zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Podniky učí své lidi recyklovat baterie

01.10.2014
Recyklace
Zpětný odběr
Podniky učí své lidi recyklovat baterie

V místnostech Jaderné elektrárny Temelín, kudy chodí její zaměstnanci nejčastěji, začátkem roku postavili velké průhledné válce na sběr použitých baterií. Do obyčejných krabic schovaných ve skladu totiž skoro nikdo nafasované vybité baterie nevracel. A jak se časem ukázalo, líbivé nádoby a jejich hustší rozmístění na pracovníky zabraly.

"S krabicemi to nefungovalo, ale do válců se zaměstnanci naučili baterie házet. Postupně se nám daří objem zvětšovat," potvrzuje Karel Vlášek, který má v jaderné elektrárně na starosti ekologii.

Zatímco na třídění papíru či plastů si už Češi zvykli, u baterií je situace horší - dvě ze tří prodaných tun se na recyklační linky nikdy nedostanou. Teď se ke zlepšení situace zapojují firmy, třeba Temelín patří k desítce premiantů mezi českými společnostmi, jež mezi svými zaměstnanci sběr baterií podporují.

Příklad jihočeské jaderné elektrárny dokládá nový trend, který ve sběru baterií rozjíždí společnost Ecobat - tu si založili sami výrobci baterií a stará se o to, aby se použité monočlánky či autobaterie dostaly k dalšímu zpracování, jak ukládá výrobcům zákon.

"Zaměřujeme se na sběr ve firmách a snažíme se vybrat baterky od lidí přímo tam. Do prodejny elektra se dostanou dvakrát za rok, ale v práci jsou denně," říká ředitel Ecobatu Petr Kratochvíl.

Do sběrné akce Ecobatu se zapojil třeba pražský dopravní podnik, dm drogerie nebo TE Connectivity Brno, kde vyrábějí konektory. Kromě velkých společností se pomalu přidávají i menší podniky. "Dříve jsme baterky odnášeli do obchodů, ale tohle je efektivní a ekologičtější," tvrdí Hynek Pacholík z Drůbežářských závodů Klatovy.

Ecobat potřebuje navyšovat počet odevzdaných baterií i kvůli ekologickým cílům EU. Česku se zatím daří je splňovat - oproti povinným 25 procentům posbíraných baterií ze všech prodaných loni získal více než 30 procent. Na váhu to je něco přes tisíc tun baterek. "Do roku 2016 se potřebujeme dostat na pětačtyřicet procent, takže asi 400 tun navíc," doplňuje Kratochvíl.

Strategickou roli má mít právě zacílení na zaměstnance firem - podniky dostanou boxy zdarma a za odvoz baterií také platit nemusí. Stále přitom platí, že baterie lze odevzdat všude, kde se prodávají.

Nejcennější z toho, co baterie obsahují, je olovo, nikl, zinek a mangan. Slitina manganu a železa z vysloužilých monočlánků se například používá na výrobu rypadel bagrů, díky manganu je odolná proti otěru.

Na recyklaci olova se v Česku zaměřuje třeba firma Kovohutě Příbram, v níž se původně věnovali zpracování olověné rudy, ale když se v okolí přestala v 60. letech těžit, přeorientovali se na získávání olova z autobaterií. Poradí si i s malými alkalickými baterkami, na které postavili speciální jímku. Dalším zpracovatelem je také pražská Safina, kde mají plazmovou pec, aby z baterek dostali vzácný nikl.

AUTOR: Kateřina Surmanová
AUTOR: Zuzana Košutová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí