Úterý, 23. dubna 2024

Havránková: Neustoupím

Havránková: Neustoupím
Ministři Řebíček a Gandalovič se nemohou shodnout na tom, jak od farmářky získat pozemky pro dálnici.

Z dohody mezi Ludmilou Havránkovou a úřady o tom, že farmářka dostane za 13 hektarů potřebných k dostavbě dálnice do Hradce Králové zhruba 250 hektarů náhradních pozemků, nebude nic. Stát reprezentovaný Ministerstvem dopravy se lekl tohoto svého velkorysého návrhu. Převážily obavy, že o náhradní pozemky v takovém rozsahu by v budoucnu mohli žádat i jiní.
Pravicová vláda proto stojí před nepříjemným rozhodnutím znovu spustit vyvlastňovací řízení. Královéhradeckému magistrátu se do něj ale nechce.
Zatím kabinet nabízí za pole peníze. Havránková je odmítá.
"S tím, co mi teď vláda nabízí, nesouhlasím. Pro nás to není žádné řešení. Peníze nechci, potřebujeme půdu. Ustoupit nemůžeme, živí nás," řekla Havránková Ekonomu.
Dlouho připravovanou výměnu pozemků Topolánkův kabinet neschválil. Postupovat se má standardně: deset hektarů polí u Plačic vyměnit za stejnou rozlohu. A vyplatit náhradu ve výši do 48 milionů korun.

Začínáme od nuly
Mnozí by to s radostí přijali. Tím spíše, že se spor vleče už šestnáctý rok.
Havránková, která pochází z rolnické rodiny, jíž pozemky před padesáti lety už jednou vyvlastnili komunisté, nikoliv.
V tomto duchu také napíše úřadům odpověď. Má na to ještě čas, Ministerstvo dopravy na její dopis čeká do 5. července.
"K dohodě bylo dobře nakročeno, teď bohužel opět začínáme od nuly," připomíná její právní zástupce, pražský advokát a ekologický aktivista Petr Kužvart.
Havránková se vyvlastnění nebojí. Jednak je nepovažuje za možné. A ani kdyby k němu došlo, soudí, by na něm netratila. "Pokud si stát myslí, že na mě něco vydělá, tak se mýlí. Tabulkovými cenami mě odbýt nemůže, muselo by se vycházet z tržní ceny," tvrdí farmářka.

Řebíček versus Gandalovič
Tlak na dokončení stavby dálnice před Hradcem Králové roste. Ministři dopravy Aleš Hřebíček a zemědělství Petr Gandalovič musejí na základě vládního usnesení do konce listopadu předložit návrh, jak celou věc konečně vyřešit.
Nebudou to mít jednoduché. Nedovedou se dohodnout ani mezi sebou. Nijak nepomáhá, že oba patří k ODS. Protichůdné resortní zájmy převažují.
Na jedné straně Řebíčkova snaha být zadobře s těmi, kdo dálnice stavějí a kteří o vyvlastnění nebo alespoň o jeho hrozbě mluví bez větších zábran. Na straně druhé Gandalovičův zájem vycházet dobře se zemědělci-restituenty, kteří jsou na podobná slova citliví. Ministr zemědělství navíc s mnoha restituenty kvůli nevyplaceným transformačním družstevním podílům válčí.
Ministr Řebíček, který má blíž k premiérovi, je tvrdší: "Pokud paní Havránková nebude s naším návrhem souhlasit, nezbude než ji vyvlastnit."
Argument, že dohoda o výměně pozemků byla před podepsáním, Řebíček nebere. "Tu nedojednávalo moje ministerstvo," zdůrazňuje. Zapomíná však, že se na nadstandardní výměně předběžně s Havránkovou dohodlo Ředitelství silnic a dálnic. Státní organizace, které už druhý rok velí.

Obava z precedentu
Proč došlo ke změně názoru? Na resortu dopravy se obávají, že se vypořádání s Havránkovou stane precedentem. Stát by v budoucnu musel při stavbách komunikací sáhnout hlouběji do kapsy. "Naši právníci mi řekli, že takovou výměnu jednoduše podepsat nelze," vysvětluje Řebíček.
Nikdy v minulosti nedošlo k tomu, že by se pozemek měnil za mnohonásobně větší. Proto právníci, s nimiž ministerstvo spolupracuje, tvrdí, že rozdíl vyplývající z odlišného ocenění zemědělské půdy a stavební parcely se musí vyplatit jako finanční náhrada.
"Pokud dojde na vyvlastnění, bude to souboj advokátů. Dali jsme paní Havránkové velkorysou nabídku na finanční náhradu: Pokud ji odmítne, tak máme za to, že jsme vyčerpali všechny možnosti k dohodě," dodává tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Ta v tom ale nezůstane sama - část pozemků už před lety prodala ekologům a ti je vlastní dodnes. Stát by musel vyvlastnit i je.
To, že by se kauza Havránková mohla stát vzorem pro podobné případy, pokládá za významný důvod krachu dosavadních jednání i advokát Kužvart: "Na tom, že by se stát s těmi, od nichž chce pozemky, rozumně vyrovnal, není nic přece špatného. Naopak."
Ministru zemědělství se vyvlastnění nezamlouvá. Jde o sledovaný případ a mezi restituenty takový postup ODS popularitě nepřidá.
"Pozemek Ludmily Havránkové buď musí být oceněn jako stavební, a nevidím nic špatného ani na tom, pokud jí stát vydá náhradní pozemky ve stejné ceně," potvrzuje místopředsedkyně Svazu restituentů v zemědělství Miloslava Pešková. Připouští ale, že stavba dálnice je ve veřejném zájmu a i farmářka by měla hledat cestu k dohodě.
Gandalovič se pro případ, že Havránková dohodu založenou na vyplacení finanční náhrady skutečně odmítne, přimlouvá za další jednání. "Vyvlastnit ji by s ohledem na to, co ona i její rodina za komunismu prožili, bylo velkou politickou chybou," zdůrazňuje.

Horký brambor
S Havránkovou o pozemcích pod dálnicí chtěla mluvit i královéhradecká ODS. Marně. "Pozvání jsem odmítla, byla jsem po operaci. Nešlo to," odmítá farmářka slova úředníků i politiků o tom, že se schovává a nechce s nikým jednat.
Vedení města zřejmě dostane do rukou horký brambor. Pokud skutečně dojde na vyvlastnění, bude to v kompetenci vyvlastňovacího úřadu a tím v tomto případě bude právě královéhradecký magistrát.
"Dálnici potřebujeme dostavět, ale vyvlastnění se mi vůbec nelíbí. O výměně pozemků na Ministerstvu dopravy jsem jednal a nechápu, proč má být najednou všechno jinak," zlobí se primátor Hradce Králové Otakar Divíšek (ODS). Naznačuje také, že se magistrát pokusí případné řízení předat někomu jinému. "Nevěřím, že k němu nakonec dojde. Paní Havránková je ochotna jít do krajnosti a bude se bránit všemi prostředky," dodává primátor.
Na Ministerstvu dopravy ale tvrdí, že právě vyvlastnění je nejrychlejším řešením. Ministrův náměstek Jiří Hodač uvádí, že zhruba za rok by se na pozemcích, které zatím patří Havránkové, mohlo začít pracovat. Stavba by od té chvíle trvala další dvě léta.

AUTOR: Josef Pravec

Jak se vyvíjela kauza Ludmily Havránové
1997 - V souvislosti s plány na stavbu dálnice D11 upozorňuje Havránková úřady, že bude mít zájem o náhradní pole.
Červen 2004 - Stát zahájil řízení o vyvlastnění, to je prozatím pozastaveno.
Březen 2007 - Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač žádá Havránkovou, aby přistoupila na výměnu polí podle rozlohy. Rozdíl v hodnotě by byl kompenzován napojením zbývajících pozemků na dálnici.
Září 2007 - Předběžná dohoda Havránkové o výměně 13 hektarů u Plačic za 250 hektarů náhradních polí.
Duben 2008 - Pozemky se podle vlády mají vyměnit za pole o stejné rozloze a rozdíl vypořádat peněžní náhradou.
Červen 2008 - Havránková je odhodlána nabídku kabinetu odmítnout.

10 hektarů a až 48 milionů korun.
Tolik nyní stát nabízí Ludmile Havránkové výměnou za její pole.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů