Maroko: Casablanca - tramvaj versus metro
Casablanca je kosmopolitní živě pulsující město s více než 3 mil. obyvatel (cca 12 mil. včetně periférií). Jedním z hlavních problémů města je doprava jeho obyvatel. Do roku 2012 tuto službu vykonávaly pouze relativně zastaralé a neekologické autobusy a rozsáhlá síť taxi.
Vedení města dlouho uvažovalo o konceptu nadzemního metra doplněného tramvajovými linkami. Tento koncept se postupně měnil a v lednu 2013 byla spuštěna 1. linka tramvaje, která protíná střed města a na jednom konci se rozdvojuje (tvoří písmeno Y). Celková délka je přibližně 30 km. Tramvaje dodala francouzská firma Alstom.
Po vypracování řady studií se v červenci t. r. vedení města rozhodlo zcela opustit koncept nadzemního metra a veškerou dopravu zajistit sítí tramvajových linek, které povedou do všech stávajících čtvrtí města a budou končit až na v současnosti budovaných perifériích. Toto rozhodnutí vychází jednak z finančních nákladů (za 1,45 mld. EUR je možné dobudovat dalších 50 km tramvajových tratí, ale jenom 16 km nadzemního metra), jednak z dispozičních a estetických důvodů (14 m vysoké nadzemní metro by hyzdilo bulváry města).
Konečná podoba tramvajové sítě bude stanovena, až proběhne vyhodnocení fungování současné tramvajové linky v porovnání s původními předpoklady. Toto vyhodnocení by mělo proběhnout ke konci roku 2014. Již dnes je například konstatováno, že tramvaj denně přepraví pouze 100.000 cestujících, ačkoliv se původně počítalo s 250 tisíci.
Podobný vývoj lze očekávat i v dalších větších městech Maroka. České firmy by se do budování tramvají mohly zapojit především dodávkou signalizační a zabezpečovací techniky. Pokud jde o dodávku tramvajových vozů, lze se obávat, že se vedení města bude držet současného dodavatele (Alstom).
ZDROJ: Businessinfo.cz, Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení CzechTrade v Casablance.