Čtvrtek, 28. března 2024

S řasami nad oblaka

Letadla zkoušejí nové pohonné hmoty, třeba ze semen dávivce černého
S řasami nad oblaka
Do vzduchu vylétla první letadla poháněná biobenzinem z řas a plevelu. Čerpat do nádrží biopaliva takzvané druhé generace by do dvou až sedmi let mohli i evropští automobilisté.

Dvě hodiny kroužil nad Houstonem v první polovině ledna Boeing 737. Fakt, že jej z padesáti procent pohánělo palivo z řas a ze semen keříku dávivce černého, se na jeho výkonu nijak neprojevil. Letadlo dokonce podle pilota spotřebovalo celkem méně paliva, než kdyby při manévrech využívalo klasické pohonné hmoty. Nedlouho předtím vyslaly do vzduchu pokusný letoun částečně plněný biopalivem z dávivce novozélandské aerolinie, do konce letošního ledna se očekává i japonské testování letu na brukvovitou plodinu zvanou lnička setá. Společné těmto třem pokusům je, že se zaměřují na takzvaná biopaliva druhé generace, tedy taková, která nezasahují do lidského potravinového řetězce. Proti snaze o náhradu fosilních paliv benzinem a naftou vyráběným z řepky, cukrové třtiny či kukuřice se totiž ozývají stále silnější protesty. OSN vydala loni na podzim varování, že honička za rostlinnými palivy může ve třetím světě vyvolat hladomor, protože zvyšuje ceny potravin. Pokusné lety na rostlinná paliva sice označuje český konzultant pro ekologická rizika Miroslav Šuta za "PR akci aerolinek, které jsou stále rychleji rostoucím zdrojem znečištění ovzduší", biopalivům, která nekonkurují lidské potravě, však dávají odborníci jasně zelenou. "Smysluplné to ovšem bude tehdy, až se bude v pohonných hmotách ze sta procent využívat biosložka," kritizuje Vladimír Stupavský ze Společnosti pro biomasu Biom současné přimíchávání nepatrného podílu biopaliv do klasických pohonných hmot v rámci kvót stanovených Evropskou unií. Právě zvyšování podílu biopaliv z klasických zemědělských plodin může mít za následek potravinovou krizi, varují odborníci. To by však neměl být případ biopaliv ze zdrojů, které nekonkurují lidskému potravinovému řetězci. "Biopaliva druhé generace se dají vytvořit v podstatě ze všeho, co má organický prvek, ať už to je dřevo z polomu nebo tuky z jídelen, které dnes zbytečně zahnívají na skládkách," vysvětluje Stupavský, podle něhož je otázkou dvou až sedmi let, kdy se takové pohonné hmoty stanou realitou všedního dne. Ostatně na výrobě bionafty z bioodpadů si ve světě firmy už zakládají byznys. Nizozemská Solarix například nabízí podnikům, které produkují jako odpad rostlinné či živočišné tuky, zařízení, jež je pomohou jednoduše přeměnit na bionaftu. Vyrobením pohonných hmot z vlastních zdrojů přímo na místě slibuje firmám ušetřit za náklady na likvidaci a dopravu odpadu a zároveň za nákup klasických pohonných hmot. V řasách vidí Solarix perspektivu také - v současné době staví v Nizozemsku reaktor na jejich pěstování. Z hektaru řas je totiž prý možné vyrobit ročně až sto tisíc litrů bionafty, což je dvacetkrát více než z hektaru palmových plantáží, které navíc připravují třetí svět o obživu.

Radka Smejkalová
Zdroj:Týden
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů