Čtvrtek, 25. dubna 2024

Škoda Electric představila nové elektrobusy, budou jezdit v Plzni

Škoda Electric představila nové elektrobusy, budou jezdit v Plzni

Plzeňská Škoda Electric dnes představila první z dvojice rychlonabíjecích elektrobusů, které budou po dva roky testovány na dvou linkách Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP), kde nahradí naftové vozy. Jde o součást rozsáhlého evropského projektu ZeEUS zaměřeného na různá řešení elektromobility ve veřejné dopravě v osmi městech. Zkušební provoz s cestujícími bude zahájen na jaře 2015, řekl ČTK šéf Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Projekt ZeEUS na rozšíření městských autobusových systémů s nulovými emisemi byl zahájen loni v listopadu. Během 42 měsíců budou představena různá inovativní technologická řešení pro elektrické autobusy v Plzni, Barceloně, Bonnu, Glasgowě, Londýně, Münsteru, Stockholmu a Cagliari. "Celkový rozpočet projektu je 22,5 milionu eur a ze zdrojů EU půjde 13,5 milionu eur," uvedl šéf PMDP Michal Kraus. Jeho cílem je detailní sběr provozních dat a klíčových parametrů, která povedou k nejlepšímu řešení elektromobilty a další strategie MHD.

Další městská firma Plzeňská teplárenská postaví do jara za pět milionů korun rychlodobíjecí stanici. Vznikne na konečné zastávce na sídlišti Košutka. "Umožní dobití baterií během několika minut po každém turnusu," řekl ředitel teplárny Tomáš Drápela.

"Jde o stejný mezník, jako když v roce 1941 vyjely do Plzně trolejbusy. Doufám, že se systém elektrobusů stane do 20 let běžným způsobem veřejné dopravy. Podpora města je maximální," řekl primátor Martin Baxa (ODS). Plzeň je dlouhodobě progresivní v tom, že provozuje dvě třetiny dopravy v ekologickém elektrickém režimu, tedy tramvaje a trolejbusy.

"Nová vozidla mají plně bezemisní a tichý provoz," řekl vedoucí projektu Pavel Kuch ze Škody Electric. Na jedno nabití, které trvá 12 minut, ujede 22 kilometrů. Je to dvanáctimetrové vozidlo s 28 sedadly.

"Zvolili jsme linky 33 a 27 kvůli jejich délce a jízdním řádům, které umožňují bez problémů otočit vůz na jedno dobití a čekací doba na konečné reflektuje dobu, po níž se nabíjí," řekl Kraus. Podle něj zatím nenastala doba plné náhrady konvenčních autobusů elektrobusy. Až vyhodnocení provozu v roce 2017 odpoví na otázku, zda už teď mohou být dieselové vozy ve větší míře nahrazovány elektrobusy nebo jestli je třeba ještě pracovat na výzkumu a vývoji.

"Hodně měst se o to zajímá, ale není stanoven žádný standard, kudy se vozy budou ubírat. Řešení jsou hodně různorodá, takže nejde udělat srovnání, a nejsou mnohdy odzkoušená, takže provozovatelé k tomu přistupují opatrně a když chtějí pořizovat elektrobusy, tak v omezené míře," uvedl. Cena elektrobusu závisí na výbavě, dojezdu, způsobu dobíjení. Obecně je srovnatelná s trolejbusem. EU podpořila výrobu vozů a bude se podílet na jejich provozu.

"O náš elektrobus je zájem například v Německu i Polsku. Připravují se tendry. Jízdní vlastnosti i technické parametry jsou městy vesměs velmi kladně hodnocené," uvedl Šilhánek.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity i dodavatelé. V šesti zemích funguje osm testovacích provozů.

Václav Prokš

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů