zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Elektrifikované a solární dálnice

29.09.2014
Doprava
Elektrifikované a solární dálnice

Ekologické dopravní projekty se rozbíhají i ve Spojených státech. V Kalifornii se připravuje zkušební úsek elektrifikované dálnice mezi dvěma sousedícími velkými přístavy USA - Los Angeles a Long Beach. Na projektu s názvem eHighway se podílí společnost Siemens. Další americká startupová firma vyvíjí solární dálnice.

Od příštího léta bude v provozu testovací úsek elektrifikované dálnice mezi dvěma největšími kontejnerovými terminály v USA. Projekt si vyžádá náklady ve výši pět milionů dolarů a testovací fáze byla stanovena na jeden rok.

Siemens vyvinul speciálně pro tento projekt společně s automobilkou Volvo hybridní nákladní vůz Mack, ale už dnes se předpokládá, že se zde budou testovat i jiné značky. Denně budou pendlovat na trase asi čtyři vozy. Budou jezdit na naftu nebo zemní plyn či baterie a na elektřinu z elektrického vedení. Při parkování by vozy mohly být indukčně dobíjeny. Podle projektu by mohly jezdit rychlostí až 90 km/h.

ELEKTRIFIKOVANÉ DÁLNICE I V EVROPĚ

Siemens dosud spolupracoval s automobilkami Daimler a Scania. Testoval hybridní provoz na starém vojenském letišti asi 80 kilometrů severně od Berlína. V místech, kde ještě před 25 lety startovaly ruské bombardéry, se už čtyři roky rozvíjí ENUBA, společný projekt Spolkového ministerstva životního prostředí a společnosti Siemens. Cílem je spojit přednosti elektrického napájení a flexibility silničního provozu.

Jako pokusní králíci zde slouží dva sériové nákladní vozy s hybridním pohonem. Osy pohání pouze elektromotor, který je napájen buď z dieselového motoru s připojeným generátorem, nebo, tak jako u trolejbusu, z vrchního trolejového vedení. Dieselový motor může pracovat v optimálních otáčkách s nižší spotřebou paliva. Když detektory umístěné na automobilu zaregistrují ve své blízkosti elektrické vedení, vysunou ze střechy pantograf a připojí se na dráty. Podle potřeby může vozidlo opustit elektrické vedení, sběrač se stáhne a jízda pokračuje nerušeně dál po silnici. Na zkušební trati ujeli testující řidiči s nákladními auty bez problémů už více než 10 tisíc kilometrů.

SOLÁRNÍ DÁLNICE

Levné solární články současnosti nabízejí uplatnění i jako povrchová vrstva silnic budoucnosti. Americká firma Solar Roadways z Idaha vyvíjí lehké solární články pro jízdní dráhy, které unesou i těžká nákladní auta. Silnice se sama osvětlí, může zobrazovat různé pokyny pro řidiče, a navíc se na ní nevytváří led či námraza.

Firma zatím zkušebně osadila šestiúhelníkovými panely s LED osvětlením malé parkoviště. Nyní hledá investory pomocí populární metody crowdfundingu, aby mohla pokračovat ve vývojových pracích. Do solární skládačky by se mohly zařadit např. i barevně odlišené panely upozorňující například na přechod pro chodce nebo omezení rychlosti.

V budoucnu by solární silnice mohly dodávat energii jak projíždějícím vozidlům, tak do elektrické sítě. Firma odhaduje, že pokud by všechny americké dálnice byly osazeny solárními panely, produkce energie by pokryla veškerou energetickou spotřebu Spojených států.

Poškozené panely by bylo možné snadno opravit nebo vyměnit. V místním dispečinku by se na kontrolním panelu hned objevilo upozornění na závadu. Taková údržba by mohla být levnější a jednodušší než každoroční jarní zahlazování výmolů a děr po zimní sezoně. Otázkou však zůstávají náklady na vybudování solárních dálnic.

AUTOR: Karel Sedláček

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí