělat. Proti tomu stojí bio, které roste v některých státech o 20-30 % ročně. To je v potravinářském oboru neuvěřitelné," říká Tom Václavík z Green Marketingu. Proto potravinářské korporace skupují bioznačky. Dnes už většinu úspěšných bioznaček vlastní Unilever, Kraft, General Meals či Pepsi Cola, přičemž jim nechávají vlastní značky. Kdyby je změnily, nikdo by jim už nevěřil, že jsou bio. Danone třeba vlastní největší biomlékárnu v USA, ale běžný spotřebitel to nepozná.
V rámci českého trhu zájem o bio tedy roste s tím, jak velký zájem jim věnují média, ale i samotnou podporou organizací, které v oboru pracují. I když český trh zaostává za zahraničím, dle slov Toma Václavíka u nás došlo vloni k 50% růstu biotrhu, tedy k obratu 270 mil. Kč.
V příštím roce se očekávají posuny, které mezi bioprodukty možná oficiálně zařadí i biokosmetiku. Nařízení EU totiž momentálně hovoří pouze o produktech určených k potravinářským účelům a k jídlu.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů