Češi mají první "pravou" biorestauraci s certifikátem
Zastánci ekologie a především milovníci zdravé stravy mají nyní důvod slavit - v Česku vznikla první certifikovaná biorestarauce. Licence byla udělena před pár dny dvojici brněnských jídelen s názvem Rebio, které provozuje moravská firma Rebio Sun.
Je to poprvé od počátku devadesátých let, kdy se v Česku ekologicky šetrné biopotraviny začaly prodávat, co se logo BIO objeví i na veřejném stravovacím zařízení.
Není bio jako bio
"Naši první restauraci jsme v centru Brna otevřeli už v roce 2004, druhá přibyla loni v létě," říká majitel Rebia Miroslav Korbička.
V té době ovšem restaurace fungovaly jen jako jídelny se zdravou stravou, oficiální titul "BIO veřejné stravovací zařízení", který ve svých zákonech vymezuje Brusel a slyší na něj i české vládní instituce, udělila Rebiu nezávislá inspekční organizace KEZ.
Ta v Česku funguje jako kontrolní orgán ekologického zemědělství a prověřeným biopotravinám může vydávat certifikáty BIO. Kromě KEZ mají stejnou pravomoc mají ještě dvě další organizace organizace - Biokont CZ a ABCERT, ovšem KEZ jako jediný zahájil vlastní program i pro certifikaci biorestaurací.
"Certifikace restaurací je velmi důležitá. S biocertifikátem získají návštěvníci restaurací maximální důvěru v transparentnost celého dodavatelského řetězce. Jídelny a restaurace si snad brzy uvědomí, že pokud se chtějí na trhu odlišit a působit důvěryhodně, certifikace provozu dle bio směrnic je nezbytná. Napsat si totiž na jídelní lístek "bio", a nebýt certifikován je nejen neseriózní vůči zákazníkům, ale také nefér vůči ostatním, certifikovaným provozům," říká Tomáš Václavík ze společnosti Greenmarketing, která se specializuje na oblast marketingu v ekologickém zemědělství.
Bio chutná i za krize
Přestože biopotraviny bývají kvůli přísným výrobním předpisům až jednou tak drahé než běžné výrobky, vyšší cena jim neškodí. A to dokonce ani v době krize, která zákazníky nutí šetřit.
"Spotřeba biopotravin se u nás loni zvýšila o 40 %, tedy o více než půl miliardy korun na současných 1,8 miliardy. Po sedmdesátiprocentním zvýšení prodejů v roce 2007 se sice růst vloni zpomalil, nicméně stále roste český trh nejrychleji na světě," tvrdí Václavík.
Ani samo Rebio krize prozatím nepálí, počet zdejších strávníků se v posledních dvou letech zdvojnásobil a majitel Rebia nevylučuje ani expanzi do Prahy. "Přesto se ale snažíme krizi nepodcenit a pečlivě kontrolujeme provozní náklady," dodává Korbička.
AUTOR: Zuzana Keményová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz