Čtvrtek, 18. dubna 2024

Bio tehdy nikdo neznal

Bio tehdy nikdo neznal
Lidé se stále více budou zajímat o to, co jedí a jakého původu jsou další produkty, které kupují. Tak vidí budoucnost Jan Hradecký, jeden ze zakladatelů firmy Botanicus, která dávno před tím, než se z termínů "bio" a "eko" staly módní nálepky, vsadila na přírodní suroviny a ekologické zemědělství.

Vidíte nějaké zlomové body ve vašem patnáctiletém rozvoji?

První zlom byl, když jsme začali rekonstruovat statek, ve kterém sídlíme, a začali jsme s vlastní výrobou ručně dělaných mýdel, esenciálních olejů, svíček a dekorace. Druhý zásadnější okamžik přišel s rozšířením statku, a tedy i výroby kosmetiky s orientací na koupelovou kosmetiku - šampony, pěny apod. Následně jsme ještě v zahradě začali budovat historické centrum pro veřejnost a zahrady. Přišla i orientace na bioprodukci.

Jak vnímáte proměnu zákazníků ve vztahu k produktům, které nabízíte vy nebo i podobně zaměřená konkurence?

Zpočátku se určitě hodně jednalo o dárkové nákupy. V určitý moment jsme i přemýšleli, jakým způsobem se vymanit z tohoto vnímání. Do značné míry byl tento přístup zákazníků dán i obalem, a tak jsme experimentovali i s plastovými obaly, ale nakonec jsme se rozhodli zůstat u původních obalů, i proto, že poměr těch, kteří výrobky kupují jako dárky, a těch, kteří je kupují pro svou potřebu, se začal měnit ve prospěch konečných spotřebitelů. Dnes dokonce chodí lidé, kteří jsou obrazně řečeno závislí na konkrétním mýdle a jiné nechtějí.

Kdybychom zákazníky měli blíže určit, předpokládám, že to budou ženy, spíše mladší a z větších měst, kde máte prodejny.

Určitě tomu tak do značné míry je. Na začátku nás třeba hodně kupovaly studentky, ale jinak jsme oblíbení především u střední generace žen, řekněme okolo čtyřiceti let, tedy u žen, které jsou sociálně silnější. Kromě toho jim záleží jak na samotném produktu, tak i na tom, jak vypadá, tedy i jak je zabalen, protože si jej chtějí třeba vystavit v koupelně. Tyto ženy si rády dopřávají péči o tělo a z takové péče chtějí mít zážitek. Ten je dán třeba tím, že si šampon nemačkají z plastu, ale vylévají ze sklenice. Nicméně nikdy jsme takový výzkum nedělali, takže toto tvrzení nemůžu opřít o nějaká čísla.

Vzhledem k tomu, že, jak jsem říkal, na přírodní bázi dnes mnoho produktů nabízejí i obchodní řetězce, bojíte se toho, že takové produkty zaplaví trh?

Řetězce i při prodeji přírodních a bioproduktů mají určité standardní požadavky. My třeba stále používáme korek, který se řetězcům nelíbí, neboť je přirozené, že lahvička s korkovým uzávěrem může téct. Stejně tak je běžné, že se liší barevný odstín různých šarží stejného produktu. Takové zboží si ale velký prodejce nemůže dovolit prodávat, zatímco pro nás je to naopak důkaz jedinečnosti. Navíc, je zde i jiné vnímání třeba samotného termínu "přírodní". Když si v supermarketu koupíte přírodní šampon za 50 korun, jistě očekáváte jiný produkt, než když si koupíte přírodní šampon v naší prodejně. Dnes se dokonce uvažuje o tom, že by se zřídilo označení garantující přírodní kosmetiku stejným způsobem, jako to funguje u označení "bio".

Ve spolupráci s časopisem Trend Marketing
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů