Čtvrtek, 28. března 2024

Brazílie jako vzor

Brazílie jako vzor

Brazílie jako vzor

Největší stát Jižní Ameriky – Brazílie – je považován za vzor v otázce nahrazování fosilních paliv etanolem, nebo chcete-li alkoholem. Nebyl to však progresivní přístup ohleduplný k životnímu prostředí, nýbrž jakási forma patriotismu, která v sedmdesátých letech převedla brazilskou vojenskou vládu k programu podpory pěstování cukrové třtiny pro výrobu etanolu. Dlouhá léta dostávali zemědělci, výrobci etanolu i výrobci automobilů ekonomické výhody a subvence, které Brazílii učinily zemí s největším podílem automobilů na alkohol na světě. Například asi 90 % všech automobilů prodaných v roce 1983 bylo uzpůsobeno ke spalování alkoholu.

Brazílie byla nezávislá na světových cenách ropy. Na začátku devadesátých let, kdy cena ropy klesala a v Brazílii se střídaly vlády, lidé považovali masivní podporu etanolového programu za zbytečné plýtvání státními penězi a v prostředí hyperinflace a chabnoucí ekonomiky byla většina podpůrných programů zrušena. Ani pak však automobily na etanol zcela nezmizely. Řetězec výroby a obchodování s etanolem od úrovně zemědělců až po čerpací stanice začal intenzivně hledat možnosti zefektivnění svých podnikatelských aktivit, aby mohli zůstat ve specifickém odvětví průmyslu ekonomicky aktivní.

Zatímco vyspělé země dotace do zemědělství navyšovaly, brazilská vláda subvence razantně seškrtala. V době kdy se Evropa začala zabývat biotechnologiemi, zkoumali vědci v Brazílii mnohem prozaičtější problém: jak zefektivnit produkci etanolu. Výsledek je pozoruhodný. Když v sedmdesátých letech bylo možné získat z hektaru půdy využité pro pěstování cukrové třtiny asi 2 tisíce litrů alkoholu, dnes lze ze stejné plochy vyrobit asi trojnásobné množství.

Před několika lety, když ceny ropy začaly růst do závratných výšin, zažil etanol v Brazílii renesanci. Lidé se začali ke svým alkoholovým miláčkům rychle vracet, když zjistili, že cenový rozdíl mezi benzínem a lihem u čerpacích stanic začíná být opět velký. Tentokrát již ne díky vládním subvencím, ale díky vysoké ceně ropy. Automobily, které v minulosti jezdily pouze na alkohol jsou v posledních letech nahrazovány moderními stroji, jejichž elektronika se samočinně přizpůsobuje jakékoliv směsi benzinu a alkoholu. Tzv. Flex-Fuel automobily prožívají svůj zlatý věk. 17 % nových automobilů prodaných v Brazílii v roce 2004 bylo schopno spalovat jak benzín tak alkohol. Vláda daňově zvýhodnila cenu takových automobilů a je zřejmé, že rostoucí ceny ropy přesvědčí také další motoristy. Naprostá převaha alkoholu v nádržích automobilů, jak ji v Brazílii znali v osmdesátých letech, bude asi ještě nějaký čas jen plánem, ale i tak je brazilský automobilový trh vzorem pro řadu automobilově vyspělých zemí.

Největším výrobcem alkoholových vozidel v Brazílii je Volkswagen, následován General Motors a Fordem.

ZDROJ:www.magazin-auto.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů