Pátek, 19. dubna 2024

Nedovolená změna chráněných částí přírody

Nedovolená změna chráněných částí přírody

Omezení nebo zákaz činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu chráněných částí přírody.

Podle§ 66 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, je orgán ochrany přírody oprávněn stanovit fyzickým a právnickým osobám podmínky pro výkon činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost zakázat. Zákonem č. 350/2012 Sb. (tzv. velká novela stavebního zákona a související novelizace některých dalších předpisů) bylo ustanovení § 66 zákona č. 114/1992 Sb. s účinností od 1. ledna 2013 doplněno o druhý odstavec, který vylučuje, aby byla činnost omezena nebo zakázána v případě, kdy bylo vydáno platné pravomocné rozhodnutí.

Od počátku účinnosti zákona č. 350/2012 Sb. existují nejasnosti o tom, o jaké platné pravomocné rozhodnutí se jedná, tj. kterým orgánem a v jaké věci vydané.

Výkladová komise ministra životního prostředí se shodla na názoru, že orgán ochrany přírody může stanovit fyzickým a právnickým osobám podmínky pro výkon činnosti, která by mohla způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost zakázat, pouze v případech, kdy nebylo k této činnosti vydáno povolující rozhodnutí podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nemá-li daný subjekt k dispozici takové povolení - byť je adresátem povolení vydaného podle jiných předpisů (např. stavebního úřadu podle stavebního zákona) - nelze takovou činnost považovat za povolenou podle ZOPK.

Účelem § 66 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., ve znění zákona č. 350/2012 Sb. jistě je ochránit nabytá práva investorů, kterým byla činnost řádně povolena, zároveň ale nesmí dojít k nedovolené změně obecně nebo zvláště chráněných částí přírody. Tím je naplněn účel ustanovení § 66, tj. tím je zajištěna ochrana dynamiky přírodních procesů, a to i v případě, že je činnost (podle jiných zákonů, nikoliv však podle zákona č. 114/1992 Sb.) povolena.Zároveň je zajištěn soulad sezásadami ochrany životního prostředí, jako jsou zásada prevence, předběžné opatrnosti a odpovědnosti původce.

Není-li vydáváno k dané činnosti podle zákona č. 114/1992 Sb. rozhodnutí, ale "pouze" jiný povolující správní akt (závazné stanovisko či vyjádření), lze podle § 66 odst. 1 postupovat a činnost omezit nebo zakázat.

Omezit nebo zakázat činnost může orgán ochrany přírody pouze po pečlivém zvážení míry hrozícího zásahu do přírodních hodnot. Tato kompetence by nadále měla být uplatňována výjimečně a pouze v nezbytně nutných případech.

Výklad výkladové komise ministra životního prostředí je publikován ve Věstníku MŽP č. 5-6/2014:

http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/e75c7074f3a42826c1256b0100778c9a/4ecf356ee07f6389c1257d1000314bb8?OpenDocument

Zdroj:Verlag Dashöfer - www.enviprofi.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů