Brno testuje v provozu minibus na stlačený zemní plyn
Brněnský dopravní podnik začal testovat minibus, který jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Snaží se tak provozovat autobusy na ekologický pohon a zároveň šetřit náklady. Vozidlo si podnik zapůjčil od pražského výrobce SKD, od kterého už má minibusy na naftu, řekl ČTK generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. V Brně se už několik let testují autobusy na elektrický i plynový pohon, letos dopravní podnik koupil prvních 12 standardních autobusů na CNG.
Vedle ekologie jsou přínosem i nižší provozní náklady. "Stále hledáme možnosti, které by nám pomohly uspořit náklady a které budou zároveň cestujícím příjemné. Jsme zvědaví, jak se minibus v brněnském provozu osvědčí a jak s ním budou cestující spokojeni," uvedl Havránek.
U běžného autobusu stojí jeden kilometr 12,30 koruny, zatímco u plynového 8,54. Jak vysoké budou úspory u minibusu, se ukáže během testování. Jde o minibus Stratos LF38 CNG. Na první pohled je stejný,jako vozidla, která letos dopravní podnik koupil. Odlišují se pouze tím, že plynový autobus má palivovou nádrž na střeše. "Minibusy už se nám velmi osvědčily na méně vytížených linkách a využili bychom jich i více. Díky tomu, že máme vlastní plnicí stanici, byla by vozidla na plyn ještě efektivnější," řekl provozní ředitel Jiří Valníček.
Minibus bude v Brně jezdit dva měsíce. Deset minibusů na naftu jezdí na linkách 43 a 64, kde je poptávka cestujících nižší a plně vyhovuje provozním potřebám.
Loni dopravní podnik testoval tři elektrobusy od různých výrobců, zatím se však neodhodlal k nákupu. Mezi nevýhody patří nutnost dobíjení a krátký dojezd na jedno nabití. Pořizovací náklady jsou zhruba dvojnásobně vyšší než u běžného autobusu.
Zdeněk Meitner