Zmapovat český trh s biopotravinami měla za úkol na základě zadání ministerstva
zemědělství společnost Synergy Marketing. Studii, která zjišťovala především
penetraci konzumentů biopotravin a jejich hodnocení těchto produktů, zpracovala
agentura GfK Praha.
Jiří Felčárek
První část výzkumu, omnibusová studie, se uskutečnila ve dnech 21.-31. července
letošního roku. Výzkum byl proveden formou osobních rozhovorů v domácnostech na
reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 15-79 let, oslovených na
základě stratifikovaného vícestupňového náhodného výběru. Druhá část studie se
zaměřila na rozhovory s vedoucími či majiteli prodejen. Výzkumu se zúčastnilo 50
prodejců z celé ČR, kteří v sortimentu bioprodukty nemají.
Z výsledků vyplynulo, že mnohem vyšší zastoupení pravidelných zákazníků
biopotravin mají ženy a respondenti s vysokoškolským vzděláním. Významně vyšší
je rovněž zastoupení pravidelně nakupujících biopotraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] ve věkovém rozmezí 25-40 let. Tento
poměr je naopak nižší u nejmladších a nejstarších věkových kategorií.
Nabídka zákazníkům v celkovém hodnocení spíše postačuje, ale z respondentů,
kteří biopotraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food] nakupují, jich má
více než třetina k současné nabídce výhrady a nabídku hodnotí jako
neuspokojivou. Nejdůležitějším motivem, který by spotřebitele zřejmě přiměl se
více zajímat o bioprodukty a preferovat je oproti ostatním výrobkům, je zdraví.
Název "bio" pak asociuje výrobky bez chemických přísad, vypěstované bez
chemického hnojení a obecně zdravé, přírodní, ekologicky vypěstované potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food]. Tři procenta respondentů mají název
biopotravina [https://www.kamsnim.cz/categories/food] spojený s cenou, a tedy
dražším výrobkem. Zhruba 2 % respondentů mají spontánní asociace vyloženě
negativní - uváděli, že jde o produkty nedobré, nebo uvedli, že s touto značkou
je spojen jen mediální humbuk či jde o podvod.
Autor pracuje na ministerstvu zemědělství.
Češi jsou patrioti. Většina zákazníků preferuje české biovýrobky, výhradně
zahraniční vyžaduje pouze procento z nich. Zemi původu nerozlišuje 40 %
kupujících.
Zmapovat český trh s biopotravinami měla za úkol na základě zadání ministerstva zemědělství společnost Synergy Marketing. Studii, která zjišťovala především penetraci konzumentů biopotravin a jejich hodnocení těchto produktů, zpracovala agentura GfK Praha. Jiří Felčárek První část výzkumu, omnibusová studie, se uskutečnila ve dnech 21.-31. července letošního roku. Výzkum byl proveden formou osobních rozhovorů v domácnostech na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 15-79 let, oslovených na základě stratifikovaného vícestupňového náhodného výběru. Druhá část studie se zaměřila na rozhovory s vedoucími či majiteli prodejen. Výzkumu se zúčastnilo 50 prodejců z celé ČR, kteří v sortimentu bioprodukty nemají. Z výsledků vyplynulo, že mnohem vyšší zastoupení pravidelných zákazníků biopotravin mají ženy a respondenti s vysokoškolským vzděláním. Významně vyšší je rovněž zastoupení pravidelně nakupujících biopotraviny ve věkovém rozmezí 25-40 let. Tento poměr je naopak nižší u nejmladších a nejstarších věkových kategorií. Nabídka zákazníkům v celkovém hodnocení spíše postačuje, ale z respondentů, kteří biopotraviny nakupují, jich má více než třetina k současné nabídce výhrady a nabídku hodnotí jako neuspokojivou. Nejdůležitějším motivem, který by spotřebitele zřejmě přiměl se více zajímat o bioprodukty a preferovat je oproti ostatním výrobkům, je zdraví. Název "bio" pak asociuje výrobky bez chemických přísad, vypěstované bez chemického hnojení a obecně zdravé, přírodní, ekologicky vypěstované potraviny. Tři procenta respondentů mají název biopotravina spojený s cenou, a tedy dražším výrobkem. Zhruba 2 % respondentů mají spontánní asociace vyloženě negativní - uváděli, že jde o produkty nedobré, nebo uvedli, že s touto značkou je spojen jen mediální humbuk či jde o podvod. Autor pracuje na ministerstvu zemědělství. Češi jsou patrioti. Většina zákazníků preferuje české biovýrobky, výhradně zahraniční vyžaduje pouze procento z nich. Zemi původu nerozlišuje 40 % kupujících.