zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Renault chce zvýšit energetickou účinnost

26.10.2014
Ekologická auta
Renault chce zvýšit energetickou účinnost

Renault Trucks pokračuje ve zvyšování energetické účinnosti nákladních vozidel.

V prototypu Optifuel Lab 2 výrobce spojil v jednom vozidle různé technologie určené ke snižování spotřeby, a rýsuje tak předobraz svých budoucích sériových vozidel. Maketu prototypu představil na autosalonu IAA.

Automobilka pokračuje v hledání dalších možných způsobů snižování spotřeby paliva u silničních vozidel. Výrobce své výzkumy provádí na prototypu vozidla Optifuel Lab 2 vyvinutém na základě řady Renault Trucks T, která vychází ze studie Optifuel Lab 1 představené v roce 2009. Projekt byl realizován s podporou Agentury pro životní prostředí a hospodaření s energií (ADEME) a ve spolupráci s dalšími partnery.

Optifuel Lab 2 využívá dvě desítky různých technologií, z nichž každá reaguje na klíčové výzvy v oblasti spotřeby paliva: hospodaření s energií, aerodynamiku, valivý odpor a pomoc při řízení. Claude Covo, ředitel projektu, představuje nejdůležitější technologie vyvinuté v této pojízdné laboratoři.

OPTIMALIZACE RŮZNÝCH ZDROJŮ ENERGIE

Optimální hospodaření s různými zdroji energie je těžištěm výzkumných prací prováděných s pomocí Optifuel Lab 2. "Cílem je, aby spalovací motor odebíral co nejmenší množství energie," vysvětluje Claude Covo, "proto jsme elektrifikovali mnoho vedlejších systémů ve vozidle, jako je klimatizace, vodní čerpadlo, palivové čerpadlo a čerpadlo řízení. Poté jsme prostřednictvím instalace solárních panelů a systému rekuperace tepelné energie z výfukových plynů na bázi Rankinova cyklu zvýšili počet zdrojů elektrické energie pro napájení těchto prvků."

Jestliže řidič nebo vozidlo začnou odebírat energii, počítač zanalyzuje náročnost úkonu, vybere nejvhodnější a nejúčinnější zdroj energie (solární, Rankin apod.) a redistribuuje ji v reálném čase. Při přednostním využívání solární energie nebo tepla z výfukových plynů omezuje Optifuel Lab 2 využívání energie produkované alternátorem spalovacího motoru, a tím snižuje spotřebu paliva.

IZOLACE KABINY

Současně s řízením zdrojů energie pracoval Renault Trucks i na snížení energetické náročnosti vozidla. Za tím účelem věnovali vývojáři zvláštní pozornost izolaci kabiny řidiče. Prosklené součásti využívají speciální sklo s vylepšenými izolačními vlastnostmi. Na horní straně je umístěn vysunovatelný střešní deflektor. Když vozidlo zastaví, deflektor chrání kabinu před sluncem a ohřátý vzduch je z kabiny odváděn odsavačem vzduchu napájeným nezávislým solárním panelem. Když se vozidlo dá do pohybu, deflektor se zasune, a zlepšuje tak jeho aerodynamiku.

Pro účely chlazení kabiny Renault Trucks dále použil klimatizaci napájenou výhradně energií produkovanou solárními panely. Systém tak může ochlazovat kabinu i při zastavení vozidla a vypnutém motoru.

ZLEPŠENÍ AERODYNAMIKY

"Práce na aerodynamických vlastnostech Optifuel Lab 2 se zaměřovaly na celou soupravu včetně tahače a návěsu," zdůrazňuje Claude Covo. "Pracovali jsme na dokonalém sladění obou součástí s cílem snížit aerodynamický odpor, a tím snížit spotřebu paliva." Mobilní deflektor na střeše kabiny, vysouvaný při zastavení vozidla pro zlepšení její tepelné izolace, se při rychlostech nad 50 km/h opětovně skládá. Aerodynamiku vylepšuje zakřivený tvar střechy, boční deflektory o velikosti 70 cm na zadní straně a boční kapotáž po celé délce návěsu. Zpětná zrcátka a přední zrcátko nahrazují profilované kamery.

Prototyp dále disponuje pohyblivým spoilerem umístěným pod mřížkou chladiče. Vysunutý spoiler umožňuje snazší obtékání vzduchu procházejícího pod vozidlem, a omezuje tak tření pod podvozkem. Při rychlostech pod 50 km/h se spoiler automaticky zasouvá, aby nedošlo k jeho poškození při nízké rychlosti, například na zpomalovacích prazích nebo při choulostivém manévru.

SNÍŽENÍ VALIVÉHO ODPORU

V návaznosti na aerodynamické aspekty věnovali inženýři pozornost také valivému odporu silniční soupravy. V tomto případě přikročili k novátorskému řešení spočívajícímu v permanentní adaptaci hladiny oleje ve vnitřním prostoru nápravy v závislosti na potřebě mazání a chlazení. Je-li vozidlo pod velkou zátěží a potřebuje silný záběr, zvýší systém množství oleje v nápravě. Když se rychlost ustálí a náprava vyžaduje méně mazání a chlazení, hladina oleje se sníží. Systém tímto způsobem omezuje ztráty energie spojené se šploucháním oleje v nápravě.

Vůz je vybaven prototypovými pneumatikami Michelin, které jsou optimalizovány pro nízký valivý odpor a výrazně přispívají ke snižování spotřeby paliva.

POMOC ŘIDIČI PŘI ŘÍZENÍ VOZIDLA

Řidič je i nadále klíčovým prvkem v otázkách úspory paliva. Stylem řízení lze ovlivnit spotřebu paliva více než o 3 litry na 100 kilometrů. Inženýři na řidiče nezapomněli a vyvinuli soubor specifických pomůcek pro řízení vozidla. Optifuel Lab 2 je tak vybaven adaptivním omezovačem rychlosti.

Omezovač vypočítává v každém okamžiku nejvhodnější rychlost v závislosti na poloze vozidla a profilu silnice. "Konkrétně může systém před očekávaným stoupáním nebo klesáním pozměnit rychlost zadanou řidičem o 2 nebo 3 km/h," vysvětluje Claude Covo.

Analogicky je vozidlo vybaveno adaptivním plynovým pedálem. Pedál klade při sešlápnutí větší nebo menší odpor podle toho, zda je třeba, aby řidič zrychlil, či naopak zpomalil. Když systém očekává například kruhový objezd nebo úbočí svahu, pedál zatuhne a přinutí řidiče zvednout nohu z plynu. Při spuštění systému je řidič upozorněn ikonou zobrazující se na přístrojové desce a ilustrující očekávanou událost (kruhový objezd, svah, klesání, mýto apod.). Díky těmto pomůckám řidič vždy ví, jak přizpůsobit svůj styl jízdy, aby dosáhl co největších úspor ve spotřebě paliva.

Prototyp v současné době absolvuje testovací jízdy pro vyčíslení úspor paliva, kterých lze jeho prostřednictvím dosáhnout. Zjištěné údaje firma oznámí během prvního čtvrtletí roku 2015. Stejně tak jako byla řada technologií z prototypu Optifuel Lab 1 použita v sériových vozidlech nové modelové řady Euro 6, bude i část technologií představených na druhém prototypu nabízena u budoucích sériových modelů.

REKUPERACE TEPLA Z VÝFUKOVÝCH PLYNŮ

Větší část energie obsažené v palivu se při spalování v dieselových motorech ztrácí ve formě tepla. Renault Trucks proto vyvinul systém částečné rekuperace tepla z výfukových plynů. Systém funguje na principu Rankinova cyklu - prostřednictvím výměníku se rekuperuje teplo z výfukových plynů, ohřívá pracovní kapalinu a získaná pára se využívá v turbíně k pohonu elektrického generátoru. Vozidlo tak disponuje novým zdrojem pro výrobu elektrické energie, který snižuje zátěž klasického alternátoru.


ZAKŘIVENÉ FOTOVOLTAICKÉ PANELY

Pro projekt Optifuel Lab 2 byly vyvinuty speciální solární panely zakřivené podle profilu návěsu, aby nedošlo k narušení aerodynamiky vozidla. Zároveň však musejí být dostatečně odolné vůči externím vlivům při provozu vozidla a nástrahám silničního provozu, to standardní panely nesplňovaly. Nově vyvinuté solární panely jsou lehké, deformovatelné, opatřené 48 moduly rozmístěnými na ploše o rozloze 40 m2 a vykazují o 30 % vyšší výkon než standardní panely.

AUTOR: Martin Knížek

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
EKONOX s.r.o.
17
1. 2020
17.1.2020 - Seminář, školení
Pardubice, Hotel Labe
EKONOX s.r.o.
23
1. 2020
23.1.2020 - Seminář, školení
Regionální centrum Olomouc
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí