zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Etické kodexy tvoří firemní kulturu i most k partnerům

04.11.2014
Firemní ekologie
Etické kodexy tvoří firemní kulturu i most k partnerům

Dodržování etických pravidel se stává součástí byznysu. Zejména velcí hráči si uvědomují, že odpovědné chování jim zajistí lepší obchody.

Záleží jen na svobodné volbě zákazníka, pro co se rozhodne. Může se chovat ohleduplně a například po sobě uklidit nádobí v restauraci nebo spláchnout toaletu jen třemi litry vody místo klasických šesti. Nemusí ale udělat ani jedno z toho. Globální nábytkářský gigant IKEA se snaží naučit lidi myslet ekologicky a také ekonomicky. Svým zákazníkům proto dává vždy možnost si vybrat.

Ke svým obchodním partnerům ale švédská nadnárodní společnost tak benevolentní není. Jen za loňský rok zkontrolovala tisícovku firem, s nimiž spolupracuje. Auditoři sledovali, zda dodavatelé dodržují etický kodex IWAY, který koncern zavedl v roce 2010. "Tento klíčový soubor standardů určuje, co mohou dodavatelé očekávat od IKEA a co naopak IKEA vyžaduje od nich," vysvětluje mluvčí společnosti Tomáš Kubík a dodává, že kodex je založený na mezinárodních dohodách a deklaracích a pokrývá celou řadu aspektů podnikání. "IWAY musí dodržovat a splňovat všichni naši dodavatelé," říká Kubík.

Tento souhrn pravidel mimo jiné zajišťuje, aby lidé pracovali v únosných podmínkách za standardní plat. Řetězec spolupracuje po celém světě přibližně s šesti tisíci obchodními partnery. A jako samozřejmost od nich požaduje dodržování zásad, mezi něž patří například zodpovědné lesní hospodářství, dodržování etického chování či přístup k životnímu prostředí.

IKEA, která dnes figuruje v roli odpovědné společnosti, patřila ještě před pár lety mezi černé ovce spojované se zneužíváním dětské práci či špatnými pracovními podmínkami zaměstnanců ve firmách, které řetězci dodávaly zboží. Dnes má nábytkářský gigant své dodavatele pod kontrolou.

Podobnou změnu, jakou prošla IKEA, mají za sebou i další firmy. Především nadnárodní koncerny se staly průkopníky v definování své firemní kultury pomocí etických kodexů. Ty mění poměry ve společnosti samotné i to, jak ji vnímají zákazníci.

Dodržování pravidel podnikatelské slušnosti vyžaduje od svých dodavatelů také například německý výrobce elektroniky Siemens. "Touto cestou předcházíme negativním jevům, kdy nečestné nebo nezákonné jednání dodavatelů může vést k poškození dobrého jména firmy či dokonce k finančním ztrátám," vysvětluje mluvčí českého Siemensu Lenka Bernklauová. Jak dodává, pro podnik je vždy lepší obchodovat s někým, kdo má podobně nastavená firemní pravidla. "Nehledě na ekonomickou výhodnost, kdy odpadají časově i finančně náročné kontroly před podpisem smlouvy, je pak komunikace efektivnější a případný servis bezproblémový," objasňuje Bernklauová smysl kodexu.

Česká pobočka nadnárodního koncernu dodržuje dokument o odpovědném podnikání Business Conduct Guidelines, který převzala od německé centrály Siemensu. Ta od svých zaměstnanců po celém světě vyžaduje chování v souladu se zákonem.

Na zásady etického chování dbá i ostravská hutní společnost ArcelorMittal. "V našem hlavním kodexu se mimo jiné zavazujeme striktně dodržovat zákony na ochranu hospodářské soutěže a antimonopolní předpisy, tedy postupovat v souladu s protikorupční legislativou a netolerovat žádnou diskriminaci," vyjmenovává část kodexu mluvčí ArcelorMittalu Barbora Černá Dvořáková. Připouští ale, že výrobce oceli nemůže kontrolovat chování svých subdodavatelů natolik, jako to dělá například Siemens. "Pokud se firmy chovají odpovědně, jako společensky odpovědná firma to vítáme, ale není to kritérium pro výběr obchodních partnerů. Naše dodavatele ovšem vždy vybíráme v transparentním výběrovém řízením," upřesňuje mluvčí.

Dokumenty definující vhodné chování pomáhají hlavně větším společnostem vytvářet firemní kulturu. "Kodexy mají spíše interní funkci. Jejich dodržování lze pravidelně monitorovat a na jejich základě rozvíjet další opatření, například protikorupční," vysvětluje předsedkyně platformy Byznys pro společnost Pavlína Kalousová. Zdůrazňuje nicméně, že existence a dodržování vnitřních pravidel zajímá také investory a zahraniční obchodní partnery.

"Etické kodexy jsou zpravidla stručné dokumenty. Pokud je firma opravdu odhodlaná zlepšovat své chování ve vztahu ke všem lidem a institucím, s nimiž má co do činění, měla by kodex vnímat jako součást mozaiky," doplňuje Iva Petříčková z organizace Business Leader Forum.

Zatímco ve světě a u nadnárodních společností patří pravidla etického chování k běžné praxi, menší tuzemské podniky se k jejich přijímání zatím příliš nemají. "Majitelé malých a středních firem se otázkou přijetí etického kodexu mnohdy nezaobírají, přestože ve svém podnikání etická pravidla dodržují," konstatuje manažer pro legislativu z Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Věroslav Sobotka.

Proč jsou firemní kodexy důležité

Etické kodexy stanovují principy a pravidla chování zaměstnanců v rámci společnosti a upravují jejich jednání i navenek. Posilují u nich profesní identitu a pocit sounáležitosti k firmě.

Dodržování principů etického chování činí práci v organizaci snesitelnou a příjemnější. Zaměstnanci jsou spokojení a produktivnější. Jasně daná pravidla hry zároveň usnadňují získávání a udržení kvalitních pracovníků.

Kodexy by měly vycházet z hodnot, které jsou ve firmě vžité - teprve pak mají taková sdílená pravidla skutečný význam. Měla by být dokumentem, který je vizitkou firmy. Ta v posledních letech mnohdy rozhoduje o tom, zda firma uzavře obchod s partnerem, kterému není etika v byznysu lhostejná.

Velké nadnárodní korporace vytvářejí dokumenty, které přebírají její pobočky v jednotlivých zemích. Ztotožnění se s hodnotami a kodexy mateřské firmy bývá někdy obtížné. Firmy proto vynakládají nemalé prostředky na jejich dobrou prezentaci a vysvětlení vlastním zaměstnancům i navenek. Vyžadování a dodržování těchto pravidel v globálním měřítku však činí koncern transparentnější důvěryhodnější.

AUTOR: Kateřina Adamcová

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
1. 2021
20.1.2021 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
21
1. 2021
21.1.2021 - Seminář, školení
Olomouc, Clarion Congress
21
1. 2021
21.1.2021 - Seminář, školení
Hotel Globus
22
1. 2021
22.1.2021 - Seminář, školení
Pardubice
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí