Krizi vnímáme jako příležitost
V dubnu obdržela v Paříži česká společnost Country Life ocenění "Good Egg - Dobré vejce". Ocenění vyhlašuje mezinárodní organizace na ochranu hospodářských zvířat Compassion In World Farming a získat jej mohou společnosti podporující nebo prodávající vejce z volných chovů nebo chovů na podestýlce. Nejen o vejcích, ale o celém trhu s bioprodukty jsme hovořili s Lubomírou Chlumskou, marketingovou manažerkou společnosti.
Jaké změny se u vás udály během tohoto roku?
V roce 2008 jsme v rámci našeho velkoobchodního sortimentu zavedli 180 novinek. Jednalo se o celou škálu výrobků od těstovin, rostlinných nápojů a kysaných výrobků přes speciální potraviny, jako je naklíčené mleté lněné semínko či směsi speciálních olejů, až po rozšíření řady ekologické drogerie a přírodní kosmetiky. V rámci naší biopekárny jsme v roce 2008 nabídli zákazníkům 8 nových výrobků, vč. řady pečiva z kamutu, prapůvodní obiloviny s výjimečnými výživovými vlastnostmi. Jedná se o první řadu bio kamutového pečiva prodávaného v ČR.
A kromě nových výrobků?
Hodně jsme se věnovali zdokonalení našich existujících provozů - po rekonstrukci jsme znovuotevřeli naši prodejnu v Dejvicích na Praze 6, která je naší největší. Na přelomu roku jsme také realizovali změnu koncepce v prodejně a občerstvení v Jungmannově ulici, kde jsme zavedli samoobslužný výdej jídel a v rámci prodejny rozšířili nabídku sortimentu vč. zavedení prodeje bio ovoce a zeleniny. V ekocentru v Nenačovicích u Berouna jsme otevřeli vzorkovou prodejnu velkoobchodu Country Life - prodejnu Archa.
Do jaké míry letos pociťujete ekonomickou krizi na odbytu své produkce?
Zákazníci bezpochyby víc hledí na cenu. Pro větší část je ale bio a zdravý životní styl důležitou součástí jejich života a konzumace těchto potravin se nevzdávají. Zajímají se však o cenové akce a jiné zvýhodněné nabídky. Hledají, kde by konkrétní výrobek nakoupili co nejlevněji, a čím dál tím více pro ně chodí do supermarketů a hypermarketů. Někdy, pokud je v oblasti zdravé výživy k dispozici výrobek jak v konvenční, tak v biokvalitě, dají nyní zákazníci přednost variantě konvenční, ale to se děje spíše jen tehdy, když je biovarianta výrazně dražší.
A velkoobchod?
Mnoho odběratelů našeho velkoobchodu, hlavně menších prodejniček, se potýká s problémy, mají obavy z budoucnosti. Zákazníků mají stále stejně, ale dělají menší nákupy. Dokonce skončil i jeden z našich velkých odběratelů. Na druhé straně máme mnoho odběratelů, kteří si nestěžují a daří se jim. Jde především o větší pražské prodejny, často umístěné v prestižních lokalitách. Jejich zákazníci často patří k sociálně silnějším vrstvám. Celkově by se dalo říci, že panuje všeobecná nervozita, ale i důvěra v budoucí pozitivní vývoj.
Museli jste pod vlivem ekonomické krize upravit svou cenovou politiku?
Ceny upravujeme neustále, snažíme se pružně reagovat na situaci na trhu. Nelze říci, že bychom právě z důvodu krize museli nějak významněji upravovat cenovou politiku. Výraznější úpravy cen jsme naopak museli uskutečnit v souvislosti se změnou kurzu české koruny.
Jaké máte plány na tento rok?
Krizi vnímáme jako příležitost - příležitost pro hledání nových možností, lepších řešení. Jednou z klíčových oblastí, na kterou se chceme v tomto roce zaměřit, je zkvalitňování našich stávajících služeb a zefektivnění stávajících aktivit. Proto pracujeme na projektech, jejichž cílem je zvýšení spokojenosti odběratelů i koncových zákazníků. Plánujeme také modernizaci některých našich technologií.
Na konec jara chystáme otevření bistra, které doplní naši nově rekonstruovanou prodejnu v Dejvicích na Praze 6. Chystáme i zavedení zajímavých novinek do našeho sortimentu. Máme i další projekty, o kterých bych zatím nechtěla mluvit. Jejich výsledky budou zákazníci moci brzy sami posoudit.
AUTOR: Radana Čechová
ZDROJ: REGAL