zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Porsche na baterky

02.08.2014
Ekologická auta
Porsche na baterky

Na trase New York - Key West

Časy se mění. Porsche Panamera teď dokáže ujet na elektřinu desítky kilometrů, Je ekologické, pohodlné, může se nabíjet ze zásuvky. Rozhodli jsme se ho otestovat a Projeli jsme východní pobřeží USA - z New Yorku až na Key West. Jak auto ZVLÁDLO cestu dlouhou 3650 kilometrů?

Porsche se dokázalo z výrobce čistě sportovních aut přetavit na producenta luxusních vozů pro všechny. Nejdřív přišlo SUV Cayenne, pak limuzína Panamera. Tento konkurent oblíbeného Mercedesu S nebo BMW 7 dokázal nakonec i zhýčkané topmanažery přesvědčit, že auto se štítkem Zuffenhausenu na kapotě je to pravé. Možná že fanoušci ikonické Carrery skřípali zuby a možná skřípou dnes o to víc, když teď brázdí Panamera silnice i ve své "hybridní podobě".

Jenže pokrok nezastavíš. Hybrid dává smysl. Polovina evropských zemí ho podporuje, benzin je přece stále dražší, tak kdo by nechtěl jezdit prakticky zadarmo, téměř jen na elektřinu?

Panamera S E-hybrid je aktuální novinkou v nabídce Porsche. Jde o plug-in systém, tedy s více bateriemi na palubě a možností dobíjet ze zásuvky. Na jedno nabití dokáže ujet až 30 km čistě na elektřinu, a to do rychlosti 135 km/h. Navíc když dojde šťáva, je tu ještě silný benzinový šestiválec. Auto tak nabízí průměrnou spotřebu 3,1 litru benzinu na 100 km a přitom výkon hodný sportovního vozu - stovku pokoří za 5,5 sekundy. Jenže jedna věc jsou čísla a druhá realita. Ekologický vůz je dlouhodobou investicí, my ale nemáme tolik času... Při testu jsme se snažili do co nejkratší doby zkomprimovat co nejintenzivnější zážitek. Vyšel z toho "roadtrip" po východním pobřeží Spojených států. Startujeme v New Yorku a míříme na Floridu, a to až na nejjižnější bod USA, na Key West.

Trochu výstřední hybrid

Plug-in hybridní model se představil loni, poté co Panamera prošla novým faceliftem. Bílé, pět metrů dlouhé auto, které jsme si v jedné z lepších částí Brooklynu převzali od zástupců výrobce k otestování, vypadá tedy díky novým světlům nebo nárazníku svěže a moderně. I na amerických ulicích a silnicích, po nichž už jezdily lecjaké koráby, je Panamera nepřehlédnutelná, rázem se ocitáme v centru všeobecné pozornosti. Hybridní verze je totiž obdařena nápadnými brzdovými třmeny a logy vyvedenými v barvě zeleného zvýrazňovače. Podobně je vyzdoben i práh dveří. V tomhle autě se v běžném provozu prostě nemůžete jen tak nepozorovaně ztratit.

porsche

Výrazné detaily jsou tu snad skutečně proto, aby bylo snadné hybridní Panameru identifikovat. Masivní čtveřice výfuků na zádi, elektricky výsuvné křídlo i agresivní tvář Porsche by mohly vést k mylné domněnce, že se pod kapotou nachází nějaký silný osmiválec - samozřejmě hodně žíznivý. Ten tu sice není, ale Panamera přesto nepřichází o výkon. Celkem má díky šestiválci a elektromotoru pořádných 416 koní.

Vyrážíme. Nastartovat Porsche, a neslyšet přitom zaburácení motoru je trochu zvláštní pocit. Auto je plně nabité, běží jen elektromotor. A tak se Panamera tiše rozjede do rušné newyorské ulice. V navigaci máme hlavní město a před sebou první stovky kilometrů po vytížené dálnici New Jersey Turnpike. Doprava je poměrně hustá, ale auto drží krok s ostatními, aniž by muselo zapojit spalovací motor. Jenže baterie velmi rychle dochází. Stačí nám ujet 20 km a jednotka nastartuje.

Jen tiše plachtit

Panamera snese přímé srovnání s limuzínami od BMW nebo Lexusu. Hlavně z hlediska komfortu poskytuje nevšední zážitek.

Auto posádku perfektně izoluje od okolního světa, hluku i od nerovností na silnici. Navíc už dávno neplatí, že by byl hybrid užitečný jen do města, kde automaticky vypíná motor, když doprava uvízne. Porsche má totiž funkci elektrického plachtění. To znamená, že když řidič jede po dálnici a nepotřebuje právě akcelerovat, sundá nohu z plynu. V tom okamžiku se vypne spalovací motor a elektromotor se postará o chod dalších důležitých systémů. Pokud je zase potřeba přidat, šestiválec se sám přihlásí o slovo. Takto se dá ušetřit palivo na desítkách kilometrů.

Jízda po asfaltu je tak vyvážená, že si ani nevšimneme, že silnice před Washingtonem zhrubla. Čím dál častěji se objevují výmoly. Pak vykřikne kontrola tlaku v pneumatikách. Zadnímu kolu rychle uniká vzduch. Píchli jsme. Na odpočívadle s ošoupanými benzinkami, zastavárnou a bezdomovcem, který si povídá s holuby, musíme volat záchrannou linku Porsche. Odtahovka dorazí rychle, servis kolo opraví a za dvě hodiny můžeme pokračovat dál. Mimoděk jsme si tak otestovali i služby...

Panamera se zatím zdá být tím pravým společníkem na dlouhou cestu. Sedadla, ač vypadají striktně sportovně, mají integrovanou opěrku hlavy a pořádné boky, takže jsou velmi komfortní. Navíc mají ve výbavě nejen vyhřívání, ale i chlazení. To přijde vhod už na začátku naší cesty, ještě "nahoře" u Washingtonu, kde teploty pravidelně dosahují v létě 33 stupňů Celsia. Když už jsme u vybavení: multimediální systém Panamery má také satelitní rádio, signál funguje prakticky po celé naší trase. A audio je více než kvalitní. Cesta příjemně utíká.

Prověřit zatáčkami

Na amerických dálnicích ovšem nemáte šanci prověřit v plném rozsahu agilitu vozu. Jedete tady konstantní rychlostí, sunete se vytyčeným směrem jako všichni ostatní... Chceme-li poznat, zda auto živě reaguje na změny, musíme zamířit na vedlejší silnici. Vybereme si slavnou Blue Ridge Parkway, jež se táhne stovky kilometrů mezi městy Roanoke a Asheville. Tahle silnice je vlastně park vinoucí se po horských úbočích, odkud nabízí úžasné výhledy na okolní lesy, zatáčka přitom střídá zatáčku. To je přesně to, co potřebujeme. Přichází moment, kdy je třeba stisknout tlačítko Sport na středovém panelu Panamery.

Teprve teď se projeví síla, která zatím byla spíše potlačovaná ve prospěch spotřeby. Reakce na plyn jsou ve sportovním režimu ostré a nekompromisní. Auto vyrazí kupředu, automat se snaží rychle řadit a lze jej také korigovat tlačítky na volantu. Panamera nepotlačuje své sportovní kořeny, a tak je řízení ostré a přesné. Auto se vede skoro samo, jako by chtělo řidiče pobídnout k rychlejší akci. Až překvapuje, jak je tahle těžká limuzína vyvážená, jak poslouchá na slovo a jak si libuje v zatáčkách. Stejně jako my.

Jasně, horský úsek rozhodně neprojedeme ekologicky. Ale kdo by odolal a nepustil si závodní stopky trůnící na palubní desce? Navíc podvozek, ačkoliv k nám byl celou cestu vlídný, se nebojí udržet 2,1 tuny vážící stroj pevně v zatáčce. I šestiválec má radost, což dává najevo burácením ve vyšších otáčkách. A když už je plyn až u podlahy, vyletí ručička do pole označeného jako BOOST. V tu chvíli Porsche předvede maximum své síly a posádku pevně přimáčkne do sedadel.

Cesta historií

Zatáčky jsou sice zábavné, ale po dvě stě kilometrech je čas zamířit dál, přes starobylá města Charleston, Savannah a St. Augustine až na jih. Koloniální architektura, vzpomínky na občanskou válku a atmosféra plantáží se mísí s horkým vzduchem, sluncem a teplým oceánem.

Při popojíždění městy si u hybridní Panamery přece jen všímáme jistého neduhu. Zatímco ostatní verze využívají dvouspojkový automat PDK, zde je kvůli hybridnímu soustrojí nainstalovaný Tiptronic. A ten se projevuje občasným nepříjemným cukáním, třeba při rozjezdu nebo nízkých rychlostech, kdy se nemůže rozhodnout, jaký převod právě zařadit. Také brzdy jsou trochu jiné. Protože z nich baterie dobíjejí část své energie, mají delší chod a je potřeba s nimi víc předvídat. Ale zvykli jsme si na ně rychle.

Bez baterek

Ujeli jsme už tři čtvrtiny z celkové vzdálenosti, ale ještě jsme nepotkali místo, kde by bylo možné Panameru dobít ze zásuvky. To je ten hlavní problém. A háček. Možnost připojit kabel, který celou dobu vezeme v kufru, nabízejí až přátelé ve městě Naples u pobřeží Mexického zálivu. Auto lze zapojit do běžné zásuvky, Porsche slibuje dobití za 2,5 hodiny - jenže s 240 volty. Nepočítali jsme s tím, že v USA mají v zásuvkách obvykle jen 110 voltů! Tak si tedy při nabíjení trochu počkáme...

Poslední úsek - cestu po známé Overseas Highway až na Key West můžeme tedy částečně absolvovat s elektrickým pohonem. Konečné počty to však už moc nevylepší, většinu "roadtripu" běžel hlavně spalovací motor, a tak výsledná spotřeba je rovných 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. Je tedy jasné, že extrémně nízké spotřeby, kterou Porsche uvádí ve svých tabulkách, lze dosáhnout jen při pravidelném nabíjení a kratších cestách.
Náš dobrý dojem to však nezkazí. Panamera nás vezla 3650 kilometrů, z "Velkého jablka" až před dům Ernesta Hemingwaye, v absolutním pohodlí, komfortu a ještě adrenalinově potěšila. Zvykli jsme si na ni rychle. Kombinaci luxusu, pohodlí, ekologického provozu i sportovních zážitků v takové míře mnoho vozů nenabídne. Panamera je třída.

S Panamerou po východním pobřeží USA:
- New York
- Washington, D.C.
- Roanoke
- Asheville
- Charleston
- Savannah
- St. Augustine
- Daytona Beach
- Vero Beach
- Naples
- Miami
- Key West

Naše cesta v číslech:
12 měst
10 států
3650 km
49 hodin
76 km/h průměrně
10 l/100 km spotřeby

Technické údaje
Porsche Panamera S E-Hybrid

Motor: zážehový přeplňovaný
šestiválec + el. motor
Objem: 2995 ccm
Výkon: 306 kW (416 k)
Toč. moment: 440 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
Max. rychlost: 270 km/h
Převodovka: 8stupňová, automatická
Komb. spotřeba: 3,1 l / 100 km
Rozměry: 5015 1931 1418 mm
Rozvor náprav: 2920 mm
Hmotnost: 2095 kg
Kufru: 335 / 1153 l
Cena: 3 066 000 Kč

Zdroj: Víkend

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí