Sobota, 27. dubna 2024

Praha zavede nízkoemisní zóny od ledna 2016, budou i mimo centrum

Praha zavede nízkoemisní zóny od ledna 2016, budou i mimo centrum

Praha zvolila rozsáhlejší ze dvou variant zřízení nízkoemisní zóny. Bude sahat zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Zároveň bude platit takzvaná norma euro 3, to znamená, že do zóny budou moci jen auta vyrobená zhruba po roce 2001. Zóna začne platit od 1. ledna 2016. Vyplývá to z materiálu, který dnes schválili pražští radní.

Odborná magistrátní komise vybrala podle dokumentu širší oblast pro zavedení zón kvůli dobré možnosti jejího objíždění. Její hranice tvoří totiž převážně komunikace, po kterých může centrum objet velké množství aut, mezi nimi například Jižní spojka. "Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury," píše se v dokumentu.

Emisní limit euro 3 komise zvolila kvůli tomu, že lidé budou mít více času na obměnu vozového parku. Při "trojce" nebude smět do zóny několik desítek tisíc aut - přesný počet prý nelze i vzhledem k počtu možných udělených výjimek vyčíslit. Po dvou letech od uvedení zón do provozu však do nich budou moci pouze vozy splňující kategorii euro 4, to znamená auta vyrobená po roce 2006.

Výjimku na vjezd do zóny dostanou rezidenti, vozy MHD a historické vozy. Zákaz nebude platit ani pro auta Armády ČR, záchranky a hasiče. Magistrát bude vydávat i individuální výjimky.

Město zvažovalo ještě druhou variantu, kdy by zóna zabírala pouze centrum města plus Braník a Krč. Stejně tak v rámci emisního limitu původně zamýšlelo zavést normu euro IV, která je přísnější než zvolená varianta. Od toho nakonec ustoupilo.

Zřízení zón si vyžádá umístění 193 dopravních značek. Finanční náklady na zřízení zón se podle dokumentu budou pohybovat mezi zhruba 642.000 korun až 1,1 milionem.

Ovzduší v hlavním městě automobilová doprava významně ničí. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích prachových látek PM10 činil 95 procent.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů