Úterý, 19. března 2024

Škodovka na zemní plyn: první seznámení s novou Octavií G-Tec

Už řadu let nabízí několik automobilových značek v Česku vozy, které jsou schopny jízdy na stlačený zemní plyn (CNG)...

Škodovka na zemní plyn: první seznámení s novou Octavií G-Tec

Přestože je prokazatelné, že tyto automobily dokážou svým majitelům ušetřit značné náklady na palivo, megahitem se zatím nestaly.

Tento měsíc se ovšem dostal na tuzemský trh vůz, který má podle mnohých potenciál na to, aby pozornost českých motoristů k tomuto ekologičtějšímu pohonu přitáhl. Je jím Škoda Octavia G-Tec, speciální verze nejprodávanějšího automobilu na českém trhu. K mání je jak ve verzi liftback, tak kombi.

Cena začíná na částce 433 900 korun v případě liftbacku.

Úctyhodný dojezd

Hlavním argumentem prodejců těchto vozů při komunikaci s potenciálními zákazníky bude nepochybně to, že při volbě tohoto automobilu nemusí podstupovat žádná podstatná omezení. Ta přitom obvykle při uvažování o volbě některého typu ekologického pohonu vstupují do hry.

U Octavie G-Tec (a stejně tak u koncernových sourozenců - Volkswagenu Gold či Seatu Leon, s nimiž ekologická škodovka sdílí motor a palivovou soustavu) lze naopak zdůrazňovat další výhody. Mezi ty patří nepochybně dojezd.

Zemní plyn je uložen ve dvou nádržích o celkovém objemu patnáct kilogramů. To umožňuje podle výrobce při spotřebě 3,5 kilogramu na sto kilometrů dojezd více než 400 kilometrů. Navíc ale konstruktéři ponechali pod zadními sedačkami auta plnohodnotnou benzinovou nádrž.

Jakmile tedy dojde plyn, auto se samo přepne do režimu jízdy na klasické tekuté palivo. Pokud jsou plynové nádrže naplněné, auto pouze nastartuje na benzin a pak přejde do plynového režimu. Pouze v zimě za extrémních mrazů je benzin využíván delší dobu.

Jednoduchou matematikou lze po sečtení předpokládaných dojezdových vzdáleností na obě paliva (410 kilometrů na CNG + 920 kilometrů na Natural 95) vypočítat zvětšený akční rádius až na úctyhodných 1330 kilometrů.gtec


Zákazové značky s písmeny CNG pomalu mizí

Ne každý a ne za všech okolností samozřejmě dokáže jezdit v intencích uváděné spotřeby. Novináři zatím měli možnost otestovat si Octavii G-Tec pouze v rovinatém Nizozemsku, kde dodržování tabulkových hodnot není až tak velký problém. Přesnější soud bude možné vyřknout až po vyzkoušení automobilu v kombinovaném provozu v prostředí českých ulic, silnic a dálnic. Lze ale odhadovat, že reálná spotřeba průměrných řidičů bude zhruba 4-4,5 kilogramu CNG na 100 kilometrů, a plyn v nádržích tak vystačí na ujetí zhruba tří set kilometrů.

Také záleží na tom, jak kvalitní CNG načerpáte. Ve voze nás překvapil údaj zobrazený palubním počítačem, že plyn v nádržích má kvalitu pouze 80 procent. Kvalitnější palivo by samozřejmě přineslo delší dojezd, protože řidič nemusí tolik šlapat na plynový pedál, aby jel stejnou průměrnou rychlostí.

Protože zemní plyn je lehčí než vzduch a i při případném úniku by jej v podzemích garážích odsála klimatizace, mizí pomalu z vjezdů do parkovacích domů zákazové značky s písmeny CNG uprostřed. Tohoto omezení se tedy vlastníci Octavie G-Tec obávat nemusejí.

Zavazadlový prostor je menší

Poněkud omezeni budou pouze tehdy, jestliže naplní vozík v nákupním centru opravdu mimořádně velkým nákupem. Vinou umístění plynových nádrží pod podlahou zavazadlového prostoru totiž tento velký trumf mladoboleslavského bestselleru doznal úpravy. Zavazadlový prostor je menší o 130 litrů a pod jeho dnem samozřejmě není prostor pro rezervní kolo. Do kombíku se vejde místo tradičních 610 litrů pouze 480, u liftbacku je to ještě o dvacet litrů méně. Pro běžné používání je to však stále dostatečná velikost.

Vůz pohání speciálně upravená verze turbomotoru 1,4 TSI o výkonu 81 kW. To je pro řidiče, kteří příliš nevyužívají sportovní jízdy, obstojná hodnota. Nicméně zejména s plně naloženým vozem bude nutné při jízdě do kopce nebo při předjíždění podřazovat častěji, než by činil řidič jedoucí s vozem s původní čistě benzinovou verzí tohoto motoru. Ten má totiž o citelných 22 kW větší výkon.

Interiér vozu se od běžné octavie téměř ničím neliší. V podstatě jediným odlišením je druhý ukazatel stavu paliva mezi palubními přístroji.

V Nizozemsku jsme si při mezinárodní novinářské prezentaci vyzkoušeli i tankování CNG. Bylo to v areálu klasické čerpací stanice jednoho nadnárodního řetězce. Stojan pro tankování stojí v sousedství těch, z nichž vytéká benzin či nafta. Nasazení a zajištění pistole na příslušný otvor, který je v autě vedle hrdla běžné nádrže (a pod stejným plechovým krytem na boku), zvládne podle stručného návodu každý. Pro začátek tankování je ještě třeba stisknout speciální tlačítko na boku.

Co je zemní plyn a jaký je rozdíl mezi CNG, LNG a LPG

- Zemní plyn je bezbarvý, nezapáchající a hořlavý. Řadí se do skupiny topných plynů. Využívá se v kogeneračních jednotkách a v dopravě jako palivo pro motorová vozidla, k vytápění, vaření a ohřevu vody, stejně tak v elektrárnách a teplárnách.

- Zemní plyn se může vyskytovat ve dvou formách - jako CNG (Compressed Natural Gas), což je stlačený zemní plyn při tlaku 200 barů, a LNG (Liquefied Natural Gas), což je zkapalněný zemní plyn při teplotě minus 162 °C.

- Skládá se převážně z metanu a vyšších uhlovodíků s malou příměsí inertních plynů. Zemní plyn je nejedovatý, nedýchatelný a lehčí než vzduch.

- Oproti tomu LPG (Liquefied Petroleum Gas) je zkapalněný ropný plyn. Je směsí uhlovodíkových plynů, která se používá rovněž jako palivo do spalovacích motorů. Jedná se o novodobější označení pro směs topného plynu známou jako propan-butan. Je těžší než vzduch.

- Plyn jako palivo pro spalovací motory se používal již před 150 lety. Zemní plyn hoří při vyšších teplotách než benzin i nafta, díky čemuž klesají emise nespálených uhlovodíků. Motor na zemní plyn má vyšší účinnost než ten, který spaluje benzin. Náklady na palivo jsou při současných cenách kolem 25?korun za kilogram zhruba poloviční ve srovnání s benzinovým autem. Jeden kilometr lze ujet za méně než korunu.

AUTOR: Radek Pecák

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů