Pátek, 29. března 2024

Maloobchodníci žádají české biopotraviny

Maloobchodníci žádají české biopotraviny
Na začátku listopadu přišla po třech letech potěšující zpráva: v České republice opět přibývá ekologických farem a ekologických hektarů. Otázkou zatím zůstává, zda jsou nové farmy motivovány jen navyšujícími se kompenzačními platbami, nebo je přilákala vidina odbytu bioproduktů na trhu za dobré ceny.

Pokud platí druhá možnost, je zpráva o to více potěšující. Vzkaz maloobchodníků českým zemědělcům totiž zní jasně: chceme více českých biopotravin! A tato výzva již zdaleka nezní jen od specializovaných bioprodejen. Poslední dobou se k nim velmi razantně přidávají i obchodní řetězce. Pochopily totiž, že "cenová válka" nakonec pohřbí všechny a že je potřeba určité skupině zákazníků (zatím malé, ale rychle se zvětšující) nabídnout kvalitní výrobky s jasnou identitou, byť za vyšší ceny. Jen s produkty s přidanou hodnotou totiž lze budovat značku, identitu prodejny či řetězce a dlouhodobý vztah se zákazníky. Strategie "nejnižší cena" je záludná v tom, že zákazníci prostě nakupují tam, kde je zrovna zboží, které potřebují, nejlevnější.

NEMUSÍ BÝT JEN NĚMECKÉ ČI RAKOUSKÉ

Specializované bioprodejny spolupracují s místními ekofarmáři již nějakou dobu a dá se říci, že úspěšně. Prodávají především bio ovoce a zeleninu, vejce, mléko a mléčné výrobky, případně čerstvé koření.

Letos na českou bioscénu ovšem vtrhnul drogistický řetězec dm-drogerie a ve všech svých 115 prodejnách velmi aktivně nabízí ucelený sortiment (zatím vesměs německých) biopotravin firmy AlnaturA. Do čerstvých biopotravin se zatím nechystá, ovšem zpráva pro české výrobce je jasná: vyrobte stejně kvalitní biopotraviny, jako jsou ty německé, a my je rádi budeme našim zákazníkům nabízet.

Také další obchodní řetězce v poslední době investují do svého bioprogramu. Řetězec Delvita ústy svého generálního ředitele prohlásil, že "nízký podíl biopotravin na celkových tržbách se brzy změní". Výrazné značení biavýrobků v supermarketech Delvita ještě podpoří vysvětlující informace ke každému takovému produktu, Delvita hodlá zapojit také "instore rádio". Mimoto začali ve vlastních řadách. Každý zaměstnanec Delvity získá balíček informací a navíc může prostřednictvím kupónů biovýrobky zdarma ochutnat. Otázkou pouze zůstává, jestli a jak v této politice bude pokračovat i nový majitel sítě prodejen Delvita.

Obchodní řetězec supermarketů Billa (Rewe ČR) již přes rok nabízí českým spotřebitelům vynikající kvalitu rakouských mléčných výrobků pod vlastní značkou Ja! Natürlich, od jogurtů přes smetanu až po sýry, všechny od biokrav z "alpských luk". Billa ovšem nechce jen dovážet. Má zájem o spolupráci s českými ekologickými farmáři a v tomto směru připravuje řadu novinek.

ZÁJEM JE I NA MORAVĚ

Razantní nástup do oboru bio nedávno představil také další rakouský řetězec prodejen Interspar (Spar ČR). Hodlá posílit vlastní značku Natur*pur, kterou převzal ze své domoviny. Uvedení těchto výrobků doprovází letáková podpora, a na bioprodukty budou dokonce upozorňovat osobní "poradci" u regálů s biovýrobky. Do několika let chce mít Interspar ve své značce na 200 biovýrobků, ideálně od českých dodavatelů.

Také řetězec Tesco ČR hodlá od nového roku zavést vlastní bioznačku, Tesco Organic. Tento retailer je ve Velké Británii lídrem na trhu s biopotravinami a velice dobře ví, že zákazníkům je potřeba nabízet také kvalitu, nejen nízké ceny. Firma plánovala vlastní bioznačku již na tento rok, zpoždění nastalo jen kvůli převzetí řetězce Carrefour. Také maloobchodní řetězec prodejen potravin Brněnka na jižní Moravě má velký zájem o intenzivní spolupráci s místními dodavateli biopotravin. V několika brněnských prodejnách již zahájil prodej biozeleniny a dalších biovýrobků.

NÁSLEDUJME ZÁPAD A CELEBRITY

Co motivuje zemědělce k přechodu na ekologický systém a co vede maloobchodníky k rozšiřování nabídky biopotravin? Především sílící zájem spotřebitelů, způsobený jejich lepší informovaností. Akce jako Září - měsíc biopotravin a ekologického zemědělství a větší zájem médií o tuto problematiku jistě dělají pro zviditelnění ekologického zemědělství hodně. Hodně také jistě dělá "příval" informací ze Západu, kde jsou dnes biopotraviny již běžnou součástí nabídky nejen maloobchodu, ale i gastronomie či veřejného stravování. Navíc slavné osobnosti a celebrity se netají tím, že biopotraviny běžně zařazují do svého jídelníčku. Věřme, že se i my v České republice budeme tímto směrem pohybovat.

Biopotraviny po česku

Až třetinový růst ročně

Nejvíce biopotravin (57 %) nakoupili čeští spotřebitelé v roce 2005 v super- a hypermarketech. Následují prodejny zdravé výživy a biopotravin se 37 %. Asi 4 % biopotravin se prodá přímo na farmách či tržištích a přibližně 2 % v drobných prodejnách potravin. Green marketing očekává, že český trh s biopotravinami bude v následujících pěti letech růst o 25 až 30 % ročně a v roce 2011 dosáhne hodnoty 1,3 mld. Kč.

Zdroj: Green marketing

AUTOR: Tom Václavík

vede agenturu Green marketing
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů