Budou automobilky investovat do zahradnictví?
Mezi materiálovými novinkami pro automobilový průmysl se nedávno objevily nové
zajímavé produkty, které by se mohly stát alternativou pro dosud používané
plasty [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] a textilie. Nové materiály jsou
zajímavé tím, že mají obdobné parametry jako plast, ale jejich základem jsou
ekologické složky - jsou totiž rostlinného původu.
Mezi materiálovými novinkami pro automobilový průmysl se nedávno objevily nové zajímavé produkty, které by se mohly stát alternativou pro dosud používané plasty a textilie. Nové materiály jsou zajímavé tím, že mají obdobné parametry jako plast, ale jejich základem jsou ekologické složky - jsou totiž rostlinného původu.
BIO TKANINA VYBAVÍ INTERIÉRY AUT
Honda úspěšně vyvinula bio tkaninu, použitelnou jako povrchový materiál do interiérů automobilů. Nová tkanina na rostlinné bázi má podle výrobce vynikající trvanlivost a odolnost vůči slunečnímu svitu. K hlavním výhodám pozoruhodného nového materiálu však patří to, že bio tkanina vyrovnává emise CO2 vznikající spalováním při likvidaci použitého vozu, protože rostliny použité jako surovina pro výrobu těchto tkanin při svém růstu CO2 spotřebovávají. I přes tyto výhody nebyly tkaniny na bázi rostlin pro automobilové interiéry průmyslově využívány kvůli obavám z omezené trvanlivosti a estetickým problémům, které se Hondě podařilo touto tkaninou překonat. Kromě povrchů sedadel lze tuto bio tkaninu použít např. pro potažení vnitřních dveří, střechy a na podlahové koberečky. Honda zavede bio tkaniny do interiérů nejprve u svých nových vozidel s palivovými články a pak bude postupně tuto výbavu rozšiřovat na nové modely počínaje rokem 2009.
BAMBUSOVÝ PLAST PRO AUTA ZÍTŘKA
Honda se snaží snížit emise CO2 po celou dobu životnosti automobilu - od výroby a použití až k jeho likvidaci. Použití rostlinných surovin při výrobě umožní Hondě snížit množství energie potřebné k výrobnímu procesu o 10 až 15 % ve srovnání s výrobou polyesterových materiálů na bázi ropy.
Podobnou materiálovou novinku představila nedávno i japonská společnost Micubiši - její plast, který hodlá využít příští rok v jednom ze svých koncepčních vozů, je vyráběn z třísek bambusu a cukerného sladu využívaného jako pojidla. Nový materiál, který firma vyvinula společně s Aichi Industrial Technology Institute v sobě kombinuje výtažek z cukrové třtiny polybutylene succinate (PBS - látka, jenž se získává fermentací z cukrově třtiny) a bambusová vlákna. PBS v plastu zvyšuje tvrdost a pojí k sobě vlákna bambusu, jenž je velmi pružný.
Materiál by podle výrobce měl mít všechny podstatné vlastnosti polypropylenu, ale zároveň být vstřícnější k životnímu prostředí. Na rozdíl o polypropylenu vyráběného na ropné bázi za dobu své životnosti PBS/Bambus vyprodukuje o 50 % méně oxidu uhličitého, a navíc se při výrobě zredukovaly dioxiny vypouštěné do vzduchu. Micubiši počítá, že v budoucnu po provedení příslušných ověřovacích tesů by měl nový materiál najít uplatnění i v běžných vozech.
BIO TKANINA VYBAVÍ INTERIÉRY AUT
Honda úspěšně vyvinula bio tkaninu, použitelnou jako povrchový materiál do interiérů automobilů. Nová tkanina na rostlinné bázi má podle výrobce vynikající trvanlivost a odolnost vůči slunečnímu svitu. K hlavním výhodám pozoruhodného nového materiálu však patří to, že bio tkanina vyrovnává emise CO2 vznikající spalováním při likvidaci použitého vozu, protože rostliny použité jako surovina pro výrobu těchto tkanin při svém růstu CO2 spotřebovávají. I přes tyto výhody nebyly tkaniny na bázi rostlin pro automobilové interiéry průmyslově využívány kvůli obavám z omezené trvanlivosti a estetickým problémům, které se Hondě podařilo touto tkaninou překonat. Kromě povrchů sedadel lze tuto bio tkaninu použít např. pro potažení vnitřních dveří, střechy a na podlahové koberečky. Honda zavede bio tkaniny do interiérů nejprve u svých nových vozidel s palivovými články a pak bude postupně tuto výbavu rozšiřovat na nové modely počínaje rokem 2009.
BAMBUSOVÝ PLAST PRO AUTA ZÍTŘKA
Honda se snaží snížit emise CO2 po celou dobu životnosti automobilu - od výroby a použití až k jeho likvidaci. Použití rostlinných surovin při výrobě umožní Hondě snížit množství energie potřebné k výrobnímu procesu o 10 až 15 % ve srovnání s výrobou polyesterových materiálů na bázi ropy.
Podobnou materiálovou novinku představila nedávno i japonská společnost Micubiši - její plast, který hodlá využít příští rok v jednom ze svých koncepčních vozů, je vyráběn z třísek bambusu a cukerného sladu využívaného jako pojidla. Nový materiál, který firma vyvinula společně s Aichi Industrial Technology Institute v sobě kombinuje výtažek z cukrové třtiny polybutylene succinate (PBS - látka, jenž se získává fermentací z cukrově třtiny) a bambusová vlákna. PBS v plastu zvyšuje tvrdost a pojí k sobě vlákna bambusu, jenž je velmi pružný.
Materiál by podle výrobce měl mít všechny podstatné vlastnosti polypropylenu, ale zároveň být vstřícnější k životnímu prostředí. Na rozdíl o polypropylenu vyráběného na ropné bázi za dobu své životnosti PBS/Bambus vyprodukuje o 50 % méně oxidu uhličitého, a navíc se při výrobě zredukovaly dioxiny vypouštěné do vzduchu. Micubiši počítá, že v budoucnu po provedení příslušných ověřovacích tesů by měl nový materiál najít uplatnění i v běžných vozech.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích