Pátek, 29. března 2024

Bio, kam se podíváš

Bio, kam se podíváš

Třetí ročník září jako měsíce biopotravin, rozsáhlá kampaň částečně za evropské peníze na podporu bioproduktů a bio tašky v obchodních řetězcích - trend "bio" stále sílí.

AUTOR: Michaela Fričová

Nebuďte ignoranti, odneste si svůj nákup v naší bio tašce a šetřete společně s námi životní prostředí. Tak by se dalo interpretovat komunikační sdělení obchodního řetězce Interspar, který svým zákazníkům koncem září nabídne ekologicky šetrné tašky vyrobené na bázi bramborového škrobu, tedy znovuobnovitelného zdroje. S komunikací prostřednictvím ekologických tašek přichází také společnost Ahold, provozující síť obchodů Hypernova a Albert, přidal se i řetězec Tesco.

Pětadvacet milionů na podporu

Načasování není podle všeho zcela nahodilé, září je totiž již třetím rokem vyhlášeno měsícem biopotravin. Prodejci, ekofarmy a výrobci se u široké veřejnosti snaží různými akcemi podpořit spotřebu produktů, které jsou vyráběny v souladu s přírodními principy, tedy žádná umělá hnojiva, chemické pesticidy nebo geneticky upravované organismy. Hlavním komunikačním nástrojem kampaně propagující akce prodejců a ekofarem po celé republice je internet a direct mail. Kromě seznamu všech akcí lákají letos nově potenciální spotřebitele i bio kvízem.

Koncem měsíce podpora biopotravin s neustane. Od nového roku se totiž rozjede rozsáhlá kampaň v hodnotě 25 milionů korun. Polovinu z toho poskytne Evropská unie, zbytek Státní zemědělský intervenční fond, který akci zastřešuje. V následujících třech letech bude zahrnovat tiskovou inzerci, billboardy, internetovou propagaci, infocentrum, letáky, soutěže nebo road show po obchodních centrech spojenou s ochutnávkami biopotravin. "Média byla vybrána tak, aby oslovila cílové skupiny. Jejich seznam ale zatím nemůžeme zveřejnit, protože nebyla podepsána konečná smlouva s vítěznou agenturou, která bude kampaň realizovat," uvedl Vilém Frček, tiskový mluvčí SZIF. Veřejné výběrové řízení proběhlo na začátku letošního roku.

Díky řetězcům

Trh s biopotravinami je se 49% nárůstem na výsledný roční obrat 760 milionů korun nejrychleji rostoucím segmentem. V tomto roce se podle odhadů Toma Václavíka z Green Marketingu, který se bioprodukty dlouhodobě zabývá, ještě o sto procent zvýší, tedy zhruba na 1,3 miliardy korun. Do roku 2011 by objem tržeb prý mohl být až 3,2 miliardy.

Za nárůstem stojí především stále širší nabídka biopotravin a jejich propagace v obchodních řetězcích, například Bille, Intersparu, Tescu, Plusu, Kauflandu, Marks & Spenceru či nově také v síti Coop. K propagaci nálepky "bio" také významně přispívá drogistický řetězec dm drogerie. Hamé přišla s bio-produkty až letos, konkrétně s kojeneckou výživou Bio Hamánek, nyní plánuje vstoupit do segmentu kečupů. Pozadu nezůstává ani firma Emco, která letos prvně uvedla bioprodukty, a to v podobě müsli a cereálií.

Hlavně jim dejte ochutnat

Většina řetězců oslovuje zákazníky prostřednictvím informačních letáků, článků ve firemních magazínech a především přímo v místě prodeje. Stěžejní jsou ochutnávky. Výrobky jsou sice dražší, ale výrazně lépe chutnají, proto je třeba přimět zákazníky je vyzkoušet. Poměrně vysoká cena zatím způsobuje, že produkty nevytváří požadovaný zisk. Podle ředitelky marketingu Hamé Marcely Mitáčkové je ale třeba dívat se na tyto náklady jako investici do budoucna.

Co se týče umístění v obchodu a samotné prezentace v místě prodeje, volí řetězce dva různé způsoby. "Jednoznačně se nám osvědčil prodejní koutek. Prezentace je nepřehlédnutelná, zákazník má navíc dokonalý přehled o nabízeném sortimentu," říká David Kolář z marketingu Plusu. Kaufland to naopak řeší včleněním biovýrobků mezi běžný sortiment. "Biopotraviny prezentujeme ve skupině zboží, do které svým charakterem zapadá, například bio těstoviny u těstovin, bio džusy u džusů. Zákazník je rozezná díky viditelnému logu na obale," vysvětlil zástupce společnosti Michael Šperl. Řetězec Interspar zase obě možnosti kombinuje, vystavuje produkty jak mezi běžnými výrobky, tak na zvláštním regálu "Bio". Při akcích jsou pak vystaveny ještě na akčním panelu.

Společnost Emco míří se svými bioprodukty i na mladé lidi, především vysokoškoláky, a uspořádala pro ně road show po ubytovacích kolejích a různých sportovních a společenských akcích, kde se mohli mladí lidé s Emkem nasnídat.

Ztrácíme, navzdory růstu. BioBio hovězí provensálský biftek je posledním bio-produktem diskontního řetězce Plus. Podle Davida Koláře z marketingu bio trh v Česku velmi rychle roste, na Německo nebo Rakousko ale máme prý ještě 5-7 let ztrátu.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů