Středa, 24. dubna 2024

Jaký je potenciál biotrhu?

Jaký je potenciál biotrhu?

Zmapovat český trh s biopotravinami měla za úkol na základě zadání ministerstva zemědělství společnost Synergy Marketing. Studii, která zjišťovala především penetraci konzumentů biopotravin a jejich hodnocení těchto produktů, zpracovala agentura GfK Praha.
Jiří Felčárek
První část výzkumu, omnibusová studie, se uskutečnila ve dnech 21.-31. července letošního roku. Výzkum byl proveden formou osobních rozhovorů v domácnostech na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 15-79 let, oslovených na základě stratifikovaného vícestupňového náhodného výběru. Druhá část studie se zaměřila na rozhovory s vedoucími či majiteli prodejen. Výzkumu se zúčastnilo 50 prodejců z celé ČR, kteří v sortimentu bioprodukty nemají.
Z výsledků vyplynulo, že mnohem vyšší zastoupení pravidelných zákazníků biopotravin mají ženy a respondenti s vysokoškolským vzděláním. Významně vyšší je rovněž zastoupení pravidelně nakupujících biopotraviny ve věkovém rozmezí 25-40 let. Tento poměr je naopak nižší u nejmladších a nejstarších věkových kategorií.
Nabídka zákazníkům v celkovém hodnocení spíše postačuje, ale z respondentů, kteří biopotraviny nakupují, jich má více než třetina k současné nabídce výhrady a nabídku hodnotí jako neuspokojivou. Nejdůležitějším motivem, který by spotřebitele zřejmě přiměl se více zajímat o bioprodukty a preferovat je oproti ostatním výrobkům, je zdraví. Název "bio" pak asociuje výrobky bez chemických přísad, vypěstované bez chemického hnojení a obecně zdravé, přírodní, ekologicky vypěstované potraviny. Tři procenta respondentů mají název biopotravina spojený s cenou, a tedy dražším výrobkem. Zhruba 2 % respondentů mají spontánní asociace vyloženě negativní - uváděli, že jde o produkty nedobré, nebo uvedli, že s touto značkou je spojen jen mediální humbuk či jde o podvod.
Autor pracuje na ministerstvu zemědělství.
Češi jsou patrioti. Většina zákazníků preferuje české biovýrobky, výhradně zahraniční vyžaduje pouze procento z nich. Zemi původu nerozlišuje 40 % kupujících.

Zdroj: Marketing & media

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů