Čtvrtek, 25. dubna 2024

Etanolu se daří v zámoří, Evropa zatím zaostává

Cena ropy nastoupila dlouhodobý vzestupný trend a jen málokdo věří, že přijde zázrak.
Etanolu se daří v zámoří, Evropa zatím zaostává
Také pesimisté potvrzují, že to nebude trvat dlouho a produkce ropy dosáhne vrcholu. Proto se stále více hovoří a píše o možných náhradách pohonných hmot. Velmi perspektivně se jeví vodík, ale mnohem blíže máme nyní k biopalivům.

Aktuálními myšlenkami se zaobírala i květnová konference o ropném průmyslu a plynárenství, která se konala v Austrálii. V jejím průběhu se Claude Mandil, ředitel Mezinárodní agentury pro energii (IEA), vyslovil o předpokladu, že světové ceny ropy zůstanou vysoké ještě nejméně dva až tři roky. Důvodem je silná poptávka a napjaté zásobování trhu.

ROPNÉ FIRMY MUSÍ URYCHLIT INVESTICE

Šéf IEA dále řekl, že společnosti z odvětví stále neinvestují dost prostředků do průzkumu nalezišť, aby těžba mohla růst nebo se alespoň udržela na současné nedostatečné úrovni. "Je to cyklické odvětví. V 90. letech jsme měli nízké ceny, což bylo pro investice do budoucí produkce nešťastné. Nyní je zapotřebí investice urychlit, výsledky to ale nepřinese přes noc," uvedl. Ropné koncerny musí podle Mandila vzít vysoké ceny ropy jako dané a musí průzkum urychlit. Firmy podle Mandila neinvestovaly dost posledních 20 let.

ŠANCE PRO ROZVÍJEJÍCÍ SE ZEMĚ

Šéf agentury se rovněž zastal využití alternativních zdrojů energie, aby se deficit v zásobování trhu zaplnil. Jaderná energie bude mít podle Mandila bezpochyby vyšší podíl ve světové produkci elektřiny, protože zažívá svou renesanci jako zdroj s nízkými emisemi. Mandil také podporuje výrobu etanolu, s nímž se dá mísit benzín a vzniká ekologičtější palivo. V otázce dlouhodobého řešení nedostatku paliv je Mandil spíše pro etanol než pro zemní plyn především kvůli cenám a doporučuje, aby se na jeho produkci zaměřily spíše rozvíjející se než vyspělé státy.

ETANOL MÁ PODPORU Z NEJVYŠŠÍCH MÍST

Etanol jako komponent paliv byl ještě v roce 2003 rozšířen pouze asi ve 13 zemích světa, ji žv blízké budoucnosti by však světová mapa jeho užití měla být zcela jiná. Program etanolu jako paliva by měl být rozšířen po celé Americe, především Brazílie a Spojené státy mají velké ambice. Toto někdy nazývané "zelené palivo" by se mělo dále rychle rozšířit po Evropské unii, stejně jako v Indii, Číně, Austrálii a pravděpodobně také v Japonsku. Hlavními zemědělskými komoditami pro výrobu etanolu jsou cukrová řepa a kukuřice. Cukrová řepa je využívána především v Brazílii, ve Spojených státech je však zcela dominantní surovinou k výrobě etanolu kukuřice.

V ekonomice etanol získává tři důležité role. V současnosti nabízí energetickou alternativu k dovozům paliv, dále pak nové příležitosti pro pěstitelé a v neposlední řadě je etanol šetrnější k životnímu prostředí. Jelikož tento produkt obsahuje vyšší procento kyslíku oproti benzínu, dochází k jeho komplexnějšímu spalování. Množství emisí se tak redukuje. Etanol bývá propagován také pro svou kladnou energetickou bilanci, což znamená, že energie získána z tuny etanolu je vyšší než energie nutná k získání této tuny. Pro tyto vlastnosti se stále častěji stává součástí národních programů mnoha zemí a rozšíření jeho užití má zelenou.

V ČELE ETANOLOVÝCH PALIV JE BRAZÍLIE

Největší zkušenosti s využíváním biopaliv má bezesporu Brazílie. Již v 80. letech minulého století vojenská vláda zavedla program, který měl snížit závislost země na ropě a podpořit zemědělství. Země zpočátku podporovala tento trend dotacemi. Díky extrémně levné ropě ale došlo k tomu, že pro zemědělce bylo zajímavější vyrábět cukr než dodávat surovinu pro etanol. To se odrazilo v poptávce po palivu i nových vozech přizpůsobených pro biopaliva. V letech 1983 - 1988 už bylo 88 % prodaných nových vozů uzpůsobeno na využívaní nového paliva - směsi benzínu a etanolu. Kongres na to reagoval zákonem přikazujícím rafinériím míchat do pohonných hmot malé množství etanolu. V dnešní době je však situace jiná především kvůli drahé ropě. Brazilská vláda tak ještě usilovněji pracuje na tom, aby země byla energeticky zcela nezávislá na okolních státech. Důkazem této státní politiky je nedávné otevření dalšího závodu na výroby etanolu Morro Agudo ve státě Sau Paulo. Oblast je celosvětově proslulá, protože se zde vyrábí nejvíce cukru na světě. Současně se ale čistí a pálí část produkce na etylalkohol, který se namíchává v různém poměru do pohonných hmot. Vládní příkaz z března 2006 zredukoval obsah etylalkoholu v benzínu z 25 % na 20 % a reaguje tak na vysokou poptávku vozidel flex-fuel na tento pohon.

Podobné programy spustily i další země. Analogickým způsobem jako Brazílie vykročily rovněž Kanada či Austrálie, svůj program zahájila Čína. Průmyslová výroba v této zemi totiž rostla nejrychleji za poslední dva roky a země musela v květnu zvýšit dovoz ropy meziročně o 19 %. Také Indie spouští několik pilotních projektů zaměřených na podporu využívání ethanolu. Evropa, včetně České republiky, je stále na začátku a mnoho analytiků začíná mít pochybnosti, že své plány dokáže splnit. Výjimkou je jen Švédsko, jenž od roku 1980 výrazně snížilo svou spotřebu ropy, a to díky podpoře produkce etanolu.

Etanol se dostává do popředí i ve Spojených státech, tedy v zemi tradičně závislé na ropě. Tato kapalina vyráběná především z kukuřice se míchá s benzínem v poměru 15:85. Výsledný mix pak americké pumpy nabízejí pod označením E85. Výše jeho spotřeby řadí tuto zemi hned za vedoucí Brazílii.

DRUHOU POZICI DRŽÍ USA

Velkým zájemcem o etanol je banka Goldman Sachs, která v květnu oznámila, že do něho investuje 27 miliónů dolarů. Pro tento krok se rozhodla poté, co na trh vstoupil kapitálový spekulant Vinod Khosla, zakladatel Sun Microsystems. Mezi další investory se rovněž řadí anglický cukerný a potravinářský gigant Tate & Lyte. Ten oznámil, že se chystá investovat 240 miliónů liber do nové rostliny, ze které se bude vyrábět etanolové palivo. Po celých Spojených státech začíná být směs etanolu a benzínu levnější než klasické palivo. Podle listu Waterloo Courier byla cena E85 v dubnu 2,33 dolaru na galon. Což je v přepočtu necelých čtrnáct korun za litr. Dnes USA spotřebují až 4,4 miliardy galonů (16,3 miliardy litrů) E85 ročně. Při porovnání se všemi užívanými palivy mu patří pouze tři procenta. Vláda však předpokládá, že do roku 2012 by toto číslo mělo dosáhnout pěti procent.

PODNIKATELÉ A POLITICI NEZAHÁLEJÍ

O biopaliva se zajímají také američtí politici a podnikatelé. Do etanolu se rozhodl vložit finance například Bill Gates. Zakladatel Microsoftu investoval 84 mil. dolarů do kalifornské firmy Pacific Ethanol, výrobce etanolu z kukuřice. Výše částky umožní vybudovat pět továren na západním pobřeží, které budou zpracovávat na etanol kukuřici vypěstovanou na středozápadě. Paul Allen, spoluzakladatel Microsoftu, se zase spojil s rizikovým kapitalistou Martinem Tobiasem a pracují na velkém biopalivovém projektu v americkém Seattlu. Spotřeba biopaliv dosáhla v minulém roce 75 miliónů galonů, letos se již počítá s dvojnásobkem. Tobias je přesvědčen, že velký prostor se otevírá i ve využívání biopaliv pro výrobu elektrické energie. Jedním z největších zastánců nového paliva se stal i americký prezident Bush. Ten v lednu vybízel, že doma vyráběné palivo pomůže ukončit americkou závislost na ropě z Blízkého východu. Dále chce, aby se do roku 2010 prodávalo více než deset procent nových vozů, které budou mít tak zvaný flex-fuel motor spalujících E85. Podle dalších předpovědí by do šesti let mohly vozy na toto palivo konkurovat klasickým automobilům.

NOVÉMU POHONU SE PŘIZPŮSOBUJÍ I VÝROBCI AUT

První, kdo začal vyrábět motory na mix etanolu s benzínem, byla automobilka Ford Motor, další světoznámé značky se postupně přidávají. Šéf General Motors, LaSorda, naznačil, že firma plánuje čtvrtinový podíl těchto verzí na celkové produkci, neboť vzhledem k rostoucím cenám benzínu počítá se zvýšením zájmu o motory spalující etanol. Pro příští rok firma počítá s výrobou 250 tisíc aut, schopných jezdit na benzín nebo E85, do roku 2008 by to mělo být již půl milionu. Dosud byly nabízeny etanolové verze Chrysleru Sebring nebo Dodge RAM, a to především komerčním uživatelům. Nabídku brzy rozšíří Jeep Commander, Grand Cherokee a pick-up Dodge Dakota.

Také přední evropští výrobci aut nezahálejí. Francouzský Renault představil nový model Clio Hi-Flex (vycházející z Clia II), rovněž určený pro potřeby brazilského trhu. Auto jezdí díky technologii Flex Fuel na benzín i etanol v jakémkoli poměru (0-100 %). Clio je k dispozici jako třídveřová i pětidveřová verze, ale také jako sedan (Thalia). Slabší čtyřválcový motor 1,0 litru dává výkon 76 koní (v etanolovém režimu 77 k), šestnáctistovka 110 koní (115 k).

Renault počítá s tím, že do roku 2009 bude polovina benzínových motorů v nabídce schopna jezdit na palivo s až 85% podílem etanolu, všechny diesely pak budou jezdit na naftu s 30 % diesteru.

Švédská automobilka Saab již od konce léta 2005 na tamním trhu úspěšně prodává model 9-5 2,0t BioPower s výkonem 180 koní. Dalším typem je model 9-5 Aero BioPower s přeplňovaným motorem 2,3 litru, který nabízí ve srovnání s benzínovým motorem o 20 % vyšší výkon (310 k proti 260 k) a o 25 % vyšší točivý moment (440 Nm proti 350 Nm). Pro usnadnění studených startů se do bioetanolu přimíchává 15 % benzínu a E85 má vyšší oktanové číslo než benzín. Saabův řídicí systém motoru Trionic upravuje zapalování a směs podle potřeby, dalšími požadavky při spalování bioetanolu jsou odolnější ventily, ventilová sedla a vhodné materiály palivového systému. Výhodou Trionicu je, že se přizpůsobuje aktuální směsi E85 a benzínu, což znamená, že řidič může bez problémů tankovat i samotný benzín. Saab doufá, že se obnovitelná paliva jako bioetanol stanou střednědobým přechodným řešením, než dostatečně pokročí vývoj vodíkových článků.

O výrobu motorů na E85 se zajímá i japonská automobilka Toyota, která má se svými flex-fuel modely nasměrováno do Brazílie. Vzhledem k zatím největší poptávce po tomto palivu a rozvinuté síti stanic dorazí tyto verze na tamní trh, a to do roku 2008. Toyota zatím nepotvrdila úmysl nabídnout motory spalující E85 také v Evropě, ale s ohledem na rostoucí popularitu etanolu minimálně ve Skandinávii je to velmi pravděpodobné.

Auta na směs benzínu a ethanolu zatím jezdí především v Brazílii, USA a ve Švédsku. Ovšem do roku 2008 by měla po celé Evropské unii vzniknou poměrně hustá síť čerpacích stanic právě s tímto palivem. Zatím se však na vstup etanolu ve větší míře na starý kontinent stále čeká. Etanol je přitom jednou z cest, jak snížit emise oxidu uhličitého.

Globální produkce etanolu roste, pro předpokládaný rozvoj se tedy v současné době rýsují vhodné podmínky. Podle posledních čísel, jež jsou k dispozici, dosáhla 11 mld galonů v roce 2004. Celých 73 % přitom bylo využito jako palivo. Průmysl poptával 10 % a na výrobu alkoholických nápojů připadlo 17 %. Celých 70 % světové produkce přitom připadá na Brazílii a Spojené státy.


TOP 10 VÝROBCŮ ETANOLU

Země Objem výroby v miliónech

galonů ročně

Brazílie 3989

USA 3535

Čína 964

Indie 462

Francie 219

Rusko 198

Jihoafrická republika 110

Velká Británie 106

Saúdská Arábie 79

Španělsko 79
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů