Čtvrtek, 25. dubna 2024

Eko pneumatiky se příliš nevyplatí

Eko pneumatiky se příliš nevyplatí

Spotřebitelský "rádce" dTest vyzkoušel 32 letních pneumatik v 16palcové a 14palcové velikosti. Během testování se přišlo na to, že údaje na tzv. energetických štítcích mohou být vzdálené skutečnosti. Mezi testovanými pneumatikami jsou velké rozdíly v jízdních vlastnostech na mokré a suché vozovce a také v životnosti. Naopak malé rozdíly byly mezi tzv. komfortními a eko pneumatikami.

V dnešní době je pro mnohé významným rozhodovacím prvkem při nákupu ekologická stránka produktu, tedy šetrná výroba a dlouhá životnost. Výrobci nezahálejí, a proto v nabídce některých značek můžeme v současnosti najít vedle běžných, tzv. komfortních a sportovních pneumatik, také eko modely.

V letošním testu letních pneumatik se ukázalo, že ekologické varianty mají horší jízdní vlastnosti na mokré vozovce a přitom nemají až takové výhody, pokud jde o životnost nebo vliv na spotřebu pohonných hmot. Větší rozdíl v opotřebení byl zaznamenán pouze v jednom případě, kdy odhadovaná životnost ekologického modelu byla zhruba 39 200 km a komfortního modelu od stejného výrobce 34 000 km.

Přitom ze srovnání všech testovaných pneumatik vyplývá, že rozdíl v životnosti může být i více než dvojnásobný bez ohledu na to, jestli jsou ekologické nebo běžné. Ve zkouškách vlivu na spotřebu paliva je rozdíl nanejvýš pět procent, což odpovídá kolem 0,3 litru na 100 km.

VÍTĚZEM SE STÁVÁ...

Celkovým vítězem v kategorii 16palcových pneumatik se staly Michelin Primacy 3. Kromě nejdelší životnosti předvedly nejlepší výkon na suché vozovce. Malinko zaváhaly ve zkouškách na mokru, zvláště v odolnosti proti aquaplaningu.

V testu 14palcových pneumatik byly při zkouškách na mokru nejlepší vítězné Continental ContiPremium Contact 5, které jako jediné skončily s velmi dobrým výsledkem za ovladatelnost. Na suché vozovce se určité slabiny projevily hned u šesti modelů, které získaly jen průměrné hodnocení. Problémy nastávaly v ovladatelnosti a přímočarosti při všech jízdních manévrech, v přilnavosti a při brzdění. Model s nejdelší brzdnou dráhou potřebuje při 100kilometrové rychlosti na zastavení 45 metrů, což je o 8 metrů více než u vítěze.

Spotřebitelský časopis dTest každoročně přináší testy vybraných druhů pneumatik. Rozdíly v kvalitě jednotlivých modelů se projeví v jízdních vlastnostech na mokré a suché vozovce a v životnosti. Zajímat by vás měly aspekty jako ovladatelnost, brzdění, jízdní stabilita, dále opotřebení, vliv na spotřebu pohonných hmot či hlučnost.

Na mokré vozovce se velmi často projevuje špatná jízdní stabilita, slabší přilnavost a nižší odolnost proti aquaplaningu. Při jízdě na suchu se testuje, zda modely mají přesnou odezvu řízení a přímočarost při všech jízdních manévrech, dobrou přilnavost a jisté chování při změně jízdního pruhu a průjezdu esovitou zatáčkou.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů