zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kalifornie staví první superdráhu v USA

24.01.2015
Kalifornie staví první superdráhu v USA

Proti jsou republikáni a ekologové...

Pokud Spojené státy v něčem zaostávají za Evropou, pak je to vysokorychlostní železnice. Ale to se má změnit. Kalifornie, nejlidnatější stát americké unie, zahájila výstavbu superdráhy mezi San Franciskem a Los Angeles, která zkrátí cestu na pouhé dvě hodiny a 40 minut.

Trasa za 68 miliard dolarů má být dokončena do roku 2028 a soupravy na ní budou dosahovat rychlosti až 320 kilometrů za hodinu.

Nová vysokorychlostní dráha, v USA první, cestujícím přinese značnou úsporu času a současně velký zážitek. Zahraničním výrobcům "supervlaků" z její výstavby kynou miliardové zakázky na řadu let. V samotných Spojených státech jim může vážně konkurovat jen společnost General Electric Transportation.

Je zde zákon "Buy America"

Kalifornie by měla tendr na dodávku vlaků a dopravní technologie oficiálně vyhlásit ve druhé polovině letošního roku. Federální zákon nazvaný "Buy America Act", platný od roku 1983, vyžaduje, aby hodnotu soupravy alespoň ze 60 procent tvořily komponenty vyráběné v Americe. To znamená, že společnost, která v tendru zvítězí, tam bude muset postavit výrobní závod a rovněž její subdodavatelé musejí být převážně američtí.

Šéf Svazu německého železničního průmyslu Ronald Pörner tvrdí, že Siemens by žádnou novou továrnu v USA na rozdíl od konkurentů stavět nemusel. Postačily by dodatečné investice do závodu, který má v kalifornském městě Sacramentu, kde vyrábí tramvaje a příměstské vlakové soupravy. "V dodávkách souprav a signalizační techniky do Kalifornie máme velké šance," tvrdí Ronald Pörner.

Ostatní zahraniční uchazeči by nejspíš museli kvůli dodávkám pro Kalifornii postavit nový závod, což je záležitost zhruba pěti let. Komponenty pro železniční dopravu v USA dodávají také tamní továrny francouzského Alstomu, kanadského Bombardieru a japonského Kawasaki. Přítomna je i jihokorejská firma Hyundai Rotem.

Proti jsou republikáni a ekologové

Kaliforňané rozhodli většinou hlasů o stavbě rychlodráhy v roce 2008, kdy pro ni schválili také emisi dluhopisů za deset miliard dolarů. Projekt podporuje jejich demokratický guvernér Jerry Brown.

Republikáni jsou proti, což dali najevo i v Kongresu. Podle nich je záměr příliš nákladný, a proto se nevyplatí. Ozvali se i ochránci životního prostředí, kterým vadí, že superdráha povede Centrálním údolím, jednou z nejproduktivnějších zemědělských oblastí světa. V četných soudních sporech ale nakonec neuspěli.

Amerika je podle německého serveru Weltonline sice "země železnic", ale to platí jenom pro nákladní dopravu. "Pokud jde o dopravu osobní, považuji USA za rozvojovou zemi," prohlašuje šéfka poradenské firmy SCI Verkehr Maria Leenenová.

Nejrychlejší vlaky ve Spojených státech jezdí na hustě obydleném severovýchodě země, kde dosahují rychlosti až 240 kilometrů za hodinu. Ale za vysokorychlostní se považují ty, které za hodinu překonají alespoň 250 kilometrů. Kalifornie je v tomto ohledu průkopníkem. Další rychlodráhy by měly následovat v Texasu a na Floridě.


68 miliard
dolarů představují odhadované náklady na výstavbu rychlodráhy mezi San Franciskem a Los Angeles, kde budou supervlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině.

AUTOR: Václav Lavička
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí