Pátek, 29. března 2024

Bio tehdy nikdo neznal

Bio tehdy nikdo neznal
Lidé se stále více budou zajímat o to, co jedí a jakého původu jsou další produkty, které kupují. Naopak i moderní zemědělská výroba se bude snažit přizpůsobit těmto požadavkům a produkce tak bude probíhat za kvalitativně jiných podmínek než dnes. Tak vidí budoucnost Jan Hradecký, jeden ze zakladatelů firmy Botanicus, která dávno před tím, než se z termínů "bio" a "eko" staly módní nálepky, vsadila na přírodní suroviny a ekologické zemědělství.

V 90. letech, když jste firmu Botanicus zakládali, u nás o nějaké bio nebo ekologické produkci patrně nikdo neměl ani ponětí a podnikání v této oblasti nedávalo příliš smysl. Měl to být pouze koníček nebo jste viděli tolik let dopředu?

Když jsme v roce 1992 s mojí ženou zakládali firmu, hodně nám od začátku pomáhal Malcolm Stuart z Anglie. Tento vystudovaný mikrobiolog se 40 let zabýval přírodní kosmetikou a v Anglii je nazýván otcem přírodních produktů. Ten to v prvních letech bral určitě spíš jako pomoc a až posléze se to k jeho i našemu překvapení vyvinulo v dnešní podnik. Každopádně my jsme nezačínali s bioprodukcí, ale s produkty na přírodní bázi. Nakupovali jsme rostlinný materiál z Indie nebo Austrálie a prodávali dekorace v podobě navoněných částí rostlin, což u nás byla novinka.

Vidíte nějaké zlomové body ve vašem patnáctiletém rozvoji?

První zlom byl, když jsme začali rekonstruovat statek, ve kterém sídlíme, a začali jsme s vlastní výrobou ručně dělaných mýdel, esenciálních olejů, svíček a dekorace. To bylo zhruba po dvou letech a byl to i okamžik, kdy jsme měli první zaměstnance. Druhý zásadnější okamžik přišel s rozšířením statku a tedy i výroby kosmetiky s orientací na koupelovou kosmetiku - šampony, pěny apod. Následně jsme ještě v zahradě začali budovat Historické centrum pro veřejnost a zahrady. Zde jsme začali pěstovat byliny a přišla orientace i na bioprodukci.

Jak vnímáte proměnu zákazníků ve vztahu k produktům, které nabízíte vy nebo i podobně zaměřená konkurence? Já osobně mám pocit, že zájem o bioprodukty, přírodní produkty atd. výrazně vzrostl až v posledních několika letech, což ostatně lze doložit i množícími se zprávami, že o takové produkty rozšiřují svou nabídku i velké maloobchodní řetězce.

Zpočátku se určitě hodně jednalo o dárkové nákupy. V určitý moment jsme i přemýšleli, jakým způsobem se vymanit z tohoto vnímání. Do značné míry byl tento přístup zákazníků dán i obalem, a tak jsme experimentovali i s plastovými obaly, ale nakonec jsme se rozhodli zůstat u původních obalů, i proto, že poměr těch, kteří výrobky kupují jako dárky, a těch, kteří je kupují pro svou potřebu, se začal měnit ve prospěch konečných spotřebitelů. Dnes dokonce chodí lidé, kteří jsou obrazně řečeno závislí na konkrétním mýdle a jiné nechtějí.

Kdybychom zákazníky měli blíže určit, předpokládám, že to budou ženy, spíše mladší a z větších měst, kde máte prodejny.

Určitě tomu tak do značné míry je. Na začátku nás třeba hodně kupovaly studentky, ale jinak jsme oblíbení především u střední generace žen, řekněme okolo čtyřiceti let, tedy u žen, které jsou sociálně silnější. Kromě toho jim záleží jak na samotném produktu, tak i na tom, jak vypadá, tedy i jak je zabalen, protože si jej chtějí třeba vystavit v koupelně. Tyto ženy si rády dopřávají péči o tělo a z takové péče chtějí mít zážitek. Ten je dán třeba tím, že si šampon nemačkají z plastu, ale vylévají ze sklenice. Nicméně nikdy jsme takový výzkum nedělali, takže toto tvrzení nemůžu opřít o nějaká čísla.

A bydlí především v Praze...

Ano, Praha je hlavním prodejním místem, i proto, že sem mnoho lidí za nákupy stále dojíždí. V minulosti jsme měli prodejny třeba v Ostravě, Brně, Hradci Králové a v jiných městech, ale ekonomika těchto obchodů byla asi tak na úrovni, kdy nula od nuly pojde. Raději jsme se tedy více soustředili na menší počet prodejen.

Vzhledem k tomu, že, jak jsem říkal, na přírodní bázi dnes mnoho produktů nabízejí i obchodní řetězce, bojíte se toho, že takové produkty zaplaví trh?

My jsme měli štěstí v tom, že naše produkty nebyly na trhu buď vůbec známé, nebo se naše nabídka vymykala z toho, co nabízela konkurence. Řetězce i při prodeji přírodních a bio-produktů mají určité standardní požadavky. My třeba stále používáme korek, který se řetězcům nelíbí, neboť je přirozené, že lahvička s korkovým uzávěrem může téct. Stejně tak je běžné, že se liší barevný odstín různých šarží stejného produktu. Takové zboží si ale velký prodejce nemůže dovolit prodávat, zatímco pro nás je to naopak důkaz jedinečnosti. Navíc, je zde i jiné vnímání třeba samotného termínu "přírodní". Když si v supermarketu koupíte přírodní šampon za 50 korun, jistě očekáváte jiný produkt, než když si koupíte přírodní šampon v naší prodejně. Dnes se dokonce uvažuje o tom, že by se zřídilo označení garantující přírodní kosmetiku stejným způsobem, jako to funguje u označení "bio".

Mimochodem není zde trochu rozpor mezi označením "bio", "eko" či "přírodní" produkt a tím, kolik neekologického úsilí je pak věnováno na distribuci a prodej takových výrobků? Nezačnou spotřebitelé také tlačit na to, aby byl výrobek po všech stránkách "eko"?

Určitě zde rozpor je. Z nálepek bio a podobných se stává marketingový nástroj, nicméně spotřebitelé zatím tento rozpor příliš neřeší, to je teprve otázka budoucnosti. Zatím jsou tyto produkty vyhledávány především proto, že jsou zdravé. Hodně třeba rozvoji poptávky pomáhají dnešní maminky, které se zajímají o to, co dávají svým dětem.

Když uvádíte na trh novinky, řídíte se spíše tím, co vyžadují zákazníci, nebo pro trh sami něco připravíte a čekáte na reakci?

Většinou je to spíš iniciativa z naší strany, přičemž ale náš přístup je takový, mít co nejširší nabídku, aby si každý vybral. Zákazníkům se přizpůsobujeme spíše ve věcech, jako je třeba praktičnost obalu.

Kolik výrobků nabízíte? Nemáte problém s efektivitou nízké produkce třeba stovek výrobků jednoho produktu?

Okolo roku 2000 jsme vyráběli asi patnáct set výrobků, dnes je to zhruba 700-800. Třeba některých mýdel vyrábíme ročně tisíce až desetitisíce, jiných produktů se vyrobí jen stovka ročně. Výroba je ale tak nastavená, že nám nečiní problém vyrábět ani tyto nízké počty od jednoho produktu. Tím, že se stále jedná o ruční výrobu, nemusíme řešit problém se zásobami. Jinými slovy, vždycky vyrábíme tolik, kolik je možné prodat.

Myslíte si, že si lidé v souvislosti s vašimi produkty uvědomují, že nesjíždějí z nějaké pásové linky, ale že obsahují velký podíl ruční práce?

Přikláním si spíš k tomu, že ne. Možná až v okamžiku, kdy si o nás něco přečtou nebo navštíví naše Historické centrum.

Pokud se některé výrobky prodávají po desetitisících, znamená to, že zákazníci musí být buď informovaní o tom, co stojí za to si koupit, nebo je tu dokonce skupina loajálních spotřebitelů, kteří si chodí pro konkrétní produkt pravidelně.

Stálí zákazníci se v nabídce určitě orientují a kupují jak pro sebe, tak pro ty, které chtějí obdarovat. Kromě toho, že si kupují to, co jim vyhovuje, zkouší i nové věci. Ale upřímně, nejsem schopen vám říct, jaký je podíl těchto věrných zákazníků. O tom, že nabídku znají, se ale dozvídáme například i v momentu, kdy nám píší, že zaregistrovali vyřazení nebo změnu nějakého produktu.

Jakým způsobem předáváte zákazníkům informace usnadňující orientaci ve vašem sortimentu?

To je zatím trochu naše slabina. Problém je obrovská šíře našeho sortimentu, kdy na prodejně nemáte prostor, jak takové množství informací předat. Nyní se proto snažíme na výrobky dávat více informací třeba o tom, k čemu je dobrá rostlina použitá v konkrétním výrobku. Loni jsme začali vydávat letáky, kde vysvětlujeme naši filozofii, letos chceme vysvětlovat použití některých produktů jako jsou třeba šampony. Nejlépe se přitom informace šíří právě přes naše prodejny.

Vašimi produkty, resp. obalem, stejně jako prodejnami silně proniká čistý design, který lze označit za jeden z prvků komunikace. V monitoringu tisku jsem na heslo Botanicus za poslední tři roky našel na 250 zmínek. Přitom jsem zachytil informaci, že vůbec neinvestujete do klasické reklamy. Zjevně se tedy bez ní obejdete.

Měli jsme a máme štěstí, že jsme tak trochu jiní, takže se o nás média zajímala. Ve vztahu ke zmíněnému designu pak do reklamy investujeme opravdu mnohem menší prostředky. Mohu zmínit třeba spolupráci s rádiem Blaník, kterému v rámci barteru dodáváme naše produkty.

A s kým řešíte otázky designu a dalších komunikačních potřeb?

Do loňského roku jsme si dělali všechno úplně sami - od výběru skla, přes návrh designu, etiket atd. Několikrát jsme se o spolupráci v této oblasti pokoušeli, ale výsledek nikdy neodpovídal našim představám. Teprve nyní na některých reklamních věcech spolupracuje s externím grafikem, se kterým jsme si vzájemně sedli. Nicméně o otázkách marketingu rozhodujeme se ženou sami.

Pronikáte na zahraniční trhy?

První větší trh, kam jsme začali pronikat, je východní Asie - Tchajwan, Japonsko a začínáme vyvážet i do Číny. Například na Tchajwanu, kde se naše výrobky prodávají velmi dobře, si je lidé kupují opravdu jako kosmetiku pro každý den.

Jak na tyto trhy vstupujete?

Je to spíš různými náhodami, kdy nás někdo kontaktuje a s ním se nám pak podaří domluvit. Ale přiznám se, že se na tyto trhy nijak netlačíme, vlastně každý takový partner musí pochopit, že nikdy nebudeme dodávat obrovské množství tun.

Kromě prodeje svých výrobků lákáte lidi i k vám. Je možné vaše Historické centrum označit za jednu z alternativ aquaparků, matějských poutí a jiných atrakcí? Pomáhá vám centrum nějakým způsobem budovat značku?

Určitě je to jedna z cest propagace toho, co děláme, i když s tímto cílem jsme Historické centrum nebudovali. Cílem je ukázat těm, kteří o to mají zájem - tedy do značné míry i našim zákazníkům - jaký je podtext tradiční ruční výroby. Kromě toho se v našich zahradách mohou lidé seznámit s rostlinami, které používáme. Během pětiměsíční sezony, kdy máme otevřeno, k nám přijede v průměru 50 až 55 tisíc návštěvníků, přičemž část z nich jsou školní výlety.

Jakou předvídáte budoucnost bioprodukci a výrobě produktů na přírodní bázi?

Stačí se podívat na britský trh, kde v tamních supermarketech najdete obrovsky širokou nabídku bioproduktů. Domnívám se, že tím, jak se lidé čím dál více zajímají o podstatu produktů, které kupují, i dnešní tradiční výroba bude směřovat k ekologii a kvalitě. Nemám tím na mysli bioprodukci, ale produkci na kvalitativně vyšších standardech než dnes.


Botanicus

Firma Botanicus vznikla přesně před 15 lety (24. dubna 1992) jako rodinný podnik se záměrem vyrábět vysoce kvalitní ekologické výrobky. Společnost, inspirovaná znalostmi a zkušenostmi britského "otce moderní fytoterapie" Malcolma Stuarta, i nadále zůstává českou firmou. Základním konceptem firmy Botanicus bylo od počátku spojení 3 základních principů v rámci jedné firmy: ekologického pěstování, výroby a zpracování a prodeje. V praxi tuto filozofii Botanicus převedl do reálných podmínek takto: v ekologických zahradách, které mají nejen charakter produkčních ploch, ale také funkci vzdělávací a odpočinkovou, se pěstují přírodní suroviny. Tyto se následně ještě čerstvé zpracovávají do eko extraktů, výluhů a olejů, jež jsou výchozí surovinou pro kosmetické výrobky a potraviny. Výrobky se prodávají výhradně v obchodech Botanicus, a to nejen v Čechách, kde je 13 prodejen, ale i v zahraničí. Součástí firmy je i tzv. Historické centrum, jehož hlavním cílem je vytvoření atmosféry pro jednotlivá tradiční řemesla, která byla nezbytnou součástí života našich předků a v současné době se pomalu vytrácejí. Ročně jej navštíví přes 50 tisíc lidí.

Jan Hradecký

Spolu se svou ženou Danou a Malcolmem Stuartem je jedním ze tří majitelů firmy Botanicus. Oba manželé jsou absolventi VŠ zemědělské v Praze. V restituci získali v obci Ostrá na Nymbursku statek, kde se pod vlivem Malcolma Stuarta začali věnovat výrobě přírodní kosmetiky a dalších produktů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů