Čtvrtek, 28. března 2024

Současná biopaliva ohrožují lidstvo

Současná biopaliva ohrožují lidstvo
Dvaapadesátiletý Pavel Šenych devět let řídí v Česku společnost Shell a je tak nejspíš nejdéle sloužícím šéfem petrolejářské firmy u nás. Jeho přispěním vydělává český Shell 500 až 800 milionů korun čistého zisku ročně, letos utrží skoro 40 miliard. Shell u nás patří k nejlepším v žebříčcích produktivity práce, Czech TOP 100, nejobdivovanějších značek i největších plátců daní. Získal cenu Rhodos za image i cenu zákazníků Readers Digest Výběr. Sám Šenych se stal Manažerem roku 2006 v oboru Chemie a plasty. "Nejsem sběratelem ocenění. Práce mne prostě baví," říká šéf firmy se symbolem žlutočervené mušle.


HN: Je ještě něco, co vás v tomhle byznysu a v téhle funkci překvapí?

Neřekl bych, že překvapí. Náš byznys je o neustálých změnách, každý den se děje něco jiného než včera.


HN: Prvého prosince jste na nově otevřené D47 u polských hranic otevřeli dvě nové pumpy Shell a máte jich nyní v síti 175. V Česku je tedy stále šance k růstu firem stavbou nových pump na zelené louce?

Je. Ta správná lokalita se sice dnes hledá obtížněji než v minulých letech, ale pořád se ještě dá. Jsou to hlavně velká města, nové silniční a dálniční tahy. Tam jsou pořád lokality, které zajistí návratnost investic.


HN: Podle evidence, vedené na MPO, je u nás přes 3,5 tisíce veřejných čerpacích stanic. Není to už moc na tak malý trh?

Čerpacích stanic je u nás už víc než dost. Ale jejich struktura je taková, jaká je, protože s sebou nese i historické razítko doby, kdy byly mnohé z nich budovány. Zkrátka celkový počet stanic je velmi vysoký, ale mnohé jsou ve dvorech různých statků a podobně, takže nezasahují běžnou klientelu. Z tohoto pohledu pro ty ostatní, oslovující běžného zákazníka, tady ještě prostor je.


HN: Není dnes už lepší cesta k růstu spíše formou akvizic stávajících pump?

Všichni zkoušejí vše. V polovině devadesátých let si každý stavěl to své, pak došlo k určité míře nasycení, přišla vlna akvizic. První odešlo BP...


HN: Pak se vrátilo do Česka s koupí čerpaček Aral...

Tak. Pak my jsme provedli velmi úspěšnou akvizici stanic DEA, posléze Total, pak tři čerpací stanice Lukoilu, který se po stažení z České republiky vrátil teď zpátky koupí stanic JET od ConocoPhillips. A mezitím spolupracujeme se soukromníky, máme v portfoliu nezanedbatelný počet už postavených pump, které jsme koupili a přetvořili k obrazu svému. Jiné máme v dlouhodobých pronájmech. Například letos jsme zvedli počet čerpacích stanic o patnáct. To není málo.

Ke koupi by mohly být čistě české řetězce


HN: Je na českém trhu ještě k mání nějaká početnější síť čerpaček?

Určitě. Existuje tady fenomén, který v okolních zemích není až tak zastoupen. A to je fenomén čistě privátních a čistě českých řetězců, které mají v mnoha případech velmi významný počet stanic.


HN: Myslíte třeba Pap Oil nebo Robin Oil?

To vy říkáte dvě jména, která mne ovšem napadla také. Vždy na trhu existuje prostor pro jednání.


HN: Ale stejně - dochází už i v českém pumpařském byznysu ke koncentraci do rukou několika málo gigantů, kteří ty malé pohltí?

To je běžný jev, nejen v našem oboru. Podívejte na nedávnou zprávu, že končí diskont Plus a kupuje ho Tesco nebo Billa. Podobná koncentrace může probíhat dlouho, než přijde další extrém - jako když se Microsoft musí rozdělit, protože je už příliš dominantní.


HN: Ale tady asi nehrozí, že by u nás vznikl jeden dominantní Shell...

To ne. Do extrému to nechci hnát. Může nastat i koncentrace. Obrovské konkurenční prostředí, které mezi čerpacími stanice u nás panuje, je ale důkazem, že situace je vyvážená.


HN: To ale říká každý.

Pravda, zní to jako klišé, jenže bez zákazníků a jejich přízně si byznys můžeme vymýšlet, jak budeme chtít, ale pokud se netrefíme do jejich požadavků produktem nebo službami, tak můžeme zavřít krám, zhasnout a odejít.


HN: Mají se u nás petrolejářské firmy bát hypermarketů, jejichž výkonné a levné čerpačky už představují kolem deseti procent v Česku prodaných paliv?

Hypermarkety tu budou, ale myslím, že náš trh se s jejich existencí dokázal srovnat. Tesco je i členem Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Nevnímáme je jako nepřátele, spíš s nimi musíme spolupracovat v obecných oblastech jako bezpečnost provozu, kvalita, legislativa a podobně.

Spalování obilí ujídá lidem z talíře


HN: Vadí vám, že stát u nás nedotuje míchání biosložek do benzinu a nafty? Že se náklady na biopaliva projevují vyšší cenou u čerpaček?

Myslím, že legislativní úprava, alespoň u motorové nafty, dopadla dobře. Nemusí se biosložka, což by bylo velmi problematické, přimíchávat do každého litru. Je jen stanovena celková roční kvóta a je na konečném prodejci, kdy a kde povinná procenta splní.


HN: Jenže já, jako zákazník, nemám šanci poznat, zda si do nádrže liji čirou naftu nebo naftu s příměsí metylesteru řepkového oleje. Případně čirý Natural 95 nebo ve směsi s lihem...

Nejsem si jistý, jestli se to pozná nebo nepozná. Nechme tomu čas, jak se budou požadavky vyvíjet. Při současné koncentraci tří až pěti procent biosložky v palivu to ale opravdu nepoznáte.


HN: Každopádně ale nemám u pumpy volbu, jestli si vyberu naftu, nebo od ledna i benzin, s příměsí nebo bez.

Máte ji v zásadě v případě oněch vysoce diferencovaných paliv. Nejsem si jistý, že například náš jedinečný Shell V-Power Racing musí obsahovat biolíh. Povinností firmy je, aby uvedla na trh určitá procenta alternativních biosložek z celkového objemu prodané produkce. Jestli bude někdo prodávat jenom čistou naftu a vedle toho čistý řepkový olej - jeho volba. To je samozřejmě extrém. Ale jinak Shell si je vědom, že alternativní paliva jsou potřeba. Distribuci biopaliv uskutečňuje už přes 30 let, jsme asi jejich největším distributorem na světě. Druhá věc ale je, že nám už tahle biopaliva první generace vadí. To je z mého pohledu hrozba pro lidstvo. Protože přímo konkurují potravinovému řetězci.


HN: Biopalivy první generace myslíte současné příměsi, tedy například metylester řepkového oleje a líh?

Také. Zkrátka všechna biopaliva, která se vyrábějí z produktů, jež zasahují do potravinového řetězce. Ať už je to obilí, řepa, brambory, třtina a další.


HN: A z jejich produktů nahrazovat fosilní paliva je podle vás zločin?

Jistě. Znamená to třeba aktuální nárůst ceny na komoditních burzách. Pšenice je dnes drahá tak jako nikdy. Třtina, cukrovka, to samé. To bere lidem z talíře - aby se pak propálily někde na silnici. Anebo se musí začít pěstovat víc. To znamená vykácet lesy, udělat z Evropy jedno velké pole. Všude bude řepka olejka. A to je nesmysl.


HN: Máte lepší alternativu?

Dobře. Podívejme se na to ale z širšího pohledu. Daleko užitečnější je jít cestou výroby biokomponentů z plodin nebo jejich částí, které nekonkurují potravinovému řetězci. Takových je spousta, stejně jako potřebných technologií. Tím myslím výrobu ze všech možných bioodpadů, například i ze slámy. Například firma Shell právě otevřela na Havaji výzkum a výrobu biosložky pro paliva z mořských řas, pěstovaných na mořské hladině.


HN: Není to trochu z kategorie sci-fi? Něco takového u nás nikdo nikdy pěstovat nebude. Budete k nám dovážet z Havaje palivo z mořských řas? To by tu nikdo nezaplatil.

Jde o celkovou koncepci.

Evropu nelze vykácet a celou osít jen řepkou


HN: A já se ptám spíš na reálné možnosti českého trhu.

U nás to je také trochu z oblasti sci-fi. Protože Evropu nelze celou osít řepkou. Ambice, aby se do roku 2015 významná část energie pokryla z těchto zdrojů, je nereálná. To je politikum, které nikdo nespočítal dopředu. Lze uspět jen, když zapojíme technologie biopaliv druhé generace. Například z odpadu dřevní hmoty. Zkrátka jsou i u nás dosažitelné technologie, které nebudou konkurovat potravinovému řetězci, a přitom budou schopné nabídnout zdroje jako alternativu fosilních paliv.


HN: Takže u nás byste si představoval alternativní paliva například z dřevní štěpky, třeba z kůry a větví z lesa?

Třeba. Dnes se to spaluje jen tak někde v kotlích, ale je to jeden ze zdrojů.


HN: Už tady existuje nějaká taková technologie?

Shell už v Německu investoval do firmy Choren Industries, která se zaměřuje na přeměnu biomasy v kapalinu. Zařízení zplyňuje dřevní hmotu. Plyn pak zkapalňuje na vysoce kvalitní palivo, které se dá mísit s naftou pro dieselmotory. Ve stoprocentní koncentraci pak toto palivo snižuje emise oxidu uhličitého o devadesát procent v porovnání s běžnou naftou. Je ale pravda, že roky ještě potrvá, než se taková vývojová fáze dostane do fáze komerčního využití. Odhaduje se však, že nějakých 30 procent veškeré světové energetické potřeby bude možné v nějaké době nahradit. Jde jen o to mít připravené technologie.

Pavel Šenych (52)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Ještě než v roce 1998 nastoupil do čela společnosti Shell Czech Republic, pracoval jedenáct let v Benzině. Dnes je v českém zastoupení Shellu předsedou představenstva a na vizitce má napsáno Country Chairman, což sám s nadsázkou překládá jako "zemský místodržící". Kromě toho má ale na starosti i sjednocení technologických postupů při distribuci paliv Shell v celé Evropě.

Šenych je zároveň místopředsedou České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a místopředsedou Holandsko-české obchodní komory. Letos v dubnu získal za odvětví Chemie a plasty titul Manažer roku.

Ve volném čase rád vaří a sportuje - hraje hokej, volejbal, plave i jezdí na kole. Má dvě dospělé děti.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů