zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Služební vozidla na pohon CNG v Linde Material Handling

03.05.2015
Doprava
Služební vozidla na pohon CNG v Linde Material Handling

V současné době se mezi nejperspektivnější paliva pro pohon (nejen) služebních vozidel řadí stlačený zemní plyn - tedy CNG. Pohon na CNG přináší firmám finanční úspory, spolehlivost a zároveň je šetrný k životnímu prostředí, což ocení všichni ti, kdo kladou důraz na ekologii a trvale udržitelný rozvoj. Cena plynu CNG je dlouhodobě stabilní a díky velkým zásobám zemního plynu není tlak na její zvyšování. Automobilky vyrábějí sériové osobní vozy s pohonem na CNG, například ŠKODA AUTO přišla se svým posledním modelem Octavia na CNG na jaře loňského roku, ale nabízí je i VW a další. V České republice jezdí v současné době na stlačený zemní plyn přes 8 000 vozidel a prodeje automobilů s tímto pohonem neustále stoupají.

O zkušenosti s firemní flotilou služebních vozů na pohon CNG se s Logistickým portálem Eulog podělila Linde Material Handling Česká republika s.r.o. (Linde MH). Společnost je komplexním dodavatelem logistických řešení a manipulační techniky a s provozem služebních vozů na CNG má bohaté zkušenosti. V druhé polovině loňského roku ohlásila Linde MH dokonce milion najetých kilometrů s vozy na CNG a v současných dnech se pomalu ale jistě blíží ke dvěma milionům. Ve svém výrobním portfoliu má Linde MH rovněž vysokozdvižné vozíky s pohonem na stlačený zemní plyn, které nabízí už od roku 2006, a rozsáhlé zkušenosti má i s instalací plnicích stanic.

Skvělé výsledky, kterých dosahovaly vozíky Linde s pohonem na CNG, a významné úspory, byly prvotním impulsem pro rozhodnutí obměnit flotilu služebních vozů a postavit vlastní plnicí stanici. Rozhodnutí o vlastní stanici bylo vzhledem k širokému využití nasnadě - v Linde MH je stanice totiž využívána pro plnění pronájemních vozíků, plnění nových CNG vozíků před expedicí klientům, ale také právě pro zásobení flotily služebních vozů, což v konečném důsledku znamená ještě větší snižování provozních nákladů. Cena CNG z vlastní plnicí stanice je nižší než na té veřejné a investice do výstavby se vrátí velmi rychle. Ani výstavba samotná není nijak problematická. V Linde MH to zvládli včetně plánovací fáze a schvalovacího procesu za půl roku. Nezanedbatelnou výhodou vlastní plnicí stanice je pak samozřejmě její ideální dostupnost. Plnička funguje na principu rychlého plnění, které umožňují čtyři tlakové nádoby. Ty jsou plněny čtyřmi kompresory s celkovým hodinovým výkonem 20 m3 na tlak 250 barů. Velikost zásobníku činí 980 litrů a modulární řešení umožňuje navýšení kapacity stanice v závislosti na počtu CNG vozidel.

Od poloviny roku 2012 pořídilo Linde MH postupně 33 vozů značky Volkswagen. Firemní flotila aktuálně čítá 19 vozů VW Touran, 5 vozů VW Passat, 4 vozy VW Golf, 2 vozy VW Caddy a 3 vozy nejnovějšího a zároveň nejmenšího modelu VW up! Poslední přírůstek do široké flotily služebních vozů pořídilo Linde MH v dubnu tohoto roku a koupi další vozů na CNG dále plánuje. Průměrný náklad firemní flotily na jeden kilometr činí 1,33 korun a úspory oproti dieselu se tak pohybují od cca 40 do 70 haléřů za každý ujetý kilometr. Tyto úspory jsou ale vyčísleny pro ceny na stojanech veřejných plnicích stanic. ,,Pokud tedy dá společnost přednost vlastní plnicí stanici, jako jsme to udělali u nás v Linde MH, budou úspory ještě vyšší, " říká Jindřich Kotyza, ředitel a jednatel Linde MH Česká republika s.r.o., a dodává, ,,v praxi se ukázalo, že 1 kg CNG je možné při použití vlastní plnicí stanice vyprodukovat za cenu 16-20 korun za kilogram, zatímco u veřejných plnicích stanic je nyní obvyklá cena 25-26 korun za kilogram."

Celkem firemní flotila služebních vozů spotřebovala už přes 91 tun CNG a celkové úspory vyčíslilo Linde MH na 1,25 milionu korun. Zajímavý je také fakt, že vozy Linde MH na dojezdy k CNG plničkám absolvují na benzín pouze 4,8 % z celkového počtu najetých kilometrů, z čehož je patrné, že síť plnicích stanic je již skutečně dostatečná a komfortní i pro firmu s celostátní působností.

Přes počáteční nedůvěru a obavy některých zaměstnanců Linde MH (zejména z nedostatku plnicích stanic) se provoz firemní flotily služebních vozů na CNG osvědčil a výhody, které společnosti přechod z dieselových automobilů přinesl, jsou více než uspokojivé. Koneckonců čísla hovoří sama za sebe.

Linde Material Handling a CNG
Linde MH dodává manipulační techniku na CNG a zajišťuje její servis. V rámci CNG projektů vystupuje v roli generálního dodavatele a zajišťuje i dodávku plnicích stanic. Pro provozování flotily vozíků je sice nutné postavit vlastní plnicí stanici, ale tu je možné zřídit kdekoliv, kde je k dispozici rozvod zemního plynu o dostatečné kapacitě. Výhodou pak samozřejmě je, že plnicí stanici je možné použít pro plnění osobních vozů. Kapacita plnicí stanice a tím i její pořizovací cena je vždy přizpůsobena konkrétním potřebám a může být průběžně rozšiřována.

Zdroj: www.eulog.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
21
9. 2017
21.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí