zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Eko pohony už nejsou omezující

09.07.2014
Eko pohony už nejsou omezující

Petr Holeček, corporate sales manager, Volkswagen osobní vozy

Automobilka Volkswagen letos výrazně rozšířila svou paletu ekologických vozů. Kromě nového Golfu jezdícího na CNG představila také dva elektromobily - malý městský e-up! a větší e-Golf. "Do roku 2018 nechceme být jen největší automobilkou na světě, ale také nejekologičtější," říká Petr Holeček, manažer zodpovědný v Česku za prodej osobních vozů Volkswagenu firemním zákazníkům.

OTÁZKA: HN: Jak se dají podle vás naplnit plány být nejekologičtějšími na světě?

Nemůžeme se soustředit jen na samotná auta, ale i na jejich výrobu. Proto se snažíme šetřit zdroje, ze kterých se auta vyrábí. Znamená to úsporu vody, materiálu a recyklaci. Snížili jsme o 25 procent spotřebu vody, emisí CO2, a měla by se alespoň čtvrtina materiálů recyklovat zpět do další výroby. Dalším důležitým bodem je elektřina, kterou se minimálně v Německu snaží továrna získávat z obnovitelných zdrojů, tedy ze solárních a větrných elektráren. Náš přístup ovšem aplikujeme celosvětově, i ve fabrikách v USA, Mexiku, Číně nebo Rusku.

OTÁZKA: HN: Během poslední doby jste přišli na trh s několika novými modely zaměřenými na alternativní pohon. Jak se bude rozšiřovat vaše nabídka dál?

Snažíme se teď produkovat co nejekologičtější auta. Děláme úsporné i samotné konvenční pohony, tedy benzinové a naftové, díky naší technologii Bluemotion. Začali jsme s elektromobily a soustředíme se i na plug-in hybridy. U alternativních pohonů je nejsilnější naše paleta aut na CNG. Nejdříve jsme měli Passat a Touran, teď jsme přidali up! a Golf. Nabídku máme tedy už prakticky kompletní, ale dokážu si představit, že se třeba ještě rozšíří na kompaktní SUV. Model Tiguan by tak také mohl jít cestou CNG.

OTÁZKA: HN: Když porovnáme Česko se západní Evropou, tak je patrné, že zájem o ekologická auta není stále tak velký. Čím to podle vás je?

Tady hraje roli více faktorů. Zákazníci o alternativních pohonech především málo vědí, proto by byla vhodná nějaká osvěta. Lidé jsou pořád hodně konvenční a nemají odvahu koupit si něco nového, pro ně nevyzkoušeného. Navíc není příliš cítit ani snaha ze strany státu motivovat je k nákupu takového vozu. V mnoha evropských zemích existují dotace, což u nás chybí. Nicméně vím, že existují pracovní skupiny na ministerstvech průmyslu, dopravy nebo životního prostředí, které se tímto problémem zabývají. Částečně se tu tak začíná probouzet veřejná doprava, která dotace získává. Podpora soukromé sféry ale pořád chybí.

OTÁZKA: HN: Jaká je podle vás správná motivace?

Jsou dvě cesty, jedna je pro zákazníka příjemnější, druhá méně. Dotace je samozřejmě příjemná. Nebo může naopak existovat vyšší daň za méně úsporné auto, jako například v Rakousku. Stačí si vybrat jednu a nastavit směr.

OTÁZKA: HN: Nebrání většímu rozšíření alternativních pohonů také předsudky? Přece jen člověk neví, jakou cenu bude mít třeba auto na CNG, až ho bude za pár let chtít prodat.

Je pravda, že tady pořád ještě příliš neexistuje sekundární trh, protože ty technologie jsou relativně nové. Třeba CNG ale nyní funguje z 90 procent v korporátní sféře. A firma na auto nekouká jako na prostředek pro zábavu, ale na něco, s čím se pracuje. S firemním zákazníkem tedy řešíme hlavně to, kolik auto stojí. A právě přes finanční úsporu je šance auta prodávat a dostávat do firem. Taková společnost, která má vozový park se stem, dvěma sty aut, už získá velmi pěknou úsporu. Ať už je řeč o spotřebě, menším objemu motorů, a tím i nižším povinném ručení, nebo třeba o faktu, že jsou taková auta osvobozena od silniční daně. Ve firmách je pak řídí lidé, kteří si je vyzkouší, zjistí, že fungují prakticky bez omezení a začnou se o ně zajímat i soukromě. Čím víc aut přesuneme do firemního prostoru, tím víc o ně bude zájem i v soukromé sféře. A jakmile skončí operativní leasing, auta se dostanou do bazarů a vybuduje se sekundární trh.

OTÁZKA: HN: Dosud bylo Česko z hlediska CNG spíš v začarovaném kruhu "málo plniček rovná se málo aut" a obráceně. Už se podle vás začíná tento kruh alespoň rozevírat?

To bývá v začátcích vždycky, asi jako problém s tím, jestli byla dřív slepice nebo vejce. Situace se ale nyní začíná zlepšovat. Lidé pochopili, že je to pro ně výhodné, firmy v tom začaly vidět byznys, takže se nyní rychle staví nové plničky. Do konce roku jich má být stovka. Vzpomínám na dřevní doby, kdy bylo potřeba kvůli natankování plynu shánět klíče u vrátného, a pak plnit někde v okrajovém prostoru. Dnes je to jinak. Například na benzince u Humpolce je už stanice na CNG postavena hned vedle běžných stojanů, takže snadno načerpáte plyn i benzin zároveň. Sám jezdím s autem na CNG a vím, kde se dá snadno čerpat, takže pro mě není žádným omezením. A třeba s aplikacemi na mobilní telefon, které ukážou, kde je plnička, je cestování ještě pohodlnější.

OTÁZKA: HN: Pojďme ještě k elektromobilům, letos jste na ně očividně vsadili. Mají ty šanci uspět ve firmách?

Mají. Když se podíváte na nejrůznější studie, zjistíte, že z osmdesáti procent lidé jezdí tutéž trasu do padesáti kilometrů denně, tedy do práce. A na to dojezd elektromobilů určitě stačí. Výhodou je, že si je lze dobít z jakékoliv zásuvky. Můžete doma v garáži a pak v práci, takže jezdíte bez omezení nebo strachu, že vám auto zůstane někde stát. Na delší cesty se ale samozřejmě nehodí, od toho je tu plug-in hybrid, který ve městě spotřebuje elektřinu a mimo pak používá klasický motor.

OTÁZKA: HN: Jenže elektromobily jsou stále oproti běžným vozům drahé. Jak je chcete prosadit?

Cena je vyšší, ale vzpomeňte si třeba na ploché televize. Před pár lety stály desítky tisíc, dnes jsou k dostání za pár tisícovek. A stejný trend se dá očekávat i u elektromobilů. Navíc už dnes můžeme uživateli nabídnout i zajímavé úspory. Jsme schopni se domluvit s distributorem elektřiny na tom, že když si zákazník pořídí elektrické auto, on mu pak poskytne levnější tarif na elektrický proud pro domácnost. Uživatel tak ušetří i na provozu domácnosti, což je solidní motivace. Pokud si pak ještě třeba nainstaluje solární panely na střechu, může si elektřinu pro elektromobil vyrábět sám. Řešení tedy už teď existují.


Co to je Think Blue

Jde o filozofii Volkswagenu zaměřenou na ekologické modely, trvale udržitelný rozvoj, ekologické chování lidí a eko projekty. V rámci programu Blue Mobility vyrábí Volkswagen první sériové auto se spotřebou pod 1 litr benzinu na 100 km. Hybridní model XL1 se ale zatím produkuje v omezené sérii. Testuje se prvních 250 kusů. Automobilka chce kromě CNG, hybridů a elektromobilů dosáhnout i úspor u běžných spalovacích motorů. K tomu využívá balíček technologií Bluemotion. Ty například zahrnují zlepšení aerodynamiky vozu, systém start-stop, volnoběžnou funkci automatické převodovky, zobrazení doporučeného převodového stupně a také "trainer". Program, který řidiči ukazuje, zda jede ekologicky.

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí