zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Úspornější létání s ultralehkým letounem

14.09.2014
Doprava
Úspornější létání s ultralehkým letounem

Co jsou to ultralehká letadla? Během 70. a 80. let stoupal celosvětově zájem veřejnosti o létání. Reakcí na tuto poptávku byl vznik malých letadel, pro které se vžilo označení ultralehká letadla (ultralighty, ULL). Limity pro maximální váhu a rychlost UL letadel se v každé zemi liší. Mezi země s nejpřísnějšími pravidly patří Velká Británie, Švédsko a Německo. Naopak téměř bez pravidel pro ultralehké létání jsou Francie a USA. V České republice je maximální povolená vzletová hmotnost MTOW 450 kilogramů (472,5 kg pokud je letoun vybaven záchranným systémem). Tyto rozdíly mezi předpisy jsou v současné době největší překážku pro obchod s ultralighty a s jejich mezistátními lety, ale věříme, že se tyto zákony změní a ujednotí v rámci celé EU a Schengenského prostoru. Ve vyspělých státech západního světa tvoří ultralehká letadla významnou část flotily civilních letadel. V České republice má ultralehké létání velkou tradici. Máme jedny z nejlepších pilotů ultralightů a česká ultralehká letadla patří mezi světovou špičku. Vybavení ultralehkých letadel dnes Nové modely ultralehkých letadel na kterých létá naše letecká škola mají dnes ve svém kokpitu tu nejmodernější avioniku, která se s přehledem vyrovná leteckým přístrojům ve větších letadlech. Na přístrojové desce můžete najít jak klasické budíky tak i moderní digitální multifunkční obrazovky. Zatahovací podvozek, záchranný padákový systém nebo autopilot se taktéž stávají běžnou nabídkou volitelné výbavy ultralehkých letadel. Vestavěná nebo přenosná letecká gps navigace s kvalitními a aktualizovanými leteckými mapami pro lety za VFR je neocenitelným pomocníkem při orientaci v neznámém prostředí a proto létání kvalitními letadly, od prověřených výrobců s pravidelnými servisními prohlídkami, je bezpečné. Výhody ultralehkého létání Další nespornou výhodou ultralehkých letadel je i nižší pořizovací cena oproti letadlům vyšší kategorie PPL. Od toho se odvíjí i nižší cena při pronájmu v leteckých klubech a půjčovnách a to kolikrát i o 50%. Dalších úspor během provozu letadla dosáhneme díky nižší spotřebě paliva oproti větším strojům. Ultralehká letadla mívají spotřebu běžného benzinu natural 95 okolo 10 - 15 litrů na jednu letovou hodinu a podle objemu palivových nádrží i s doletem až 2.000 km. Vše záleží na způsobu letu a typu použitého motoru. Při letech na mezinárodní letiště určitě oceníte nízké přistávací poplatky. V dnešní době se komfort pro pilota a pasažéra v ultralehkých letadlech nachází na úrovni větších letadel, a to vše při výrazně levnějších nákladech, které jsme vyjmenovali výše. Ultralehká letadla s příďovým podvozkem Nová ultralehká letadla se vyznačují základním typem moderního příďového brzděného podvozku s řiditelným předním příďovým kolem. Většina novodobých výrobců tuto technologii podvozků využívá. Výhoda oproti podvozkům ostruhového typu je pohodlnější pojíždění, vzlety i přistání, kdy dosedáte na přistávací dráhu na zadní nosná kola a po usazení držíte příď letadla ještě chvíli ve vzduchu, než ladně dopadne na dráhu i pomocné příďové kolo letadla, které je ve většině případů odpruženo v rámci usazení ke konstrukci letadla. Snažte se s letadlem příďového podvozku přistávat vždy na zadní nosná kola. Příďové kolo není koncipováno, aby neslo primárně 1/3 kinetické a potenciální energie a pamatujte na to, že je vždy pouze jako pomocné. Stejně jako když přistávají velká dopravní letadla. Snažte se nepřistávat na všechny 3 kola současně - při vyšší přistávací rychlosti a špatném manévru hrozí ulomení příďového kola vč. nosné vzpěry. Tato situace nenastává často, ale dlouhodobé výrazné působení nese sebou negativní vliv. Dávejte si na to pozor a zbytečně nezatěžujte Vaše letadlo. V případě, že si plánujete koupit nové nebo i z části olétané ultralehké letadlo, tak určitě volte primárně letadlo příďového typu. Doporučujeme pro bezpečnější a pohodlnější létání. Ultralehká letadla s ostruhovým podvozkem Letadla s ostruhovým podvozkem byly vynalezeny a používány již v době světových válek. Jedná se o letadlo, kdy přední podvozková kola jsou nosná a na opačném konci letadla je buď ostruha nebo ostruhové pomocné kolo. Pokud se usadíte do letadla s ostruhovým podvozkem, tak celé letadlo je jako nakloněná rovina směrem nahoru se špatným výhledem z kokpitu. Při pojíždění je zhoršený výhled a mnohdy musíte pojíždět letadlem do oblouku. Start letadla s ostruhovým podvozkem je úplně obrácený, oproti startu letedla s příďovým podvozkem. Jakmile se dostanete do vzletové rychlosti, musíte potlačit Váš knipl letounu a nejdříve odlehčit zadní ostruhu. To znamená, že přední část letadla naklopíte směrem k zemi a musíte si dávat veliký pozor, abyste se nedotkli vrtulí o rozjezdovou dráhu. Poté jak dosáhnete vzletovou rychlost, knipl zvednete a odpoutáte se od země. Při horizontálním letu a režimech letu se letadlo s ostruhovým podvozkem chová stejně jako s příďovým podvozkem. Při přistání je opět nutné dbát na rychlost letu, aby přední nosná kola vždy dopadla na přistávací dráhu jako první a ostruhové kolo působilo jako pomocné. S těmito letadly se setkáte hlavně při návštěvě malých letišť nebo s domácí výrobou. Tento typ letadel při výcviku ani seznamovacích letech nepoužíváme. Úřady spravující dohled nad ultralehkými letadly V České republice provádí dohled nad provozem ultralehkých letadel a uděluje typové certifikáty pro jejich provoz Letecká amatérská asociace ČR (LAA ČR), která je též vlivným členem EMF, a která k tomu byla pověřena Ministerstvem dopravy a spojů ČR v souladu s ustanovením § 81 odst. 2) zákona o civilním letectví č. 49/1997 Sb. LAA ČR na základě vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb. ZDROJ: www.pilotak.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
1
2. 2021
1.2-1.11.2021 - Seminář, školení
Litomyšl, Plzeň, Žďár nad Sázavou, Karlovy Vary, Znojmo, Liberec, Modrá, Tábor, Olomouc, Kutná Hora
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí