Čtvrtek, 25. dubna 2024

Ve světě se v 1Q prodalo 3,5 milionu elektrických aut a hybridů, meziročně o 22 % víc Evropě vládnou hybridy, v Číně čistě elektrická auta, Česko nadále zaostává

Ve světě se v 1Q prodalo 3,5 milionu elektrických aut a hybridů, meziročně o 22 % víc Evropě vládnou hybridy, v Číně čistě elektrická auta, Česko nadále zaostává

Na nejvyspělejších světových trzích se v 1. čtvrtletí prodalo 3,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem. Meziroční tempo růstu zpomalilo na 22 %. Na velkých evropských trzích už přitom téměř každé druhé nově prodané auto má elektrický nebo hybridní pohon, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Český trh nadále výrazně zaostává.

Téměř každé druhé auto prodané na 10 nejvyspělejších evropských trzích má čistě elektrický nebo hybridní pohon. Z celkových 2,56 milionů registrací mělo nějakou formu elektrického pohonu 1,23 milionu vozů, tedy 48 %. V Evropě mají zatím stále nejsilnější postavení hybridní vozy, těch bylo nově zaregistrováno téměř 700 tisíc, meziročně o 30 % víc. Nových čistě elektrických aut bylo v 1. čtvrtletí registrováno 362 tisíc, meziročně o čtvrtinu víc. Zájem o plug-in hybridy naopak klesl o 8 procent.
,,Zájem o plug-in hybridy bude klesat s tím, jak se bude postupně zmenšovat jejich podpora. Ukazuje se totiž, že především ve firemních fleetech se plug-in hybridy nenabíjejí tak často, jak by mohly a k provozu využívají spíše benzín. Zatímco v Evropě jsou nejoblíbenější hybridy, tak nejsilnějším trhem pro čistě bateriové vozy je Čína. I tam ale došlo k poklesu státních dotací, proto tempo růstu nových registrací čistě elektrických aut v porovnání s loňským rokem kleslo," komentoval výsledky prodejů za první čtvrtletí expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na nejvýznamnějších světových trzích se v 1. čtvrtletí prodalo 3,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním pohonem, meziročně je to o 22 procent víc. Zhruba polovinu z těchto prodejů tvoří čistě elektrická auta, jejichž prodeje vzrostly o 23 %. Za zpomalením tempa růstu z loňských celoročních 70 % je právě Čína, na kterou připadají téměř dvě třetiny všech nových registrací čistě elektrických aut. V Číně přitom došlo ke snížení dotací od nového roku, což vedlo k silným nákupům v loňském druhé pololetí a meziročnímu růstu o 85 % za celý loňský rok.
Studie PwC počítá s tím, že za 5 let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí. V roce 2028 by tak na světě mělo jezdit 64,4 milionu aut s bateriovým nebo hybridním pohonem oproti současným 29 milionům. Nejrychleji se přitom bude rozvíjet trh čistě elektrických aut, který by mělo být 35 milionů oproti současným 11 milionů. Prodeje elektroaut tak již brzy překonají prodeje hybridů, kterých by za 5 let mělo jezdit 23 milionů, zájem o plug-in hybridy se za pět let zvýší jen pomalu ze 4 na 6 milionů.
V Evropě i USA dosud prodejům vládnou především modely Tesly. Ta je populární i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila. V poslední době nicméně čínské automobilky oznámily poměrně razantní průnik na evropské trhy. ,,Na hlavních evropských trzích jsou nicméně zatím v první desítce prodejů jen Tesla a evropské značky. Čínské automobilky budou u zákazníků narážet především na neznalost tamních značek, která bude v počátku evropské zákazníky odrazovat," dodal Pavel Štefek.
Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. Loni se v ČR prodalo jen zhruba 5000 čistě elektrických vozů, to jsou asi 2 % celkových prodejů. ,,Trh v České republice potáhnou především firmy, které v rámci svého ?zezelenání' budou obměňovat svůj vozový park za elektroauta. Státní podpora elektromobility v Česku je i v porovnání se zeměmi střední a východní Evropy řádově nižší. Dobíjecí infrastruktura se poměrně rychle rozvíjí, ale v porovnání se západní Evropou stále výrazně zaostává," uzavřel Pavel Štefek.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů